Hoidon jatkuvuuden parantaminen
Parantaa hoidon jatkuvuutta terveysasemalla nimeämällä potilaalle omalääkäri sekä omahoitaja. Sama lääkäri ja sama hoitaja hoitaa potilaan asioita. Tällä halutaan parantaa potilasturvallisuutta ja hoidon laatua. Lopettaa päällekkäinen työ.
Hyvinvointialue on tuonut esiin erot hyvinvointialueen terveysasemien toimintakäytännöissä. Tammelakeskuksen asemalla toimintaa on kehitetty hoidon saatavuus edellä ja hoidon jatkuvuus on hyvin heikkoa. Omalääkäri 2.0 -selvityksessä v. 2022 osoitettiin kiistaton tutkimusnäyttö hoidon jatkuvuuden takana. Hoidon jatkuvuus muun muassa parantaa hoidon laatua, vähentää kuolleisuutta, vähentää erikoissairaanhoidon ja päivystyksen tarvetta, parantaa asiakastyytyväisyyttä, hoitosuhteen luottamusta ja henkilöstön tyytyväisyyttä.
Terveysaseman toimintamallia on kehitetty hoidon saatavuus edellä, jolloin hoidon jatkuvuus on kärsinyt ja hoito pirstaloitunut. Tämä johtaa hukkaan, päällekkäiseen työhön, hoidon laadun heikkenemiseen, jonojen kasvuun, ammattilaisten uupumiseen ja asiakkaiden tyytymättömyyteen.
Jaana Manninen - kehittäjähoitaja
Pilvi Saltiola - kehittäjälääkäri
Tammelakeskuksen terveysaseman lääkäri- ja hoitohenkilökunta.
Asiakastyytyväisyyden lisääntyminen.
Hoidon jatkuvuuden paraneminen.
Henkilöstön pitovoiman paraneminen.
Jonojen hallinta.
Jatkuvuuden mittaaminen tietojärjestelmistä.
Hoidon saatavuuden mittaaminen.
Asiakastyytyväisyyskysely.
Henkilöstötyytyväisyyskysely.
Asiakkailta saatu toistuva ja negatiivinen palaute siitä, kun hoitava henkilö vaihtuu usein / aina. Henkilöstön tyytymättömyys siihen, että jatkuvasti on perehdyttävä uusiin asiakkaisiin ja tehtävä etänä päätöksiä tuntemattomien asiakkaiden osalta.
Hoidon jatkuvuusmalli Omalääkäri 2.0 -selvityksen mukaisesti
Parantaa hoidon jatkuvuutta nimeämällä omalääkäri-omahoitajatyöpari ja pienempi omatiimi jokaiselle asukkaalle. Haluamme hyödyntää olemassa olevan jatkuvuuden ja nykyiset hoitosuhteet ajamalla käynnit esim. 2 edeltävän vuoden ajalta ja määrittämällä omalääkärin sen mukaan, kenen kanssa asukas on eniten asioinut. Lopuille omalääkäri nimetään esim. aakkosjärjestyksen mukaan vrt. Tuiran malli. Omalääkäreiksi nimetään vain pysyvähköjä lääkäreitä kuten erikoislääkäreitä tai yleislääketieteeseen erikoistuvia lääkäreitä. YEK-lääkärit ja muut lyhytaikaiset sijaiset toimivat pienemmissä tiimeissä omalääkärien rinnalla. Mahdollisuuksien mukaan heille kohdennetaan enemmän episodiasiakkaita, omalääkäreiden ”ylivuotopotilaita” ja vakituisten lääkäreiden poissaolojen sijaistusta. Myös sijaislääkäreiden hoitamilla potilailla pyritään huomioimaan jatkuvuutta mahdollisuuksien mukaan.
Yhteydenotot ohjataan omatiimiin, jossa yhteydenottoon vastaa ensisijaisesti omahoitaja, toissijaisesti muut omatiimin hoitajat.