Parantaa hoidon jatkuvuutta terveysasemalla nimeämällä potilaalle omalääkäri sekä omahoitaja. Sama lääkäri ja sama hoitaja hoitaa potilaan asioita. Tällä halutaan parantaa potilasturvallisuutta ja hoidon laatua. Lopettaa päällekkäinen työ.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialue on tuonut esiin erot hyvinvointialueen terveysasemien toimintakäytännöissä. Toimintaa on kehitetty hoidon saatavuus edellä ja Tammelakeskuksessa hoidon jatkuvuus on hyvin heikkoa. Omalääkäri 2.0 -selvityksessä v. 2022 osoitettiin kiistaton tutkimusnäyttö hoidon jatkuvuuden takana. Hoidon jatkuvuus muun muassa parantaa hoidon laatua, vähentää kuolleisuutta, vähentää erikoissairaanhoidon ja päivystyksellisen hoidon tarvetta, parantaa asiakastyytyväisyyttä, hoitosuhteen luottamusta ja henkilöstön tyytyväisyyttä se vähentää terveydenhuollon kustannuksia.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Terveysaseman toimintamallia on kehitetty hoidon saatavuus edellä, jolloin hoidon jatkuvuus on kärsinyt ja hoito pirstaloitunut. Tämä johtaa hukkaan, päällekkäiseen työhön, hoidon laadun heikkenemiseen, jonojen kasvuun, ammattilaisten uupumiseen ja asiakkaiden tyytymättömyyteen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaille tulisi nimetä omalääkäri- omahoitaja työpari, jotta hoidon jatkuvuus ja laatu kohenisivat.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Jaana Manninen - kehittäjähoitaja

Pilvi Saltiola - kehittäjälääkäri

Tammelakeskuksen terveysaseman lääkäri- ja hoitohenkilökunta.

Tavoiteltu muutos

Hoidon jatkuvuuden paraneminen.

Asiakastyytyväisyyden lisääntyminen.

Hoidon laadun paraneminen.

Henkilöstön pitovoiman paraneminen.

Hoidon saatavuuden turvaaminen hoitotakuun mukaisesti.

Muutoksen mittaaminen

Jatkuvuuden mittaaminen tietojärjestelmistä.

Hoidon saatavuuden mittaaminen.

Asiakastyytyväisyyskysely.

Henkilöstötyytyväisyyskysely.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakkailta saatu toistuva ja negatiivinen palaute siitä, kun hoitava henkilö vaihtuu usein / aina. Henkilöstön tyytymättömyys siihen, että työaika kuluu jatkuvasti uusiin asiakkaisiin perehtymiseen, mikä vähentää varsinaiseen asiakastyöhön käytettävissä olevaa aikaa. Lisääntyvä etähoito aiemmin tuntemattomien asiakkaiden kohdalla.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Haluaisimme kehittää terveysaseman toimintaa tutkimusnäytön mukaisesti, esim.  Hoidon jatkuvuusmalli Omalääkäri 2.0 -selvityksen mukaisesti.

Pirkanmaalla on nyt yhtäaikaisesti alettu kehittää Pirhan omaa hoidonjatkuvuusmallia, jonka puitteet tulevat  muokkaamaan ja osittain määrittämään kehitystyötämme. 

Ideointi

Parantaa hoidon jatkuvuutta nimeämällä omalääkäri-omahoitajatyöpari ja pienempi omatiimi jokaiselle asukkaalle. Haluamme hyödyntää olemassa olevan jatkuvuuden ja nykyiset hoitosuhteet ajamalla käynnit esim. 2 edeltävän vuoden ajalta ja määrittämällä omalääkärin sen mukaan, kenen kanssa asukas on eniten asioinut. Lopuille omalääkäri nimetään esim. aakkosjärjestyksen mukaan vrt. Tuiran malli. Omalääkäreiksi nimetään vain pysyvähköjä lääkäreitä kuten erikoislääkäreitä tai yleislääketieteeseen erikoistuvia lääkäreitä. YEK-lääkärit ja muut lyhytaikaiset sijaiset toimivat pienemmissä tiimeissä omalääkärien rinnalla. Mahdollisuuksien mukaan heille kohdennetaan enemmän episodiasiakkaita, vakituisten lääkäreiden poissaolojen sijaistusta ja valikoidusti omalääkäreiden asiakkaita resurssitilanteen niin vaatiessa. Myös sijaislääkäreiden hoitamilla asiakkailla pyritään huomioimaan jatkuvuus mahdollisuuksien mukaan.

Yhteydenotot ohjataan omatiimiin, jossa yhteydenottoon vastaa ensisijaisesti omahoitaja, toissijaisesti muut omatiimin hoitajat.

Liitteet
Kuva
Työpaja
Työpari- ja omatiimitoimintaa suunniteltiin moniammatillisessa työpajassa terveysasemalla