HYTE kansallisen palvelukonseptin digi-ratkaisut Keusotessa (RRP, P4, I2 ja P4, I4)
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue osallistui STM:n ja THL:n ohjauksessa HYTE-palvelutarjottimen kehittämiseen osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta. Syksyllä 2024 päätettiin jatkaa omien hyte-sivujen kehittämistä.
Keski-Uudenmaan kuntayhtymä aloitti toimintansa vuonna 2019, jolloin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ulkoisia nettisivuja aloitettiin kerätä yhdessä ammattilaisten, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien edustajien kanssa Alueellisen hyvinvointisuunnitelman seitsemän tavoitteen ympärille.
Keusoten hyvinvointisuunnitelman tavoitteet vuosina 2019-2025
- Sairastavuus vähenee
- Liikkuminen lisääntyy vähän liikkuvien ja liikkumattomien parissa
- Ylipainoisten ja lihavien määrä laskee
- Yksinäisyyden kokemus vähenee
- Sähköinen omahoito ja asiointi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä lisääntyy
- Mielenterveysongelmien määrä vähenee
- Päihteiden (nikotiinituotteet, alkoholi, huumeet) käyttö vähenee.
Ulkoisia nettisivuja kehitetään edelleen ammattilaisilta, kunnilta, järjestöiltä ja seurakunnilta nousseiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Tavoitteena on luoda niin ammattilaisille kuin kuntalaisille luotettava digitaalinen alusta, josta löytää alueellista hyvinvointia tukevaa ja ennaltaehkäisevää toimintaa ja toimijoita. Yhteistyötä tehdään myös HYTE ry:n lähellä.fi alustan kehittäjien kanssa.
Vuonna 2023 lähtien olemme olleet mukana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koordinoimassa kansallisen kehittämisen tuella hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaalista palvelutarjotinta. Saman aikaisesti olemme jatkaneet omien nettisivujen jatkokehittämistä.
Keusotessa on kehitetty omia ulkoisia nettisivuja vuodesta 2019 kuntayhtymän ajoista ja nyt hyvinvointialueen toiminnan aikana vuodesta 2023 valtakunnallisessa Tarmoa -palvelutarjottimen RRP2-hankkeessa.
Asukkaita on Keski-Uudellamaalla noin 205 000 ja ulkoisilla hyte-sivulla vierailuja noin 24 326 vuonna 2024.
Haasteena on löytää hyte-tietoa Keusoten ulkoisilta verkkosivuilta. Tieto on yhden pienen linkin takana etusivulla tai alimmaisena Ajankohtaiset osien jälkeen. Ulkoisille- ja sisäisille nettisivuille sekä Ammattilaisten työkaluun- tietopankkiin joudutaan viemään tälä hetkellä järjestöjen ja kuntien toimintaa/tapahtumia manuaalisesti, jolloin haasteeksi tulee tiedon ajantasaisuus ja pitkien linkkien kautta hyte-tiedon äärelle pääseminen.
Teams ja live-ilmiöpajoihin sekä kyselyihin kutsuttiin asukaskehittäjiä, Keusoten ammattilaiset, kunnan, järjestöjen sekä seurakuntien edustajia. Tavoitteena on tuoda kaikkien eri toimijoiden toiminnat paremmin esille, jotta asukas saa oikea aikaista apua oikeaan aikaan ja vielä oikeassa paikassa. Lisäksi eri toimijat saavat omia toimintojaa esille yhdessä paikassa ja siten myös asukkaat osaavat hakeutua heidän toimintojensa pariin. Keväällä 2024 pilotoitiin valtakunnallista Tarmoa-palvelutarjotinta ja pilotointiajankohdasta viestittiin monikanavaisesti talven aikana. Palautetta saatiin asukkailta (asukaskehittäjät), järjestöiltä, ammattilaisilta, kuntien ja Keusoten työntekijöiltä.
Tavoitteena saada palvelutarjotin, josta löytävät niin asukkaat kuin ammattilaisetkin luotettavaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tietoa. Lisänä olisi toivottava hakutoiminto/tapahtumakalenteri, joka ohjaa niin asukkaita tapahtumien pariin sekä antaa työkalun asukkaita ohjaaville ammattilaisille nopeampaa tiedon löytämiseen.
Mittareina:
Tarmoa palvelutarjotin pilotoitu keväällä 2024 - palvelutarjottimen käyttöönotto arvioidaan kustannusten, hyödyn ja pilotoinnin palautteiden kautta.
Digitaalinen palvelutarjotin otettu käyttöön vuoden 2025 loppuun mennessä - kyllä/ei.
Haku- ja tapahtumakalenteritoiminta lisätty nettisivuille vuoden 2025 aikana - kyllä/ei.
Toimenpiteenä tulee hankkia hakutoiminto ja tapahtumakalenteri, joka poistaa manuaalista työtä eli pystyy nostamaan Keusoteen alueen ja ympäristökuntien hyte-tapahtumia esille digitaalisesti ja ajantasaisesti.
Jotta tietoa löytyisi palvelutarjottimelta, kuntia ja järjestöjä kannustetaan kirjaamaan omat toimintansa joko Palvelutietovarantoon tai lähellä.fi alustalle. Asia nostettiin esiin järjestöjen ja kuntien kanssa järjestettävissä kokouksissa, järjestettiin teams-kokouksia PTV-pääkäyttäjien kanssa sekä tiedotteissa.
Kohderyhmänä on alueen asukkaat ja Keusoten asiakkaita ohjaavat ammattilaiset. Ilmiöpajoissa ja kyselyihin osallistui asukaskehittäjiä, järjestöjen, kuntien ja Keusoten ammattilaisten edustajia ilmiötyöpajatyöskentelyn kautta.
Tarmoa-pilotoinnissa esiin nousi kustannushaasteet, tietoa ei löytynyt alustalta - Googlen kautta löytyi tietoa paremmin, integraatio ei toiminut lähellä.fi alustan kanssa vielä.
Työskentely HYTE ry:n lähellä.fi alustan kanssa, koska esim. järjestöt kokevat PTV-kirjaamisen haasteelliseksi vahvan tunnistautumisen vuoksi.
Kehitetään edelleen Keusoten omia nettisivuja ja saman aikaisesti ammattilaisille suunnattua " digitaalista työpöytää - tietopankkia".
Olimme mukana kehittämässä kansallista Tarmoa palvelualustaa, mutta päädyimme kehittämään omaa palvelutarjotinta.
Kehitämme omaa palvelutarjotinta. Selvitämme mahdollista palvelutarjoajaa, joka pystyy tuottamaan haku/tapahtumakalenterin, jonka toiminta pystytään liittämään Keusoten ulkoisille verkkosivuille ja toimii yhdessä muun digitaalisen toiminnan kanssa.
Tarmoa pilotointi suoritettiin huhti-toukokuussa 2024. Mukaan kutsuttiin niin asukkaita, asukaskehittäjiä, ammattilaisia sekä kuntien, järjestöjen sekä seurakuntien edustajia. Lähes kaikki pilotoinnissa vastanneet kokivat Tarmoan vielä kesken eräisenä ja tuovan väärien alueiden tietoa esille. Tarmoa alustassa nähtiin myöhemmin tulevaisuudessa voivan olla apua tiedon löytämiseen, mutta tällä hetkellä testanneet eivät kannattaneet sen käyttöönottoa.