Hoidon jatkuvuusmallin kehittämisen prosessi Lapin HVA (RRP2, P4, I1)

Lapin terveysasemien avovastaanottojen kehittämistyön tueksi  on luotu hoidon jatkuvuusmallin käyttöönotto- ja arviointisuunnitelma, jonka tarkoituksena on luoda yhtenäisempi tapa kehittää  ja arvioida hoidon jatkuvuuden toteutumista. 

Toimintaympäristö

Omalääkärimallin hyödyistä on vahvaa tutkimusnäyttöä, josta johtuen myös sosiaali- ja terveysministeriö sekä valtionvarainministeriö ovat  käynnistäneet ohjelman, jonka tarkoituksena on omalääkärimallien edistäminen. Valtakunnallinen keskustelu aiheesta on kehittämishetkellä ollut vilkasta. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lapin hyvinvointialueella perusterveydenhuollon avovastaanotoilla omalääkärimallin kehittäminen on aloitettu vaiheittain keväällä 2022. Terveysasemien vastaanottotoimintaa on lähdetty kehittämään palveluihin pääsyn nopeuttamiseksi sekä palvelujen laadun ja jatkuvuuden parantamiseksi. Hoidon jatkuvuusmalli mukailee Lapin hyvinvointialueen visiota: ”Lapissa elämme hyvää ja turvallista elämää. Meillä ihmiset ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan.” Lapin hyvinvointialueen arvot ovat: yhdenvertainen, vastuullinen, luotettava ja inhimillinen. 

Hoidon jatkuvuusmallilla vastataan myös sote-uudistuksen tavoitteisiin. Sairauksia pystytään pitkällä aikavälillä ennaltaehkäisemään ja hoitamaan perusterveydenhuollossa, ennen kuin ne vaativat kalliimpaa ja vaativampaa erikoissairaanhoitoa. Muutoksella ehkäistään myös hoidon pirstaloitumista ja edistetään hoidon yhtenäistä jatkumista, sillä asiakas pysyy yhden tiimin hoitovastuulla. Pidemmällä aikavälillä painopisteen muutos perusterveydenhuoltoon olisi kokonaistaloudellisesti edullisempaa ja parantaisi yhdenvertaisuutta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Uudessa hoidon jatkuvuusmallissa terveysasemien asiakkaat on jaettu terveysasemilla työskentelevien hoitotiimien kesken. Jatkossa asiakas/potilas pääsee asioimaan terveysasemalla oman hoitotiimin kanssa, mikä tarkoittaa samojen lääkärien ja hoitajien tapaamista terveysasemilla. Lääkärit ja hoitajat oppivat tuntemaan asiakkaan/potilaan hoitopolun ja sairaushistorian paremmin kuin aikaisemmin. Malli helpottaa asiakkaiden ja ammattilaisten välistä kommunikaatiota, mutta myös eri ammattilaisten välistä tiedonkulkua. Uusi hoidon jatkuvuusmalli perustuu eri ammattilaisten väliseen tiimityöskentelyyn, jossa asiakkaan/potilaan asian hoito pyritään aloittamaan heti ja viemään loppuun mahdollisimman tehokkaasti.   

Hoidon jatkuvuuden on todettu tutkimuksissa parantavan: 

  • hoidon laatua ja sairauksien hoitotasapainoa  
  • sujuvampaa kommunikointia ja hoitoprosessin koordinointia  
  • potilasturvallisuutta  
  • potilastyytyväisyyttä. Potilaan turvallisuuden tunne ja luottamus lääkäriä kohtaan paranevat 

Hoidon jatkuvuuden on todettu tutkimuksissa vähentävän:  

  • terveydenhuollon kokonaistarvetta ja kokonaiskustannuksia  
  • päivystyskäyntejä ja ennaltaehkäistävissä olevia sairaalajaksoja  
  • sairastavuutta 

Terveyskeskuksen kehittämistä ja hoidon jatkuvuusmallin käyttöönottoa tarkastellaan Laphan hoidon jatkuvuusmallin kehittämistyön aikana yhteisesti sovittujen strategisten painopisteiden kautta, jotka ovat:  

  • Asiakaskokemus sisältäen potilaskeskeisyyden, kokemuksen kuulluksi tulemisesta, potilastyytyväisyyden, hoitoon sitoutumisen​ 
  • Henkilöstökokemus sisältäen työhyvinvoinnin paranemisen​, työhallinnan paranemisen​, mahdollistamisen osaamisen kehittymiseen 
  • Vaikuttavuus sisältäen ennaltaehkäisevän työotteen korostumisen, tasalaatuisuuden ja oikea-aikaisuuden 
  • Talouden tasapaino sisältäen, että potilas on oikeassa paikassa, oikeaan aikaan, oikealla ammattilaisella​. Ammattilaisten tarkoituksenmukaisen toiminnan tukemisen, toimintatapojen uudelleen tarkastelun 
  • Hyvä johtaminen sisältäen tiedolla johtamisen​, sitoutumisen​, luottamuksen, tasapuolisuuden. 
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hoidon jatkuvuusmallia viedään eteenpäin eri tasoilla. Liitteenä (liite1) on kuvattuna työryhmät ja eritasoiset tapaamisen muodot: 

  • Ohjausryhmä, johtoryhmä ja projektiryhmä ovat  päätöksentekoelimiä.  
  • Hoidon jatkuvuus-verkosto ja alueelliset hoidon jatkuvuusmallin seminaaripäivät ovat tiedon jakamiseen, koulutukseen ja verkostoitumiseen liittyviä tapaamisia.
  • HJM yhteistyöpalaverit, kehittäjätiimin- yksikön kokoukset/tapaamiset ovat yksikön kehittämistä tukevia tapaamisia.

Hoidon jatkuvuusmallin käyttöönotto edellyttää, että yksikössä jaetaan yhteinen ymmärrys hoidon jatkuvuusmallista. Ymmärryksen vahvistamisen lisäksi tarvitaan perustietoja alueen väestöstä sekä yksikön nykytilanteesta. 

Yksikköön perustetaan kehittäjätiimi, jonka kehittämiseen käytettyä työaikaa tuetaan yksikön kanssa tehdyn suunnitelman mukaan taloudellisesti VASA 2-hankkeen hankeajan puitteessa. Kehittäjätiimi ottaa yksikössä päävastuun käyttöönoton suunnittelusta ja läpiviennistä. Kehittämistyöhön liittyvään ulkoiseen ja sisäiseen viestintään kehittäjätiimi saa tuen Laphan viestintäpalveluista. viestinnästä. He auttavat tässä kokonaisuudessa viestinnän sisällön suunnittelutyössä, kuntalaisten tiedottamisessa, markkinoinnissa ja viestintäosaamisen kehittämisessä. Keskeistä on, että tulisi yhtenäinen viestintälinja koko Laphan alueelle ko. kokonaisuuteen liittyen. 

Vasa2- ja Laphan asiantuntijat antavat yksikkökohtaisesti tarvittavan tuen kehittäjätiimille sovitun suunnitelman mukaisesti esimerkiksi kehittämispäivien ja yhteistyöpalavereiden muodossa. Vasa2-hankeajan rajallisen keston takia toiminnan vakiinnuttaminen ja jatkoarviointi- sekä kehitys jää yksikön ja mahdollisesti Laphan asiantuntijan tehtäväksi. 

Tavoiteltu muutos

Hoidon jatkuvuuden kehittämistyön tavoitteet:

  • Parantaa hoitoon pääsyä sekä hoidon jatkuvuutta ja laatua  
  • Hoidon tarpeen arvioinnin laadun varmistaminen ja kehittäminen 
  • Parantaa potilaan hoidon koordinaatiota 
  • Tukea terveysasemia löytämään hoidon jatkuvuutta ja laatua tukevia toimintamalleja 
  • Parantaa työtyytyväisyyttä 
  • Parantaa asiakastyytyväisyyttä  
Muutoksen mittaaminen

Avovastaanoton kehittämistoiminnan vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi tukevat organisaation kokonaisvaltaista kehittämistä ja strategisten painopisteiden saavuttamista. Terveysasemien toimintaa, palveluiden vaikuttavuuden arviointia ja seurantaa tehdään Hoidon jatkuvuusmallin kehittämistyön aikana systemaattisesti sekä yksikkö, että Lapha-tasoisesti. Toiveena on, että vaikuttavuuden arviointi vakiinnutetaan osaksi avoterveydenhuollon toimintaa ja johtamista. 

Edellä mainittujen hoidon jatkuvuuden kehittämistyön tavoitteista on määritelty mittarit, joiden avulla on tarkoitus seurata ja arvioida avovastaanotolla tehtyä kehittämistyön etenemistä, havaita tarvittaessa korjaustoimenpiteitä ja arvioida kehittämistoimien vaikuttavuutta. 

Mittari ja seurantaväli 

  • Asiakaskokemus: Päivittäin Laphan verkkosivuilta ja palauteautomaatit (Roidu) kuukausittain 
  • Työtyytyväisyys : 6 kk välein mittaus yksiköihin (NPS)
  • Potilaiden hoitoon pääsy 0–14 vrk:ssa (THL) : Kerran kk:ssa 
  • Hoidon jatkuvuus (COC) (THL): Kerran vuodessa, päivittyy keväällä  
  • Päivystyskäynnit yhteispäivystys (Lapha, Kaira): Kerran kk 
  • Kansallinen terveysindeksi: Sairastavuusindeksi (THL): Nykytila, jatkossa aina, kun tieto julkaistaan (2 v välein) 
  • ESH saapuneet lähetteet (Lapha, Kaira): LPKS kerran kk:ssa  ja LKS päivittäin 
  • Paljon palveluita tarvitsevien käyntimäärät (yli 5 tai yli 10 krt vuodessa asioivat)(THL Avohilmo palautuva aineisto): Kerran vrk:ssa 

Tavoitteena tulevaisuudessa, ei vielä linjausta: Asiakkaan/potilaan terveyttä kuvaavat indikaattorit (potilastietojärjestelmä). Suositeltavaa on, että yksikössä seurattaisiin esim.: RR, Ldl, HbA1c, BMI, MMSE, tupakointi/nuuska, Audit, suun terveydentilanne

Mittaustulosten avulla voidaan arvioida, miten hyvin kehittämistoimet ovat toteutuneet pidemmällä aikavälillä. Vaikutusten seurantaa on tärkeä tehdä jatkuvana toimintana kehittämistyön aikana ja sen jälkeenkin, jotta yksiköt voivat parantaa toimintaansa systemaattisesti ja oppia aikaisemmista kokemuksista.  Kehittämistyön etenemistä ja mittareista saatuja tietoja esitellään koostetusti ohjausryhmissä ja yksikkötasoisestikin kehittämistyön aikana.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat erityisesti terveysasemien henkilökunta ja esihenkilöt.