Hyviä käytänteitä osallisuuden lisäämiseksi
Heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta ja toimijuutta voidaan vahvistaa hyviksi arvioiduilla hyvillä käytännöillä, erityisesti matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluiden kontekstissa.
Hyvinvointialueiden ja palveluiden kehittämisessä korostetaan kansalaisten ja palveluiden käyttäjien osallisuutta. Resurssien niukkuus ja kasvavat tarpeet haastavat löytämään uusia keinoja ihmisten auttamiseksi.
Heikossa asemassa olevien osallisuuden ja toimijuuden tukeminen. Palveluiden kehittäminen haavoittuvassa asemassa oleville ihmisille. Ihmisen kokonaisvaltainen kohtaaminen ja monialainen ja -ammatillinen yhteistyö.
Kehittäjäjoukossa oli heikossa asemassa olevia, heidän läheisiään ja ammattilaisia Diakonia-ammattikorkeakoulusta, Oulun ev.lut seurakuntayhtymästä ja Helsingin diakonissalaitokselta, Pohteelta, Hyvän Mielen talosta ja muista järjestöistä, Oulun kaupungista.
Hyvinvointipalvelut ovat tarpeiden mukaisia, niiden saavutettavuus parantuu ja ihminen tulee kohdatuksi kokonaisvaltaisesti. Tavoittelemme hyvien käytänteiden tulemista osaksi eri organisaatioiden työn arkea.
Hyviä käytäntöjä on käytännössä kokeiltu ja muutosta ja vaikutuksia on mitattu ja arvioitu koko hankkeen ajan osallistujilta ja työntekijöiltä. Hanke oli kaksivuotinen ja vielä ei pysty pitempiaikaista muutosta palveluihin mittaamaan.
Hyvien käytänteiden kohderyhmänä ovat heikossa asemassa olevat ihmiset, työttömät ja työvoiman ulkopuolella olevat, joilla on mielen hyvinvoinnin tai päihteiden käytön haasteita ja heidän läheisensä.
Ennen hyvien käytäntöjen käytännön kokeiluja tehtiin kartoituksia. Heikossa asemassa olevilta, heidän läheisiltään ja ammattilaisilta, jotka työskentelevät heidän kanssaan on kerätty mielipiteitä ja tarpeita mielenterveys- ja päihdepalveluista. Mielipiteitä on kerätty eri alueille järjestetyissä työpajoissa ja henkilökohtaisten kertomusten avulla sekä jalkautumalla kohderyhmien luokse. Kartoituksista tehdyn analyysin kautta on nostettu eniten esille nousseita teemoja, joiden pohjalta yhteiskehittämisen työpajoissa on ideoitu kokeiluja. Kokel uissa mukana olleilta on koottu jatkuvaa palautetta. Hyvät käytännöt ovat muotoutuneet tämän prosessin tuloksena.