Hoidon jatkuvuus
Parannetaan hoidon jatkuvuutta perusterveydenhuollossa.
Resurssien jakautuminen perusterveydenhuoltoon on ei-optimaalista, jonka vuoksi hoitoon pääsy on hankalaa ja hoidon jatkuvuuden turvaaminen ei yleensä toteudu. Niukoilla resursseilla pyritään tarjoamaan potilaille / asiakkaille mahdollisimman hyvää ja oikea-aikaista hoitoa.
Koko työyhteistö toimii kehittäjäjoukkona - vastaanottopalveluiden sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, lääkärit ja lähiesihenkilöt. Hoidon jatkuvuuden toteutuminen helpottaisi työntekoa, mikä (työnteon helpottuminen) toimii motivaattorina / innostajana.
Ks. ylhäällä.
COC-indeksi. Kysely henkilökunnalle.
- Pikapoli: Toistuvasti (eli 2 kertaa) samasta vaivasta (aktiinikeratoosi tai ihottuma tms) pikapolilla asioivan tulevat kontaktit / kontrollit tästä samasta asiasta ohjataan itselle jatkossa, ei enää pikapolille jonottamaan (vaikka aktiinikeratoosin kontrollista). Myös muut pikapolin poikimat kontrollit ohjelmoidaan itselle.
- Labrat ja röntgenit: Jos joku meistä on päivystyksessä jo hoitanut ja tarvitaan esim. kontrolliröntgen tai kontrollilabrat, vastaukset ohjataan sille, joka on hoidon päivystyksessä aloittanut, ei konsultille.
- Haavan hoidot keskitetään kahdelle eri hoitajalle episodiasiakkailla. Tulevat käynnit varataan itselle tai sitten toiselle valitulle kollegalle.
Kohderyhmä on episodiasiakkaat eli asiakkaat, jotka käyvät vastaanotolle 2-10 kertaa saman oireen vuoksi esim. haavahoitopotilaan tai esim. päivystyksessä vastaanotolla käyneen jatkohoito sekä pikapolilla toistuvasti samasta vaivasta asioineen hoito kohdentuu yhdelle lääkärille.