Helsingissä kaupunkilainen voi normaalisti saada digitukea noin 150 kaupungin toimitilassa. Koronaepidemia sulki kaupungin perinteiset digitukipaikat, kuten kirjastot, asukastalot, palvelukeskukset, nuorisotalot ja työväenopiston tilat. Siksi kehitettiin etädigitukipalvelu. 

Toimintamallin nimi
Helsingin kaupungin etädigituki
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Helsingissä kaupunkilainen voi normaalisti saada digitukea noin 150 kaupungin toimitilassa. Koronaepidemia sulki kaupungin perinteiset digitukipaikat, kuten kirjastot, asukastalot, palvelukeskukset, nuorisotalot ja työväenopiston tilat. Siksi kehitettiin etädigitukipalvelu. 

Toteutuspaikka
Helsingin kaupungin kaupunginkanslia
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Kunta

Tekijä

Ari Tammi

Luotu

03.06.2020

Viimeksi muokattu

09.06.2020
Ratkaisun perusidea

Koronan vuoksi Helsingissä suljettiin keväällä 2020 kaikki kirjastot, asukastalot, nuorisotalot ja palvelukeskukset. Niissä tapahtunut digituki päättyi kerta heitolla. Tämän vuoksi kehitettiin pikaisesti uusi etädigituen antamisen malli.
Helsinki ottaa vastaan kaupunkilaisten etädigitukipyyntöjä 
puhelimessa Helsinki-info 09 310 11111 (ma-to klo 9-16, pe klo 10-15)
Chatissa www.hel.fi tai https://neuvonta.hel.fi/   
nettilomakkeella http://digituki.hel.fi 

Tukipyynnön jälkeen digituen antaja ottaa asiakkaaseen yhteyttä soittamalla ja sopii digituen antamisesta tarkemmin. Digitukea annetaan arkisin klo 9 -19 välillä.
Tukea saa tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käytössä. Tukea saa myös sähköisen asioinnin, verkkopalveluiden ja yleisimpien sovellusten käyttöön liittyvissä ongelmissa. 
 

Toimintaympäristö

Helsingissä kaupunkilainen voi normaalioloissa saada digitukea noin 150 kaupungin toimitilassa. Koronaepidemia sulki kaupungin perinteiset digitukipaikat kuten kirjastot, asukastalot, palvelukeskukset, nuorisotalot ja työväenopiston tilat. Digituen tarve ei ole vähentynyt, ehkä päinvastoin. Tämän vuoksi Helsingin kaupunki aloitti digituen etäopastuksen keskiviikkona 15.4.2020.  

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki digitukea tarvitsevat kansalaiset. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Etädigitukipalvelun toimimisen tueksi Helsingin digiosaamisen vahvistamisen projektiryhmä keräsi ydintiimin palvelua kehittämään. Viikossa eri toimialoilta ilmoittautui liki 50 etädigitukijaa, joille rakennettiin oma toimintaympäristö TEAMS kanavalle. 
Kanavalle listautuivat kaikki etädigitukipyynnöt lomakkeilla, joista muodostettiin työjono, mistä tukijat saivat poimittua tehtäviä. Kun palvelupyyntö oli täytetty digitukija kuittasi pyynnön täytetyksi ja se siirtyi arkistoon. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Näyttää siltä että kuukauden toiminnan jälkeen etädigituesta on muotoutumassa pysyvä kaupunkilaisten palvelumuoto, osa kaupungin antamaa vakituista digitukea. Etädigituki palvelee osittain myös kotidigituen kehittämistä. 

Kansikuva
Helsingin kaupungin etädigitukipalvelun toiminnan kuvaus

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt