Vahvistetaan asiakkaan toimintakykyä tukevaa ja edistävää työkulttuuria kotihoidon tiimeissä. Lisätään asiakaslähtöisyyttä ja vahvistetaan toimintakykyosaamista. Vähennetään kaatumisia. 

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisten tavoitteiden ohjauksen perusteella palvelustrategian tulee tukea palveluiden laadun parantamista, toiminnan vaikuttavuuden lisääntymistä, tiedon ja tutkimuksen merkityksen kasvua sekä sitä, että sosiaali- ja terveydenhuolto on toimiva osa yhteiskuntaa.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen prosessit- ja sujuvuus-strategiakärjen palvelustrategiset painopistevalinnat v. 2023–2025 ovat:  Ikäihmisten palveluprosessien / palvelupolkujen kehittäminen; Paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden palveluprosessien / palvelupolkujen kehittäminen; Palveluhäiriöiden/ Häiriökysynnän systemaattinen tunnistaminen ja vähentäminen.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Toimintamalli linkittyy "Fysioterapeutti osana kotihoidon moniammatillista RAI-arviointia" -toimintamalliin. 

Liitteet
Muutoksen mittaaminen

Käytettävät mittarit ovat muun muassa :

  • Hoitajakysely
  • RAI, vaikuttavuusmittari
  • Käyntitilastot
  • HaiPro tekeminen – kaatumisten tilastoituminen
  • SPPB
  • Promis 10
  • Toimintakykymobiili
  • Asiakastyytyväisyyskysely , kokemus toimintakyvyn ylläpysymisestä/edistymisestä (joulukuu 2021)
  • Paripaikat,  asiakkuudet ja  poikkeukselliset parityön vapautukset
  • Palvelutunnit
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat iäkkäät ja heidän omaiset, jotka tarvitsevat tukea, ohjausta tai palveluja kotona asumisen tueksi.

  • Asiakkaat, jotka tulevat autetuksi neuvonnalla ja ohjauksella tai toimintakyvyn ja arjen avun kevyillä tukitoimilla ja ratkaisuilla
  • Kotihoidon tai tuettujen asumisratkaisujen asiakkaat
  • Omaishoidettavat ja omaishoitajat
  • Akuutti palvelu- ja kuntoutustarpeen arviointi ja kotiutus
  • Kotiutustiimin asiakkaat

Sidosryhmät:

  • Kotihoito (lähihoitajat ja sairaanhoitajat)
  • Kotikuntoutus
  • Kotihoidon lähiesimiehet
  • Sujuva/akuutti kotiutus
  • Pilottifysioterapeutit
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli on esitelty kokonaisuuksina, jotka on jaoteltu neljän tavoitteen alle.
Toimintamallin tavoitteet:

  1. Vahvistaa asiakkaan toimintakykyä tukevaa ja edistävää työkulttuuria kotihoidon tiimeissä. Lisätä asiakkaan osallisuutta omassa arjessaan ja hoidossaan. 
  2. Kehittää kotihoidon arviointijakson asiakastauluja ICF :n mukaisesti. Asiakkaan oman tavoitteen näkyväksi tuominen ja asiakaslähtöisyyden lisääminen.
  3. Toimintakykyosaamisen vahvistaminen kotihoidon tiimissä.
  4. Vähentää kaatumisia kotihoidon asiakkailla, tunnistaa kaatumisriskiä lisäävät tekijät moniammatillisesti.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin toimenpiteet:

  1. Tiivis yhteistyö kotihoidon ja muiden toimijoiden kanssa.
  2. ICF-koulutus, taulujen kehittämisen työpajat, värikoodien kokeileminen käytännössä.
  3. Fysioterapeutti osaksi kotihoidon tiimiä, toimintakykyvastaavien nimeäminen lähihoitajista ja heidän kouluttaminen, fysioterapeutin ja hoitajien yhteiset palaverit ja yhteistyö asiakkaiden hoidossa.
  4. Hoitajien koulutus, FRAT mittarin käyttöönotto, kartoittavat kotikäynnit, tilapäiset kotihoidon asiakkaat (turvapuhelin, lääkejakoautomaatti), kaatumisten näkyväksi tekeminen; taulut ja palavereissa asian esiintuominen.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Kaatumistaulujen osalta toimintamalli edelleen juurrutusvaiheessa kotihoitojen alueilla. Vastuu tällä hetkellä kaatumisista vielä suurimmaksi osaksi fysioterapeuteilla, tulevaisuudessa tavoitteena mallin moniammatillistuminen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin tuotokset:

  1. Kotihoidon tarpeen ennallaan pysyminen/ mahd. vähentyminen. Yhteinen toimintakyky-ymmärrys ja osaamisen vahvistuminen. Toimintakykyä tukeva ja edistävä lähijohtaminen  toimintayksiköissä. 
  2. Taululta on nähtävissä asiakkaan toimintakyvyn tavoite ja keinot.
  3. Hoitajien osaaminen asiakkaan toimintakyvyn arvioinnissa ja oikea-aikainen reagointi.
  4. Kaatumistaulut.

ICF-kirjaamisen työpajoja kotihoidon hoitajille on järjestetty. ICF -asiantuntija ja Fysioterapeutit ovat pitäneet yllä ICF -näkökulmaa arjessa. Toimintamallin pilotti on mahdollistanut syvemmän ICF -työskentelyn. 

Asiakkaiden päivystyskäynnit olivat esihenkilöiden mukaan hieman laskeneet pilotin aikana: moniammatillisilla keskusteluilla ja toimenpiteillä. Pilottijakson aikana jäi kotihoidon pysyviksi asiakkaiksi vähemmän asiakkaita kuin aiemmin.