Hetki - Voimavaralähtöinen ryhmämalli kehitysvammaisen lapsen haastavasta käyttäytymisestä kuormittuneille vanhemmille.
Toimintamallin keskeisenä tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä kehitysvammaisen lapsen haastavaa käyttäytymistä sekä voimauttaa vanhempia.
Hetki-hankkeen nimi tulee sanoista helpotusta ja tukea kehitysvammaisen lapsen käyttäytymishaasteisiin interventio.
Kehitysvammaisten lasten perheet ovat kokoontuneet vertaistukiryhmiin eri paikkakunnilla. Hetki-vertaisryhmämallia on kehitetty toimintatutkimuksen syklien avulla. Yhteen sykliin on kuulunut aina kuusi perhettä, jotka ovat kokoontuneet kahdeksan kertaa kahden viikon välein. Toimintatutkimukseen osallistui yhteensä 36-perhettä. Perheen lapsille ja sisaruksille järjestettiin lastenhoito vanhempien koulutuksien ajaksi.
Perheille on tehty alkuhaastattelut ennen vertaisryhmään tuloa heidän omissa kodeissaan. Perheet ovat saaneet valita myös muun tapaamispaikan. Perheistä 97% halusi tavata omissa kodeissaan.
Hetki-hankkeessa on kehitetty ryhmätoimintamalli vanhemmille, joilla on haastavasti käyttäytyvä kehitysvammainen lapsi. Toiminnan tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä lapsen haastavaa käyttäytymistä sekä voimauttaa vanhempia.
Helsingin yliopiston vaativan erityisen tuen tutkimusryhmä on osallistunut Hetki-vertaisryhmämallin kehittämiseen.
Hetki-ryhmämallissa vaikutetaan asenteisiin. Haastavan käyttäytymisen väheneminen kehitysvammaisella lapsella ja vanhempien voimaantuminen ovat olleet tavoitteina.
Toimintatutkimuksen sykleillä Hetki-ryhmämallia on kehitetty.
Hetki-hankkeessa on tehty koulutuspaketti ja Hetki-opas.
Hetki-ryhmä on suunnattu perheille, joissa on kehitysvammainen lapsi ja kokemus käyttäytymisestä, joka kuormittaa perhettä. Ryhmämalli on kehitetty toimintatutkimuksen avulla kuudessa kuudesta perheestä muodostuvassa ryhmäkokonaisuudessa. Vanhempien antama palaute ja ryhmänohjaajien havainnot perheiden kohtaamisessa ovat olleet tärkeitä elementtejä kehitystyössä.
Hetki-vertaistukiryhmän tavoitteena on ohjata vanhempia käyttämään toimintatapoja, joiden avulla vanhemman ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa myönteinen käyttäytyminen lisääntyy. Sen seurauksena pyritään haastavan käyttäytymisen vähenemiseen. Tavoitteena on myös vanhempien voimavarojen lisääntyminen.
Hetki-ryhmän kehittämisvaiheessa jokaisen perheen vanhempia on tavattu ennen ryhmän alkua heidän tarpeidensa ja toiveidensa kartoittamiseksi. Kaikilta kahdeksalta ryhmäkerralta on kerätty palautetta lomakkeiden muodossa. Vanhempien tarpeiden kuunteleminen on ollut tärkeä osa Hetki-ryhmän ideologiaa.