Helsingin kaupungin etädigituki
Helsingissä kaupunkilainen voi normaalisti saada digitukea noin 150 kaupungin toimitilassa. Koronaepidemia sulki kaupungin perinteiset digitukipaikat, kuten kirjastot, asukastalot, palvelukeskukset, nuorisotalot ja työväenopiston tilat. Siksi kehitettiin etädigitukipalvelu.
Toimintamallin nimi
Helsingissä kaupunkilainen voi normaalisti saada digitukea noin 150 kaupungin toimitilassa. Koronaepidemia sulki kaupungin perinteiset digitukipaikat, kuten kirjastot, asukastalot, palvelukeskukset, nuorisotalot ja työväenopiston tilat. Siksi kehitettiin etädigitukipalvelu.
Koronan vuoksi Helsingissä suljettiin keväällä 2020 kaikki kirjastot, asukastalot, nuorisotalot ja palvelukeskukset. Niissä tapahtunut digituki päättyi kerta heitolla. Tämän vuoksi kehitettiin pikaisesti uusi etädigituen antamisen malli.
Helsinki ottaa vastaan kaupunkilaisten etädigitukipyyntöjä
puhelimessa Helsinki-info 09 310 11111 (ma-to klo 9-16, pe klo 10-15)
Chatissa www.hel.fi tai https://neuvonta.hel.fi/
nettilomakkeella http://digituki.hel.fi
Tukipyynnön jälkeen digituen antaja ottaa asiakkaaseen yhteyttä soittamalla ja sopii digituen antamisesta tarkemmin. Digitukea annetaan arkisin klo 9 -19 välillä.
Tukea saa tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käytössä. Tukea saa myös sähköisen asioinnin, verkkopalveluiden ja yleisimpien sovellusten käyttöön liittyvissä ongelmissa.
Helsingissä kaupunkilainen voi normaalioloissa saada digitukea noin 150 kaupungin toimitilassa. Koronaepidemia sulki kaupungin perinteiset digitukipaikat kuten kirjastot, asukastalot, palvelukeskukset, nuorisotalot ja työväenopiston tilat. Digituen tarve ei ole vähentynyt, ehkä päinvastoin. Tämän vuoksi Helsingin kaupunki aloitti digituen etäopastuksen keskiviikkona 15.4.2020.
Kohderyhmänä ovat kaikki digitukea tarvitsevat kansalaiset.
Etädigitukipalvelun toimimisen tueksi Helsingin digiosaamisen vahvistamisen projektiryhmä keräsi ydintiimin palvelua kehittämään. Viikossa eri toimialoilta ilmoittautui liki 50 etädigitukijaa, joille rakennettiin oma toimintaympäristö TEAMS kanavalle.
Kanavalle listautuivat kaikki etädigitukipyynnöt lomakkeilla, joista muodostettiin työjono, mistä tukijat saivat poimittua tehtäviä. Kun palvelupyyntö oli täytetty digitukija kuittasi pyynnön täytetyksi ja se siirtyi arkistoon.
Näyttää siltä että kuukauden toiminnan jälkeen etädigituesta on muotoutumassa pysyvä kaupunkilaisten palvelumuoto, osa kaupungin antamaa vakituista digitukea. Etädigituki palvelee osittain myös kotidigituen kehittämistä.