Parannetaan hoidon jatkuvuutta perusterveydenhuollossa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Resurssien jakautuminen perusterveydenhuoltoon on ei-optimaalista, jonka vuoksi hoitoon pääsy on hankalaa ja hoidon jatkuvuuden turvaaminen ei yleensä toteudu. Niukoilla resursseilla pyritään tarjoamaan potilaille / asiakkaille mahdollisimman hyvää ja oikea-aikaista hoitoa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tavoitteet: 

Asiakas: pääsee hoitoon, hoito jatkuu hyvässä hoitosuhteessa, seuranta toteutuu, terveydentila/toimintakyky paranee tai pysyy entisenlaisena eikä heikkene -> nyt hoidon jatkuvuus ei toteudu, asiakas joutuu usein eri ammattilaisille kertomaan asiansa eikä tiedä esim. kuka omalääkäri olisi, seuranta ei toteudu jos ei asiakas ole itse aktiivinen sen kanssa

Ammattilainen: saa hoitaa itselleen tuttuja potilaita / asioita, pystyy seuraamaan hoitotoimenpiteiden vaikuttavuutta, pystyy jatkamaan omia suunnitelmiaan, kun hoito jatkuu -> nyt hoitosuhde pirstaleinen, seuranta ei toteudu

Organisaatio: vastaanottoaikojen saatavuus paranee, asiat hoituvat sujuvasti -> aikoja ei riittävästi, hoidon jatkuvuus ei toteudu, koska aikoja ei saatavilla

Yhteiskunta: terveydenhuollon resurssit riittävät kaikille, oikeita asioita tehdään oikea-aikaisesti

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Koko työyhteistö toimii kehittäjäjoukkona - vastaanottopalveluiden sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, lääkärit ja lähiesihenkilöt. Hoidon jatkuvuuden toteutuminen helpottaisi työntekoa, mikä (työnteon helpottuminen) toimii motivaattorina / innostajana.

Tavoiteltu muutos

Ks. ylhäällä.

Muutoksen mittaaminen

COC-indeksi. Kysely henkilökunnalle.

Toteutussuunnitelma
  1. Pikapoli: Toistuvasti (eli 2 kertaa) samasta vaivasta (aktiinikeratoosi tai ihottuma tms) pikapolilla asioivan tulevat kontaktit / kontrollit tästä samasta asiasta ohjataan itselle jatkossa, ei enää pikapolille jonottamaan (vaikka aktiinikeratoosin kontrollista). Myös muut pikapolin poikimat kontrollit ohjelmoidaan itselle.
  2. Labrat ja röntgenit: Jos joku meistä on päivystyksessä jo hoitanut ja tarvitaan esim. kontrolliröntgen tai kontrollilabrat, vastaukset ohjataan sille, joka on hoidon päivystyksessä aloittanut, ei konsultille. 
  3. Haavan hoidot keskitetään kahdelle eri hoitajalle episodiasiakkailla. Tulevat käynnit varataan itselle tai sitten toiselle valitulle kollegalle. 
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä on episodiasiakkaat eli asiakkaat, jotka käyvät vastaanotolle 2-10 kertaa saman oireen vuoksi esim. haavahoitopotilaan tai esim. päivystyksessä vastaanotolla käyneen jatkohoito sekä pikapolilla toistuvasti samasta vaivasta asioineen hoito kohdentuu yhdelle lääkärille.