Helsinki-apu on puhelin- ja asiointiapupalvelu ikääntyneille helsinkiläisille. Uusi palvelu mahdollistaa avun tarpeessa olevien yli 70-vuotiaiden helsinkiläisten turvallisen kauppa-, asiointi- ja keskusteluavun korona-epidemian aikana.

Ratkaisun perusidea

Helsinki-apu on on puhelin- ja asiointiapupalvelu yli 70-vuotiaille helsinkiläisille arkisin klo 9–16​​​​​​. Palvelu on väliaikainen ja luotu erityisesti korona-epidemian ajaksi. Palvelu mahdollistaa avun tarpeessa olevien yli 70-vuotiaiden helsinkiläisten turvallisen kauppa-, asiointi- ja keskusteluavun korona-epidemian aikana. Palvelun tuottavat yhteistyössä Helsingin kaupunki ja Helsingin seurakuntayhtymä. Helsinki-avussa varmistetaan etenkin kaikkein iäkkäimpien kaupunkilaisten avunsaanti. Helsingin kaupungin ja seurakuntayhtymän työntekijät soittavat yli 80-vuotiaille kotona-asuville kaupunkilaisille ja kysyvät avuntarvetta. Puhelut kaupunkilaisille soitetaan arkisin klo 9-16. Yli 80-vuotiaat voivat myös itse soittaa tarvittaessa palvelunumeroon.

Helsinki-avun turvallisuuden takaamiseksi on tehty seuraavat ohjeet.

  • Helsinki-avusta tulevan puhelun tunnistaa numerosta  09 310 10020.
  • Helsinki-apu ei koskaan kysele esimerkiksi pankkitunnuksia tai muita henkilötietoja. Puhelun aikana kysytään  käytännön avuntarvetta.
  • Puhelinavustajat kertovat, mistä ja miten tunnistat Helsinki-avun, kun auttajat tulevat kotiovellesi.
  • Helsinki-avun vapaaehtoiset eivät koskaan tule asuntoosi sisälle, vaan toimittavat ostokset ovelle.
  • Puhelimessa annetut tiedot tallennetaan Helsingin kaupungin ylläpitämään Helsinki apu -hankkeen asiakasrekisteriin, jota käytetään ainoastaan avun välittämiseen koronatilanteessa. Rekisteri poistetaan koronatilanteen loputtua. Henkilötietojen käsittely perustuu yleisen edun mukaisen viranomaistehtävän suorittamiseen