Hämeenkyrö-Ikaalinen 2.0
Omatyöpari Hämeenkyrö-Ikaalisiin 2.0 - selvityksessä ideoidaan ja testataan omalääkäri- ja omahoitajamallia Hämeenkyrö-Ikaalinen yhteistoiminta-alueella, jotta saataisiin näkemystä paikallisesti toimivista ja toimimattomista käytänteistä.
Kroonisesti riittämätön resursointi perusterveydenhuoltoon luo tarpeen ruohonjuuritason kehittämistyölle.
Hoidon jatkuvuus johtaa tutkimusten perusteella parempaan potilastyytyväisyyteen ja on kustannustehokasta. Ensisijainen tapa parantaa hoidon jatkuvuutta on omalääkäri- ja omahoitajamalli, ja tavoitteena on selvittää minkälainen malli olisi potentiaalisesti toimivin.
Olemme johdon (ylilääkäri ja osastohoitaja) lisäksi koonneet kaksi hoitaja-lääkärityöparia Hämeenkyröstä ja yhden Ikaalisista.
Tavoitteena on potilaan parempi sujuvampi yhteydenotto pth:n palveluihin ja tutulle omahoitajalle tai -lääkärille. Tavoitteena on myös hoidontarpeen arvioinnin sujuvoituminen pitkien potilassuhteiden luomisen kautta ja puhelinliikenteen väheneminen.
Päivittäisten puhelumäärien ja kiirevastaanottokäyntien määrän seuranta. Näiden pitäisi vähentyä kun potilaiden luottamus hoitoon ja hoitoonpääsyyn kohenee.
Continuity of Care-indeksillä (COCI) voidaan mitata potilaan ja ammattihenkilön välisen hoitosuhteen ja vuorovaikutuksen keskimääräistä jatkuvuutta.
Hämeenkyrön ja Ikaalisten alue tiimiytetään kahteen tiimiin. Puhelut/hta järjestetään uudella tavalla siten että puhelut ohjautuvat nykyisen Call Centerin sijasta kiirelinjalle ja kiireettömät puhelut tiimeihin takaisinsoittoihin ensisijaisesti omahoitajille. Tiimien omahoitajien kautta potilaat ohjautuvat sitten omalääkäreille. Koko alueen väestö jaetaan omahoitajille mitä kautta potilaiden ohjautuminen edelleen tapahtuu. Kiirevastaanoton kuormituksen vähentämiseksi ja toisaalta hoidonjatkuvuuden parantamiseksi kaikki lääkärit avaavat jokaiselle päivälle 1-2 ns. subakuutti-vastaanottoaikaa jonne heidän tutut potilaat voivat ensisijaisesti ohjautua. Tämä kaikki vaatii hoitajien ja lääkärien sijoittumisten uudelleenjärjestelyä ja toisaalta myös etenkin Hämeenkyrössä uusia tilaratkaisuja.
Kohderyhmänä on kaikki Hämeenkyrön ja Ikaalisten perusterveydenhuollon palveluita käyttävät kansalaiset. Asiakasymmärrystä on kerrytetty päivittäisessä potilastyössä ja nykyisen hoidon potentiaalisia ongelmakohtia on kartoitettu esimerkkipotilaiden hoitopolkujen kuvauksella.
Työpajoihin on kutsuttu hoitohenkilökunta paikan päälle ja on kerätty ideoita mallin järjestämisen suhteen.
Olemme pitäneet kaksi työpajaa ideointiin liittyen.