Hetki - Voimavaralähtöinen ryhmämalli kehitysvammaisen lapsen haastavasta käyttäytymisestä kuormittuneille vanhemmille.

Toimintamallin keskeisenä tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä kehitysvammaisen lapsen haastavaa käyttäytymistä sekä voimauttaa vanhempia.

Hetki-hankkeen nimi tulee sanoista helpotusta ja tukea kehitysvammaisen lapsen käyttäytymishaasteisiin interventio.

 

Toimintaympäristö

Kehitysvammaisten lasten perheet ovat kokoontuneet vertaistukiryhmiin eri paikkakunnilla. Hetki-vertaisryhmämallia on kehitetty toimintatutkimuksen syklien avulla. Yhteen sykliin on kuulunut aina kuusi perhettä, jotka ovat kokoontuneet kahdeksan kertaa kahden viikon välein. Toimintatutkimukseen osallistui yhteensä 36-perhettä. Perheen lapsille ja sisaruksille järjestettiin lastenhoito vanhempien koulutuksien ajaksi.

Perheille on tehty alkuhaastattelut ennen vertaisryhmään tuloa heidän omissa kodeissaan. Perheet ovat saaneet valita myös muun tapaamispaikan. Perheistä 97% halusi tavata omissa kodeissaan.

 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hetki-hankkeessa on  kehitetty ryhmätoimintamalli vanhemmille, joilla on haastavasti käyttäytyvä kehitysvammainen lapsi. Toiminnan tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä lapsen haastavaa käyttäytymistä sekä voimauttaa vanhempia.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hatki-hankkeessa vaikutetaan asenteisiin.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Helsingin yliopiston vaativan erityisen tuen tutkimusryhmä on osallistunut Hetki-vertaisryhmämallin kehittämiseen.

Tavoiteltu muutos

Hetki-ryhmämallissa vaikutetaan asenteisiin. Haastavan käyttäytymisen väheneminen kehitysvammaisella lapsella ja vanhempien voimaantuminen ovat olleet tavoitteina.

Muutoksen mittaaminen

Toimintatutkimuksen sykleillä Hetki-ryhmämallia on kehitetty.

Toteutussuunnitelma

Hetki-hankkeessa on tehty koulutuspaketti ja Hetki-opas. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hetki-ryhmä on suunnattu perheille, joissa on kehitysvammainen lapsi ja kokemus käyttäytymisestä, joka kuormittaa perhettä. Ryhmämalli on kehitetty toimintatutkimuksen avulla kuudessa kuudesta perheestä muodostuvassa ryhmäkokonaisuudessa. Vanhempien antama palaute ja ryhmänohjaajien havainnot perheiden kohtaamisessa ovat olleet tärkeitä elementtejä kehitystyössä.

Hetki-vertaistukiryhmän tavoitteena on ohjata vanhempia käyttämään toimintatapoja, joiden avulla vanhemman ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa myönteinen käyttäytyminen lisääntyy. Sen seurauksena pyritään haastavan käyttäytymisen vähenemiseen. Tavoitteena on myös vanhempien voimavarojen lisääntyminen.

Hetki-ryhmän kehittämisvaiheessa jokaisen perheen vanhempia on tavattu ennen ryhmän alkua heidän tarpeidensa ja toiveidensa kartoittamiseksi. Kaikilta kahdeksalta ryhmäkerralta on kerätty palautetta lomakkeiden muodossa. Vanhempien tarpeiden kuunteleminen on ollut tärkeä osa Hetki-ryhmän ideologiaa.

Ratkaisun perusidea

Hetki-hankkeessa on kehitetty ryhmätoimintamalli vanhemmille, joilla on haastavasti käyttäytyvä kehitysvammainen lapsi. Toiminnan tavoitteena on ollut vähentää ja ennaltaehkäistä lapsen haastavaa käyttäytymistä sekä voimauttaa vanhempia.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hetki-hankkeessa on tehty koulutuspaketti sekä opas Hetki-ryhmämallista haastavasti käyttäytyvän kehitysvammaisen lapsen vanhempien tukemiseen. 

Koulutuspaketti ja opas Hetki-ryhmämallista ovat ladattavissa Hetki-hankkeen kotisivuilta.

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille

Hetki-ryhmämalli perustuu sosiokonstruktivistiseen ihmis-ja oppimiskäsitykseen, jossa ihmisten välisten suhteiden ja oppimisen ajatellaan rakentuvan vuorovaikutuksessa. Ryhmämallin taustalla vaikuttaa teoria vuorovaikutuksen yhteissäätelyn periaatteesta ( Fogel, 1993), kiintymyssuhdeteoria ( Bowlby ,1969) ja mentalisaatioteoria ( Fonagy, 2008). 

Hetki-ryhmämallin lähestymistapa on voimavarakeskeinen ja dialoginen. Perheiden kohtaaminen ja heidän kokemuksensa kuulluksi tulemisesta ovat tärkeitä lähtökohtia.

Hetki-ryhmämallin teoriassa on kiintymyssuhdeteoria. Se koskettaa meitä kaikkia ihmisiä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ryhmämallissa on kysymys siitä, että huomaamme vuorovaikutuksen olevan kahdensuuntaista. Lapsen käyttäytymiseen voi vaikuttaa paremmin ymmärtämällä sen, ettei käyttäytyminen synny tyhjiössä. 

Voimaantuessaan vanhemmat jaksavat löytää pieniäkin hyviä hetkiä arjen keskeltä ja arvostusta lasta kohtaan, jotka vaikuttavat merkittävästi sekä lapsen että vanhemman käsitykseen itsestään. Tärkeää on myös vanhempien näkemysten kunnioitus ja tasa-arvoinen kohtaaminen. 

Perhe on asiantuntija omissa asioissaan ja muut ovat välillisiä vaikuttajia, jotka tuovat välineitä perheiden oman ajattelun tueksi.

Alkutapaamiset, ryhmämallin etenemisjärjestys, yhteyden rakentaminen lapseen ja vanhempaan itseensä, sekä kotipohdintojen kautta tulleet oivallukset ovat olleet tärkeitä. Vertaistuen merkitys on aivan erityisen tärkeä- sitä ei voi liikaa korostaa.