Helsingin terveysasemien ja sisätautien poliklinikan toimintamalli: Kehitysideasta käytäntöön
Helsingin terveysasemien ja sisätautien poliklinikan kehittämistyöryhmän luoma vakioitu toimintamalli uusien ohjeiden ja toimintamallien luomiselle sekä vanhojen ohjeiden päivittämiselle, jossa kuvataan nousseen kehitysidean päätyminen käytäntöön.
Helsingin terveysasemien ja sisätautien poliklinikan hoito- ja toimenpideohjeiden päivittämisessä oli ollut usean vuoden tauko. Toimintakäytäntöjen kirjo oli laaja ja yhtenäistämiselle oli tarvetta. Aiemman intranetin ohjeet olivat vanhentuneita. Osana uutta intraa käyttöönotettiin Sharepoint-ohjealusta, mihin haluttiin viedä ajantasaiset hoito- ja toimenpideohjeet.
Hoitotakuun lainsäädäntöön tullut muutos, jossa perusterveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyn enimmäisaikoja tiukennetaan portaittain. 1.9.2023 alkaen hoitotakuu on perusterveydenhuollossa 14 vuorokautta. Tähän vastaaminen on haaste perusterveydenhuollolle. Tämä vaatii palvelujen vahvistamista digitalisaation avulla, integroitujen palveluketjuja kehittämistä, selkeytystä palveluiden väliseen työnjakoon sekä asiakkaan kulkemiseen eri palveluiden välillä.
Toimintamallin käyttäjinä ja kohderyhminä ovat Helsingin kaupungin terveysasemien ja sisätautienpoliklinikan ammattilaisten verkosto. Keskeinen osa toimintamallin perustaa on tietojohtamisen keinoin tuotettava ja jatkuvasti lisääntyvä ymmärrys, asiakkuuksista, palvelutarpeista sekä terveydenhuollon lakisääteisistä tehtävistä.
Toimintamallissa Helsingin Terveysasemien ja sisätautien poliklinikan palvelujen määrittelyn lähtökohtina ovat:
- Asiakastarve, johon perustuen varmistetaan perusterveydenhuollon palveluiden yhdenvertainen saatavuus Helsingin sisällä, palveluiden oikea-aikaisuus tarkkaan hoidon tarpeen arviointiin perustuen ja kohdentamalla palveluita, pyritään lisäämään tarjotun hoidon ja palveluiden vaikuttavuutta
- Henkilöstön mahdollisuus tuoda esiin asiakaspoluissa sekä työnkuluissa nousevia ongelmakohtia. Ohjeet selkeyttävät ammattilaisten työnjakoa ja ohjaavat moniammatilliseen yhteistyöhön. Kuvatut prosessit perehdytysvaiheessa luovat varmuutta ja selkeyttä työhön, jotka myös helpottavat ja nopeuttavat työntekoa, erityisesti hoidon tarpeen arviota.
- Sisäinen toimintakulttuuri, jonka menettelyjen kautta varmistetaan tuotettujen palveluiden laatu, vaatimusten mukaista organisaation palvelun toimintaa sekä systemaattista kehittämistä, jotta toiminta perustuu ajan tasalla oleviin ohjeistuksiin. Usein aikojen saatossa syntyy opittuja toimintatapoja, eikä niitä ole välttämättä tietoisesti suunniteltu. Prosessien kuvaaminen on myös riskienhallintaa sekä toiminnan prosessien näkyväksi tekemistä sisäisesti tai ulkoisille sidostyhmille. Tuemme henkilöstön osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia sosiaali- ja terveydenhuollon tarvelähtöisessä kehittämisessä