Funteeraamo - hyvinvointiteknologialainaamo
Hyvinvointiteknologialainaamon tarkoituksena on mahdollistaa ikäihmisten ja vammaisten henkilöiden digitaalisten palveluiden ja hyvinvointiteknologian kokeileminen ja lainaaminen matalalla kynnyksellä ja asiakaslähtöisesti.
Maakunta on voimakkaasti ikääntyvä. Lisäksi alueen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteeseen tarvitaan lisää ennaltaehkäiseviä, varhaisen vaiheen palveluja, jotka tukevat asukkaiden kotona asumista. Teknologian hyödyntäminen on tunnistettu ja siihen liittyvän tiedon jalkauttamisen tärkeys on ymmärretty mm. erilaisten oppilaitosten kokeiluympäristöjen myötä. Alueelta puuttuu kuitenkin markkinoilla olevaa hyvinvointiteknologia lainaava palvelupiste.
Funteeraamo tulee toimimaan osana perusterveydenhuoltoa, mutta sen toiminta linkittyy vahvasti oppilaitoksiin, yrityksiin ja 3. sektorin toimijoihin.
Funteeraamon kohderyhmänä ovat kaikki, jotka kokevat hyötyvänsä arkea tukevasta ja hyvinvointia lisäävästä teknologiasta ja tarvitsevat tukea tuotteen valintaan ohjauksella, kokeilulla ja/tai lainaamalla. Alkuvaiheessa kohderyhmäksi määriteltiin ikääntyneet ja vammaiset henkilöt, sekä heidän omaisensa. Kohderyhmänä ovat myös sote-ammattilaiset ja muut asiasta kiinnostuneet, jotka haluavat oppia lisää teknologiasta ja sen hyödyntämisestä arjen sujuvoittamisessa.
Funteeraamon toiminnan kehittämisessä huomioitiin siihen liittyvät yhteistyötahot (sote-palvelut, yritykset, 3. sektori, oppilaitokset, kunnat) alusta alkaen luomalla mallia yhdessä työpajoissa. Ennen toiminnan pilotointia järjestettiin erillinen työpaja asiakkaille, jossa oli mahdollista vaikuttaa ehdotettuun toimintamalliin. Työpajojen lisäksi järjestettiin palavereja yhteistyökumppaneiden kanssa ja esiteltiin tulevaa toimintaa erilaisissa tapahtumissa/jalkautumisissa, joissa oli mahdollista myös vaikuttaa toimintaan ja laitevalikoimaan.
Funteeraamon laitevalikoimaa varten teetettiin myös kysely kohderyhmälle, jonka perusteella luotiin laitteiden kategoriat ja esimerkkejä tulevasta laitevalikoimasta.
Pilotoinnin aikana kävijöiltä kerättiin palautetta. Palautteen ja muun kerätyn tiedon (kävijämäärät ym.) myötä luotiin lopullinen Funteeraamon toimintamalli. Tarkoituksena on, että jatkuva kehittäminen ja palautteen keruu huomioidaan myös jatkossa oleellisena osana Funteeraamon toimintaa.