Henkilökohtainen budjetointi Keusoten vammaispalveluissa
Henkilökohtaisen budjetoinnin toimintamalli.
HB-toimintamalli vahvistaa vammaisen henkilön itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta sekä mahdollistaa avun ja tuen saamisen joustavasti yksilöllisellä toteutustavalla.
Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen ja Tuusula muodostavat Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän (Keusote), jonka vastaa alueen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä ja tuottamisesta. Alue muodostaa vuoden 2023 alusta alkaen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen. Keusoten väestöpohja on n. 200 000 asukasta, ja väestö on jakaantunut laajalle maantieteelliselle alueelle erilaisiin keskusta- ja taajama-alueisiin. Vammaispalvelujen asiakkaita alueella on n. 4 000.
Keski-Uudenmaan vammaisten henkilöiden henkilökohtaisen budjetoinnin hanke on osa Marinin hallituksen vammaisten henkilöiden henkilökohtaisen budjetoinnin (HB) kokeiluhanketta, joka tähtää Suomen oikeusjärjestelmään ja palvelurakenteeseen soveltuvien valtakunnallisten periaatteiden ja toimintatapojen määrittelyyn vammaisten henkilöiden henkilökohtaisen budjetoinnin käytännön toteutusta varten. Tavoitteena on luoda HB:n malli, joka vahvistaa vammaisen henkilön itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta, sekä mahdollistaa avun ja tuen saamisen joustavasti kullekin henkilölle parhaiten sopivalla toteutustavalla.
Keusote oli mukana kansallisessa kehittämistyössä jo Juha Sipilän hallituksen Palvelusetelikokeilussa vuosina 2016–2019 sekä on osallisena muun muassa Marinin hallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteellista uudistamista tukevissa hankkeissa sekä tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus hankkeessa vuosina 2020–2022.
Suomessa ei ole olemassa henkilökohtaisen budjetin toimintamallia eikä lainsäädäntö tunnista sitä järjestämistapana. Jotta voidaan toimia henkilökohtaisessa budjetissa, tulee ratkaista muun muassa miten henkilökohtainen budjetti määritellään, mitä henkilökohtaisella budjetilla voi hankkia ja keneltä palveluja voi hankkia sekä miten palveluita ja henkilökohtaista budjettia seurataan. Tarvitaan lainsäädäntö tukemaan toimintamallia. Toimintamallin ja lainsäädännön lisäksi tulee kehittää tarpeenmukaisia ja saavutettavia työvälineitä niin asiakkaiden, järjestäjän kuin palveluntuottajan tarpeisiin.
Toteutuksesta vastasi hankkeen projektipäällikkö yhdessä projektikoordinaattorin kanssa, jotka työskentelivät hankkeessa täysipäiväisesti. Varsinaisten hanketyöntekijöiden lisäksi vammaisten henkilöiden henkilökohtaisen budjetin hanke sai tukea ja apua Keusoten taloushallinnosta ja viestinnästä sekä erityisesti vammaispalveluiden asiantuntijoilta. Lisäksi hanke hankki organisaation ulkopuolelta tarvittavia asiantuntijapalveluja.
Alueella hanke toteutettiin yhdessä ja yhteistyössä asiakkaiden, Keusoten työntekijöiden, järjestöjen ja palveluntuottajien edustajien kanssa sekä eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Työtä tehtiin yhdessä viikoittain ja kuukausittain yhteisissä tapaamisissa, työpajoissa tai projekti- ja ohjausryhmissä.
Hankkeen työpajatyöskentelyyn osallistui Keusoten vammaispalvelujen työntekijöitä, sidosryhmien ja palveluntuottajien edustajia. Työryhmiä oli kaksi; toinen ryhmistä keskittyi rahoitus- ja toimintamallin ja toinen asiakasohjauksen toimintamallin kehittämiseen. Työryhmille järjestettiin yhteiset aloitus- ja lopetustyöpajat, muuten työryhmät työstivät hankkeen toimintamalleja työpajoissa kuukausittain.
Alueellisen yhteistyön lisäksi hankkeessa tehtiin tiiviisti ja säännöllisesti työtä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen työntekijöiden ja heidän kauttaan myös Sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Yhteistyötä tehtiin myös muiden HB-hankkeiden sekä toimijoiden kanssa.
Hankkeen kohderyhmänä olivat Keusoten alueella asuvat vammaiset henkilöt sekä alle 65-vuotiaat omaishoidon tuen asiakkaat, jotka tarvitsevat vammaispalveluja ja/tai omaishoidon tuen vapaan aikaisia palveluja. Vammaispalvelujen asiakkaat ovat hyvin heterogeeninen ryhmä erilaisia ihmisiä erilaisine tuen tarpeineen. Hankkeessa ei tehty rajauksia esimerkiksi iän tai palvelutarpeen perusteella. Omaishoidon tuen osalta hanke rajautui alle 65-vuotiaisiin asiakkaisiin, koska yli 65-vuotiaiden omaishoidon tuki on organisaatiossa ikääntyneiden palveluissa.
Henkilökohtaista budjetointia lähestyttiin neljän palvelun ja niiden käyttäjien kautta: vaikeavammaisten kuljetuspalvelujen asioimis- ja vapaa-ajan matkat, päiväaikainen toiminta (kehitysvammalaki ja vammaispalvelulaki), omaishoidon tuen lakisääteiset vapaat ja asunnon muutostyöt.
Asiakasymmärrystä kerättiin heti hankkeen alussa nykytilan kuvaukseen tehdyissä asiakashaastatteluissa. Asiakashaastatteluja tehtiin myös hankkeessa kehitetyn HB-toimintamallin arvioimiseksi. Hankkeen työryhmiin nimettiin jäseniä alueen yhdistyksistä/vammaisneuvostoista.