Fysioterapia digitaalisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa (Omaks)

Kuvata Keski-Suomen hyvinvointialueella sähköisissä sosiaali- ja terveyspalveluissa tapahtuvaa hoidon tarpeen arviointia fysioterapian näkökulmasta. Toimintamalli on käytössä ja jatkuu hyvinvointialueella.

Toimintaympäristö

Matalan kynnyksen ja oikea-aikaisesti saavutettavat fysioterapian palvelut mahdollistavat asiakkaan nopean fysioterapeuttisen hoidon tarpeen arvion ja ohjauksen. Asiakkaiden  fysioterapeuttisia hoidon tarpeen arvioita sekä ohjauksia tehdään Omaks:n chatpalvelussa kirjoittaen sekä videovälitteisesti, videovastaanotoilla sekä puhelinkontakteilla. Lisäksi matalan kynnyksen fysioterapian palvelu vahvistaa asiakkaan omaa kuntoutusta ja vähentää ohjaustarvetta muiden ammattilaisten vastaanotolla.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Omaks-fysioterapia palvelu on tarkoitettu kiireettömästä fysioterapiasta hyötyville asiakkaille, joiden tapaaminen ei edellytä lähikontaktia, esimerkiksi manuaalista tutkimista tai ohjausta. Lisäksi asiakkaan tulee olla halukas käyttämään etäpalveluita. Anonyymi chat palvelee tällä hetkellä kaikkia Keski-Suomen hyvinvointialueen asukkaita. Tunnistautumista vaativat palvelut, kuten chatit, joissa tehdään hoidon tarpeen arvio sekä videovastaanotot palvelevat yli 16-vuotiata Hankasalmen, Muuramen, Joutsan, Jyväskylän, Keuruun, Konneveden, Laukaan, Luhankan, Multian, Petäjäveden, Toivakan ja Uuraisten asukkaita. Laajentuminen koko Keski-Suomen hyvinvointialueelle on käynnissä.

Asiakassegmentit:

  • Kiireettömän tuki- ja liikuntaelin kipuiset, jotka eivät vaadi manuaalista tutkimista tai ohjausta esimerkiksi: nivelrikkoisen ohjaus ja neuvonta, plantaarifaskiitti, jännekivut/tendinopatiat, yleinen toimintakyvyn lasku tai liikunnan ohjaus ja neuvonta
  • Ennen läsnä vastaanottoa tapahtuva ohjaus ja neuvonta
  • Leikkauksen jälkeinen ja ennen leikkausta tapahtuva kuntoutus ja ohjaus
  • Asentohuimausohjeistus lääkärikäynnin jälkeen ja varmistettu ettei ole kaatumisvaaraa
  • Teippaus- sekä apuvälineohjaus ja neuvonta 
  • Psykofyysinen fysioterapia ammattilaisen ohjaamana ja psykofyysen fysioterapeutin konsultaation kautta
    • Univaikeudet
    • Stressi/ahdistus/uupumus
    • Palautumisen haasteet
    • Krooniset kiputilat
    • Yli- ja alivireystilat

Ennen etäasiointiin ohjaamista on hyvä varmistaa, että asiakas haluaa asioida digitaalisesti ja hänellä on etäasiointiin riittävät kognitiiviset ja tekniset valmiudet sekä rauhallinen ympäristö.

Ratkaisun perusidea

Hoidon tarpeen arviointi Omaks:n fysioterapiassa

Kuntoutus määritellään toimenpiteiksi, joilla pystytään vaikuttamaan sairauden, vian tai vamman aiheuttamien toiminnanvajeiden ennaltaehkäisyyn, korjaamiseen, lievittämiseen tai kompensointiin (Lönnroos 2008, 279.) Fysioterapeuttisen hoidon tarpeen arviointi Omaks:n fysioterapiassa on asiakkaan toimintakyvyn ja tuki- ja liikuntaelin sekä psykofyysiseen viitekehykseen kuuluvien oireiden arviointia ja selvittelyä. Apuna tässä käytetään kyselyitä, testejä ja tutkimuksia (Valvira, Hoidon tarpeen arviointi 2017). Omaks-fysioterapeutti tekee fysioterapeuttista hoidon tarpeen arviointia monia eri kanavia ja yhteydenottotapoja käyttämällä. Asiakas voi olla yhteydessä Omaks:n fysioterapeuttiin: 

  • omaks.fi sivuston chatin välityksellä,  
  • tekemällä yhteydenottopyynnön Hyvis.fi sivustolla 
  • tekemällä polvi-, olkapää-, tai alaselkä oirearvion Omaolo.fi sivustolla 
  • soittamalla keskitettyyn fysioterapian ajanvarausnumeroon
  • asiakkaan kuuluessa Buddy Caren alaselän hoitopolkuun, voi hän olla yhteydessä viestit -toiminnon kautta.
  • tai varaamalla sairaanhoitajan videovastaanottoajan Hyviksen kautta (pois lukien psykofyysinen fysioterapia).

Riippuen yhteydenottotavasta, fysioterapeutti käsittelee asiakkaan asian, kysyy tarkentavat kysymykset, tekee fysioterapeuttisen hoidon tarpeen arvioinnin ja jatkokuntoutuksen suunnittelun. Fysioterapeutti voi varata vastaanottokäynnin Omaks:n videovastaanotoille tai soittoajoille, terveysasemien suoravastaanotoille tai kiireettömille fysioterapia-ajoille tai ohjata asiakasta tarpeen mukaan myös muun palveluntuottajan palveluihin. 

Arvion tekeminen 

Arvioinnin tekeminen sähköisesti tai etäyhteyden avulla vaatii sen, että arvioinnissa hyödynnetään TULE-kyselyitä (esim. STarT-Back) sekä tarkentavia kysymyksiä, joilla selvitetään asiakkaan jatkokuntoutuksen tarvetta ja mahdollisuuksia. Mikäli asiakas on yli 16-vuotias ja tilanne ei vaadi manuaalista tutkimista tai ohjausta sekä asiakas on myönteinen etäkuntoutukseen, varataan tällöin videovastaanottoaika Omaks:n fysioterapeutille. Mikäli asiakkaan tuki- ja liikuntaelin vaiva on kestänyt alle kaksi viikkoa, asiakas ei ole käynyt toisen terveysalan ammattilaisen vastaanotolla (esim. hoitajan tai lääkärin), varataan tällöin aika suoravastaanottofysioterapeutille. Mikäli asiakkaan vaiva on jatkunut yli kaksi viikkoa ja vaatii manuaalista tutkimista ja/tai ohjausta ja/tai asiakas ei ole myöntyväinen etävastaanotolle, varataan tällöin aika terveysasemalle fysioterapeutin läsnä käynnille. Omaks fysioterapeutti tekee arvioinnin chatissa, videovastaanotolla, Omaolon oirearvion perusteella tai muun terveydenhuollon ammattilaisen hoidon tarpeen arvion kautta puhelimitse.

Konsultaatiot

Mikäli fysioterapian hoidon tarpeen arvioinnissa ilmenee tarve tarkempaan selvittelyyn tai konsultaatioon muiden ammattilaisten kanssa, konsultaatiomahdollisuudet ovat laajat: fysioterapeutti voi konsultoida nopeasti mm. lääkäriä, hoitajaa, sosiaaliohjaajaa, seksuaalineuvojaa, ravitsemusterapeuttia, elämäntapaohjaajaa, mielenterveyshoitajaa tai toista kollegaa (Omaks ja muut terveysasemat) asiasta sähköisiä kanavia käyttäen tai soittamalla. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Fysioterapian etävastaanottojen käynnistäminen edellyttää 

  • Toimintamallien ja ohjeistusten laatimisen sekä tämän jakamisen muille työyhteisön ammattiryhmille sekä yhteistyötahoille
  • Valitun videovastaanotto- ja chat keskustelualustan käyttämisen opettelun
  • Valitun videovastaanotto- ja chat keskustelualustan  muille ammattiryhmille sekä yhteistyötahoille opastamisen, siihen kuinka ohjata asiakkaita kyseiseen palveluun
  • Muu tiedottaminen esimerkiksi muuttuneista toimintatavoista työyhteisön muille ammattiryhmille sekä yhteistyötahoille
  • Etävastaanottojen määrän ja niistä saadun palautteen seurantaa
  • Varmistetaan matalan kynnyksen toiminta ja lyhyt odotusaika vastaanotolle: mietitään esimerkkejä asiakkuuksista ja sovitaan työnjako kivijalka sote-keskusten kanssa
  • Somemainonta Keski-Suomen hyvinvointialueen somekanavilla, alan messuilla esillä oleminen ja kontaktien luominen sekä yhteistyötahojen kontaktointi asiakasvirran takaamiseksi
Vinkit toimintamallin soveltajille

Videovastaanottoja varten tarvitaan sovellus, jonka käytöstä potilastyöhön on yksikössä yhteisesti sovittu tietoturvanäkökulmat sekä GDPR huomioiden. Ammattilainen tarvitsee videovastaanottoja varten tietokoneen, jossa on kamera, mikrofoni ja kaiutin/kuulokkeet. Etävastaanottoa varten tarvitaan rauhallinen tila, jossa keskeytyksiä ei tule ja jossa on tilaa liikkua. Tämä takaa myös asiakkaan näkökulmasta katsottuna luottamuksellisen vuorovaikutuksen. Mikäli videovastaanotto ei ole asiakkaan näkökulmasta mahdollista, voidaan fysioterapeutin vastaanotto toteuttaa myös puhelimitse.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakkaiden asiointi fysioterapian palveluissa on nopeutunut ja sujuvoitunut. Asukkaat saavat yhteyden fysioterapeutteihin aikaisempaa helpommin ja matalammalla kynnyksellä. Omaolo-oirearvioiden käsittely on nopeutunut ja asiakkaat saavat nopeammin hoitoa. Omaolon käyttö on lisääntynyt Omaks -palvelun myötä.

Asiakkaiden sanallisen sekä NPS suositteluindeksin perusteella etävastaanotot sekä chatit toimivat hyvin. Asiakkaille lähtee chattien sekä videovastaanottojen jälkeen automaattisesti kahden kohdan kysymyspatteristo, jolla lasketaan suositteluindeksiä. Tällä hetkellä Likert asteikolla teetetty NPS suositteluindeksi on 4,8/5 (24.11.2023)

Ammattilaisten palautteen mukaan digifysioterapian saaminen uusille alueille on ollut erittäin tarpeellista ja sen odotetaan laajenevan koko hyvinvointialueelle. Myös psykofyysisen fysioterapian mahdollisuudesta on tullut positiivista palautetta.

Fysioterapian etävastaanotot sekä chat on saatu pysyväksi toimintamalliksi Keski-Suomen hyvinvointialueelle ja etäfysioterapian tavoitteena on laajentaa edelleen etävastaanottojen käyttöä. 

Toimintamalli on käytössä ja jatkuu hyvinvointialueella.