Parannetaan hoidon jatkuvuutta perusterveydenhuollossa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Resurssien jakautuminen perusterveydenhuoltoon on ei-optimaalista, jonka vuoksi hoitoon pääsy on hankalaa ja hoidon jatkuvuuden turvaaminen ei yleensä toteudu. Niukoilla resursseilla pyritään tarjoamaan potilaille / asiakkaille mahdollisimman hyvää ja oikea-aikaista hoitoa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tavoitteet: 

Asiakas: pääsee hoitoon, hoito jatkuu hyvässä hoitosuhteessa, seuranta toteutuu, terveydentila/toimintakyky paranee tai pysyy entisenlaisena eikä heikkene -> nyt hoidon jatkuvuus ei toteudu, asiakas joutuu usein eri ammattilaisille kertomaan asiansa eikä tiedä esim. kuka omalääkäri olisi, seuranta ei toteudu jos ei asiakas ole itse aktiivinen sen kanssa

Ammattilainen: saa hoitaa itselleen tuttuja potilaita / asioita, pystyy seuraamaan hoitotoimenpiteiden vaikuttavuutta, pystyy jatkamaan omia suunnitelmiaan, kun hoito jatkuu -> nyt hoitosuhde pirstaleinen, seuranta ei toteudu

Organisaatio: vastaanottoaikojen saatavuus paranee, asiat hoituvat sujuvasti -> aikoja ei riittävästi, hoidon jatkuvuus ei toteudu, koska aikoja ei saatavilla

Yhteiskunta: terveydenhuollon resurssit riittävät kaikille, oikeita asioita tehdään oikea-aikaisesti

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Koko työyhteistö toimii kehittäjäjoukkona - vastaanottopalveluiden sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, lääkärit ja lähiesihenkilöt. Hoidon jatkuvuuden toteutuminen helpottaisi työntekoa, mikä (työnteon helpottuminen) toimii motivaattorina / innostajana.

Tavoiteltu muutos

Ks. ylhäällä.

Muutoksen mittaaminen

COC-indeksi.