Hopeakorutyöpajat lastensuojelun asiakkaana oleville nuorille

Hopeakorutyöpajojen avulla lastensuojelun nuorille tarjotaan väline, jonka avulla he pääsevät osallistumaan luovaan prosessiin käsityötaiteen avulla. Nuorta tuetaan ja ohjataan etsimään inspiraatiota luovaan työskentelyyn ja käyttämään luovuuttaan itsensä toteuttamisen keinona.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ajatus ja idea nuorten kanssa tehtävästä ryhmämuotoisesta toiminnasta korujen tekemisen suhteen syntyi keskustellessa siitä millaiset tekemiset ja osallistumiset jäävät herkästi monen lastensuojelun asiakasnuoren ulottumattomiin. Usein myös taloudelliset haasteet asettavat rajoitteita monen asiakasnuoren arjessa toimimiseen ja harrastamiseen. Halusimme tarjota näille nuorille mahdollisuuden kokea ja osallistua johonkin erityiseen luovan työskentelyn muotoon.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Nuorten syrjäytymisen estäminen ja osallisuuden kokemusten tarjoaminen myös lastensuojelun asiakasnuorille

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hopeakorutyöpajojen kohderyhmänä ovat Porin lastensuojelun avohuollon asiakkaana olevat nuoret, joille haluttiin ideoida uudenlaista ryhmämuotoista tekemistä. Asiakkaat työpajoihin valitsi avohuollon sosiaaliohjaaja Katja Urpi, joka myös toimi korumuotoilijan työparina kaikissa työpajoissa. Työpajoihin etsittiin halukkaita nuoria yhteistyössä koko lastensuojelun avohuollon tiimin kanssa. 

Onnistuneiden pilottityöpajojen (vuonna 2019 viisi työpajaa) jälkeen on jo toteutettu toiseen kertaan nuorille kohdennettu viiden kerran työpaja (kevät 2020) ja tämän jälkeen myös kolme työpajaa asiakasnuorille yhdessä vanhemman kanssa (syksy 2020). 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa lastensuojelun avohuollon sosiaaliohjaaja koordinoidusti valitsee lastensuojelun asiakkaana olevista nuorista osallistujat työpajoihin.  Jokaiseen työpajaan valitaan 4-5 nuorta. Työpaja alkaa aina sillä, että nuoret tekevät suunnitelman omasta korusta, joka pystytään suunnittelemaan sekä  toteuttamaan yhden työpajan aikana. Sen jälkeen korumuotoilijan ohjauksessa nuoret oppivat erilaisia jalometallin työstämisen tekniikoita kuten sahaus, juottaminen, pintakäsittelyt ja viimeistely.  Illan aikana osallistujilla on mahdollisuus valmistaa yhdestä kolmeen hopeakorua.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hopeakorutyöpajat on saatu toteutettua ulkopuolisen rahoittajan avulla. Rahoitus on saatu Porin Lasten ja Nuorten Suojelusäätiön kautta (ohjaajan työtunnit ja käytetyt materiaalit). Tämän lisäksi Porin kaupunki on rahoittanut yhden lastensuojelun avohuollon sosiaaliohjaajan tarvittavat työtunnit (palkan muodossa) työpajojen suunnitteluun ja toteuttamiseen koko työskentelyn ajan. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa monenlaiseen tekemiseen ja työskentelyyn. Omassa toimintamallissamme toteutus vaatii jonkin verran rahoitusta johtuen käytetyistä materiaaleista. Mallia on kuitenkin mahdollista soveltaa hyvinkin erilaisiin - myös kierrätysmateriaalein toteutettaviin työpajoihin.

Rahoitusta kannattaa ehdottomasti hakea erilaisilta säätiöiltä, rahastoilta tai kunnilta ja kaupungeilta. Yhteistyömuotoja löytyy varmasti monia ja kuten meidänkin toimintamallissamme, osa rahoituksesta tulee yhteistyön kautta palkkakustannuksina. Kehotamme siis rohkeasti hakemaan yhteistyökumppaneita ja kehittelemään erilaisia projekteja, joiden kohderyhmänä voivat olla lapset, nuoret, ikääntyneet, mielenterveyskuntoutujat jne.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Jokaisen osallistujan kanssa käydään henkilökohtaisesti läpi korunvalmistamisen prosessia ja siitä nousseita ajatuksia ja tutustutaan käsityöläisammattiin. Työpajan päätteeksi palautetta saadaan osallistujien kanssa käydyissä keskusteluissa. Parhaimmillaan työpajoihin osallistuminen on tuonut lisää itsevarmuutta, uudenlaisia elämyksiä ja kokemuksen onnistumisesta. Tällaiset kokemukset on haluttu mahdollistaa lastensuojelun nuorille joista osalle jo osallistuminen ryhmämuotoiseen toimintaan on ollut suuri itsensä ylittäminen. Jokaisella työpajaan päässeellä nuorella on ainutlaatuinen mahdollisuus suunnitella, toteuttaa ja saada itselleen konkreettinen ja pysyvä kädenjälki, joka muistuttaa omasta osaamisesta ja onnistumisesta.