Hyvinvointiteknologialainaamon tarkoituksena on mahdollistaa ikäihmisten ja vammaisten henkilöiden digitaalisten palveluiden ja hyvinvointiteknologian kokeileminen ja lainaaminen matalalla kynnyksellä ja asiakaslähtöisesti. 

Toimintaympäristö

Maakunta on voimakkaasti ikääntyvä. Lisäksi alueen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteeseen tarvitaan lisää ennaltaehkäiseviä, varhaisen vaiheen palveluja, jotka tukevat asukkaiden kotona asumista. Teknologian hyödyntäminen on tunnistettu ja siihen liittyvän tiedon jalkauttamisen tärkeys on ymmärretty mm. erilaisten oppilaitosten kokeiluympäristöjen myötä. Alueelta puuttuu kuitenkin markkinoilla olevaa hyvinvointiteknologia lainaava palvelupiste.

Funteeraamo  tulee toimimaan osana perusterveydenhuoltoa, mutta sen toiminta linkittyy vahvasti oppilaitoksiin, yrityksiin ja 3. sektorin toimijoihin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Funteeraamon kohderyhmänä ovat kaikki, jotka kokevat hyötyvänsä arkea tukevasta ja hyvinvointia lisäävästä teknologiasta ja tarvitsevat tukea tuotteen valintaan ohjauksella, kokeilulla ja/tai lainaamalla. Alkuvaiheessa kohderyhmäksi määriteltiin ikääntyneet ja vammaiset henkilöt, sekä heidän omaisensa. Kohderyhmänä ovat myös sote-ammattilaiset ja muut asiasta kiinnostuneet, jotka haluavat oppia lisää teknologiasta ja sen hyödyntämisestä arjen sujuvoittamisessa.

Funteeraamon toiminnan kehittämisessä huomioitiin siihen liittyvät yhteistyötahot (sote-palvelut, yritykset, 3. sektori, oppilaitokset, kunnat) alusta alkaen luomalla mallia yhdessä työpajoissa. Ennen toiminnan pilotointia järjestettiin erillinen työpaja asiakkaille, jossa oli mahdollista vaikuttaa ehdotettuun toimintamalliin. Työpajojen lisäksi järjestettiin palavereja yhteistyökumppaneiden kanssa ja esiteltiin tulevaa toimintaa erilaisissa tapahtumissa/jalkautumisissa, joissa oli mahdollista myös vaikuttaa toimintaan ja laitevalikoimaan.

Funteeraamon laitevalikoimaa varten teetettiin myös kysely kohderyhmälle, jonka perusteella luotiin laitteiden kategoriat ja esimerkkejä tulevasta laitevalikoimasta.

Pilotoinnin aikana kävijöiltä kerättiin palautetta. Palautteen ja muun kerätyn tiedon (kävijämäärät ym.) myötä luotiin lopullinen Funteeraamon toimintamalli. Tarkoituksena on, että jatkuva kehittäminen ja palautteen keruu huomioidaan myös jatkossa oleellisena osana Funteeraamon toimintaa.

 

Ratkaisun perusidea

Funteeraamossa asiakas tai omainen saa halutessaan ohjausta ja neuvontaa omiin/omaisen tarpeisiin soveltuvasta teknologiasta ja sen käytöstä. Osaa laitteista on mahdollista myös lainata kotiin, jotta saadaan kokemusta siitä, onko laite itselle sopiva ja hyödyllinen kotiympäristössä/-käytössä. Myös ammattilaiset voivat tulla tutustumaan Funteeraamon toimintaan ja tuotteisiin ja saavat ohjausta sekä neuvontaa. Tavoitteena on, että tietoisuus olemassa olevista tuotteista ja osaaminen niiden käytöstä lisääntyy ja ammattilaiset osaavat jatkossa suositella tuotteita asiakkailleen tai ohjata asiakkaita tutustumaan Funteeraamon palveluihin. Funteeraamoa ja tuotteita voidaan käydä myös esittelemässä erilaisissa kohderyhmään/teknologiaan liittyvissä tapahtumissa ja kiinnostuneille ryhmille (esimerkiksi neuvostot, liitot, järjestöt).

Funteeraamon tulee palvella kaikkia alueen asiakkaita, joten toiminnan tulee sisältää esittely- ja lainaustoiminnan liikkuminen maakunnan sisällä. Liikkuva lainaamo on mahdollista toteuttaa itsenäisenä kiertävänä esittelypisteenä maakunnassa, muiden liikkuvien palveluiden mukana tai kiertävänä lainalaukku-menetelmänä. Asiakkaiden tulee saada asiantuntevaa ohjausta myös liikkuvan lainaamon toiminnassa. 

Funteeraamossa on esillä arkea helpottavia tuotteita, jotka voivat olla teknologisia laitteita, digitaalisia sovelluksia ja pienapuvälineitä.  Tuotteiden tulee olla helposti käyttöönotettavia ja hankinnan tulee olla asiakkaalle mahdollista (hankintapaikka ja tuotteen hinta). Funteeraamosta voidaan lainata osaa laitteista asiakkaalle, omaiselle tai ryhmän käyttöön kahden viikon ajaksi.  Funteeraamon toiminnan yhteydessä tarjotaan myös digineuvontaa sekä omana toimintana että yhteistyönä muiden toimijoiden kanssa.

Yritysyhteistyö on olennainen osa Funteeraamon toimintaa. Funteeraamon toiminnalla pyritään tukemaan yritysten elinvoimaisuutta. Funteeraamo pyrkii lisäämään asiakaslähtöisyyttä teknologiatarpeen arviointiin ja mahdollisten laitehankintojen tekemiseen ja parantamaan tuotteiden tarvevastaavuutta. Tuotteet pyritään saamaan yrityksiltä maksutta lainaan ja vastavuoroisesti yritykset saavat tuotteilleen näkyvyyttä sekä palautetta, jonka avulla voidaan kehittää tuotteen asiakaslähtöisyyttä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Juurrutus/levitys:

Funteeraamon toiminnan kannalta on elintärkeää tehdä yhteistyötä muiden tahojen kanssa. Jatkuvan kehittymisen mukana pysymiseksi ja ajantasaisen tiedon jakamiseksi tulee olla tiivis yhteistyö tarkoituksenmukaista teknologiaa tarjoavien yritysten kanssa. Jotta asiakkaita voidaan palvella mahdollisimman kokonaisvaltaisesti, tulee Funteeraamossa olla tietoa sotepalveluista riittävän palveluohjauksen toteutumiseksi. Myös sote-ammattilaisten ymmärrys Funteeraamon toiminnasta on edellytys asiakkaiden ohjautumiseksi Funteeraamon palvelujen piiriin. Vielä laajemman asiakaskunnan tavoittamiseksi kolmannen sektorin linkittyminen Funteeraamon toimintaan edesauttaa lähestymään myös henkilöitä, jotka eivät vielä ole muiden hyvinvointialueen palvelujen piirissä. Vahva oppilaitosyhteistyö vahvistaa alueen opiskelijoiden tietotaitoa hyvinvointiteknologian osalta ja harjoittelujen, opinnäytetöiden sekä opintosuoritusten myötä Funteeraamo hyötyy opiskelijoiden työpanoksesta. Yhteistyön tekeminen myös muihin edellä mainittuihin tahoihin linkittyvien teknologian esittely- ja kokeilutilojen (MeWet, Kokeilimo) kanssa vähentää turhaa päällekkäistä tekemistä ja edistää osaltaan oppilaitosten kanssa tehtävää yhteistyötä. 

Funteeraamon toimivuuden kannalta tulee sen toiminnoista tiedottaa aktiivisesti ja monikanavaisesti eri tahoille. 

Funteeraamon toiminnan kannalta olennaista on sen jatkuva kehittäminen. Kehittämistä tulee tehdä yhdessä asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa.

Resurssit:

- Ohjaus vaatii aikaa ammattilaiselta. Funteeraamon ohjauksen tulee olla tarvelähtöistä ja nimensä mukaisesti asiakkaalla tulee olla mahdollisuus pohdiskella ammattilaisen kanssa rauhassa oman arjen tilanteita ja tarpeita.

- Ammattilaisella tulee olla vahvaa osaamista teknologisten laitteiden lisäksi palvelujärjestelmästä, apuvälinepalveluista sekä hyvä verkosto-osaaminen.

- Tilan tulee olla saavutettavissa, keskeisellä paikalla, muiden palveluiden yhteydessä ja riittävän tilava. Tila ei saa myöskään profiloitua tietyn asiakasryhmän palveluksi.

- Toiminnan laajoilla aukioloajoilla voidaan helpottaa toiminnan tavoitettavuutta

- Tuotevalikoiman ylläpitäminen vaatii myös aikaa ja osaamista. Markkinoiden seuraaminen ja tuotteiden hankinta vaatii resurssia, samoin kuin rekisterin ylläpitäminen ja laitehuoltojen toteuttaminen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

- Toimintamallissa on mukana useita erilaisia yhteistyötahoja, jotka tukevat toimintaa ja sen kehittymistä. Samalla tulee tunnistaa että eri yhteistyötahojen kanssa työskentely vaatii resurssia.

- Toimintamalli on sovellettavissa monille eri kohderyhmille (kaikki, jotka kokevat tarvitsevansa tukea teknologian käyttöönotossa). Alkuvaiheessa keskityttiin ikääntyneisiin ja vammaisiin henkilöihin, mutta toimintamalli sopii myös esimerkiksi perhepalveluihin kunhan laitteet valitaan ryhmän mukaisesti.

- Lainaamon toimintaa voidaan toteuttaa myös muissa ympäristöissä, esimerkiksi kunnan tai 3. sektorin toimintana

- Tämän tyyppistä toimintaa kehittäessä kannattaa perehtyä jo olemassa oleviin vastaaviin toimintatapoihin. Lisäksi sidosryhmien määrittäminen ja sitouttaminen jo alkuvaiheessa helpottaa toiminnan käynnistymistä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehittämisessä luotiin uusi toimintamalli alueelle. Toimintamalli pilotoitiin keväällä 2023 ja tulokset osoittivat toiminnan olevan tärkeää ja ajankohtaista. Pilotoinnin aikana kerättiin palautetta kävijöiltä. Palautteen mukaan Funteeraamon toiminta nähtiin tarpeita vastaavana ja laitevalikoima koettiin hyväksi. Toiminta toivottiin vakinaistettavaksi. Jatkossa toiminnan uskotaan helpottavan arkea ja lisäävän hyvinvointia.