HYTE kansallisen palvelukonseptin digi-ratkaisut Keusotessa (RRP2, P 4, I 2 ja P 4, I 4)

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue osallistui STM:n ja THL:n ohjauksessa HYTE-palvelutarjottimen kehittämiseen osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta. Syksyllä 2024 päätettiin jatkaa omien hyte-sivujen kehittämistä. 

Toimintaympäristö

Keski-Uudenmaan kuntayhtymä aloitti toimintansa vuonna 2019, jolloin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ulkoisia nettisivuja aloitettiin kerätä yhdessä ammattilaisten, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien edustajien kanssa Alueellisen hyvinvointisuunnitelman seitsemän tavoitteen ympärille.  

Keusoten hyvinvointisuunnitelman tavoitteet vuosina 2019-2025  

  1. Sairastavuus vähenee 
  2. Liikkuminen lisääntyy vähän liikkuvien ja liikkumattomien parissa 
  3. Ylipainoisten ja lihavien määrä laskee 
  4. Yksinäisyyden kokemus vähenee 
  5. Sähköinen omahoito ja asiointi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä lisääntyy 
  6. Mielenterveysongelmien määrä vähenee 
  7. Päihteiden (nikotiinituotteet, alkoholi, huumeet) käyttö vähenee. 

Ulkoisia nettisivuja kehitetään edelleen ammattilaisilta, kunnilta, järjestöiltä ja seurakunnilta nousseiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Tavoitteena on luoda niin ammattilaisille kuin kuntalaisille luotettava digitaalinen alusta, josta löytää alueellista hyvinvointia tukevaa ja ennaltaehkäisevää toimintaa ja toimijoita. Yhteistyötä tehdään myös HYTE ry:n lähellä.fi alustan kehittäjien kanssa.

Vuonna 2023 lähtien olemme olleet mukana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koordinoimassa kansallisen kehittämisen tuella hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaalista palvelutarjotinta. Saman aikaisesti olemme jatkaneet omien nettisivujen jatkokehittämistä.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Keusotessa on kehitetty omia ulkoisia nettisivuja vuodesta 2019 kuntayhtymän ajoista ja nyt hyvinvointialueen toiminnan aikana.  Asukkaita on Keski-Uudellamaalla  noin 220 000 ja sivulla vierailuja noin 13 000.  Halutaan lisätä myös ymmärrystä hyte-verkkosivujen asukkaiden ja ammattilaisten tiedon lisäämisen mahdollisuudesta ja vähentää raskaiden sote-palveluiden tarvetta sekä säätää hyvinvointialueen kustannuksissa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tavoitteena luoda palvelualusta, jonne asukkaat löytävät helposti ja saavat luotettavaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tietoa. Tietoa pystyvät myös ammattilaiset hyödyntämään.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Teams ja live-ilmiöpajoihin sekä kyselyihin on osallistuneet asukaskehittäjiä, Keusoten ammattilaiset, kunnan, järjestöjen sekä seurakuntien edustajat. Tavoitteena on tuoda kaikkien eri toimijoiden toiminnat esille, jotta asukas saa oikea aikaista apua oikeaan aikaan ja vielä oikeassa paikassa. Juuri eri toimijat saavat omia toimintojaa esille yhdessä paikassa.

Tavoiteltu muutos

Yksi palvelualusta, josta löytävät niin asukkaat kuin ammattilaisetkin luotettavaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tietoa.

Muutoksen mittaaminen

Mittarina: Digitaalinen palvelutarjotin otettu käyttöön vuoden 2024 loppuun mennessä - kyllä/ei. Haku- ja kalenteritoiminta lisätty  nettisivuille vuoden 2025 aikana - kyllä/ei.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on alueen asukkaat ja Keusoten asiakkaita ohjaavat ammattilaiset. Ilmiöpajoissa ja kyselyihin osallistui asukaskehittäjiä, järjestöjen, kuntien ja Keusoten ammattilaisten edustajia ilmiötyöpajatyöskentelyn kautta.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Työskentely HYTE ry:n lähellä.fi alustan kanssa, koska esim. järjestöt kokevat PTV-kirjaamisen haasteelliseksi vahvan tunnistautumisen vuoksi. Jatkotyöstetään Keusoten omia nettisivuja ja saman aikaisesti ammattilaisille suunnattua " digitaalista työpöytää - tietopankkia". Olemme mukana kehittämässä kansallista Tarmoa palvelualustaa.

 

Liitteet
Idean testaus asiakkaalla

Tarmoa pilotointi suoritettiin huhti-toukokuussa 2024. Mukaan kutsuttiin niin asukkaita, asukaskehittäjiä, ammattilaisia sekä kuntien, järjestöjen sekä seurakuntien edustajia. Lähes kaikki pilotoinnissa vastanneet kokivat Tarmoan vielä kesken eräisenä ja tuovan väärien alueiden tietoa esille. Tarmoa alustassa nähtiin myöhemmin tulevaisuudessa voivan olla apua tiedon löytämiseen, mutta tällä hetkellä testanneet eivät kannattaneet sen käyttöönottoa.

Ratkaisun perusidea

Hyte-palvelutarjotin muodostuu Keusotessa omille ulkoisille nettisivuille tuoduista sivuista ja artikkeleista sekä myöhemmässä vaiheessa esim. kuntien tapahtumakalentereista tuotua tietoa, lähellä.fi sekä Palvelutietovarannosta integraation avulla tuota tietoa. Hakukoneella asiakkaat sekä asukkaita ohjaa ammattilaiset löytävät nopeammin tiedon äärelle.

Liitteet