Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koulutuskokonaisuus, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4,I2)
Koulutuskokonaisuudella tuetaan asiakastyötä tekevien sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten osaamista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toteuttamisessa. Koulutuksen avulla tuetaan monialaisen hyte asiakas- ja palveluohjaksen toteutumista.
Kymenlaakson korkea palvelutarve ja haastava taloustilanne yhdistettynä koronaviruspandemian kasvattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaan luovat tarpeen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamiselle ja kustannusvaikuttavuuden lisäämiselle. Kymenlaakso on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen näkökulmasta haastava, sillä:
- alueen väestön palvelutarve on suuri,
- syntyvyys vähäistä ja
- ikääntyneiden osuus väestöstä on maan suurimpia.
Alueen työttömyys on monimuotoista ja mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden vuoksi työkyvyttömyyseläkettä saavia on alueen 18–34-vuotiaisiin suhteutettuna maan eniten. Työikäisistä noin kolmannes uskoo, ettei todennäköisesti jaksa työskennellä vanhuuseläkeikään saakka. Lisäksi
- huumeongelmat ovat maan kärkitasoa,
- sairastavuus on keskimääräistä suurempaa,
- syrjäytymisvaarassa olevia nuoria aikuisia on suhteellisesti maan eniten ja
- lapsiperheiden ongelmat ovat alueella moninaisia, joka puolestaan lisää lasten ja nuorten palvelujen tarvetta.
Kymenlaakson haastavaa tilannetta on vaikeuttanut entisestään koronapandemia. Pandemian vuoksi palvelujen painopisteitä on muutettu ja muun muassa kiireetön hoito on viivästynyt koronan vaatimien henkilöstösiirtojen ja palvelujen alasajojen takia, kasvattaen hoitojonoja. Myös kiireettömän erikoissairaanhoidon jonot ovat venyneet merkittävästi. Samaan aikaan henkilöstön saatavuuden haasteet ovat lisänneet vuokratyövoiman käyttöä ja kasvattaneet näin ollen kustannuksia. Haavoittuvassa tai heikossa asemassa olevien asiakasryhmien tilanne on huonontunut entisestään ja toimenpiteitä tarvitaan etenkin heidän auttamisekseen.
RRP-hankkeen toimenpiteillä tavoitellaan
- hyvinvointialuelaajuisia toimintamalleja,
- digitaalisia palvelupolkuja ja työvälineitä,
- uusia innovaatioita sekä
- palveluratkaisuja, jotka edistävät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamista ja kustannusvaikuttavuuden lisäämistä.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koulutuskokonaisuudella tarkoituksena on tukea hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpiteiden toteutumista sekä ammattilaisten osaamisen vahvistamista.
Kehittämistoimenpiteet on valittu siten, että ne ovat linjassa muiden alueellisten kehittämishankkeiden, hyvinvointialuestrategian, Kymenlaakson alueellisen hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman 2020–2025 sekä muiden valtionavustushankkeiden kanssa.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen päällikkö ja RRP hankepäällikkö
- Alueellisen hyvinvointikertomuksen ja -strategian määrittelemien painopisteiden sekä hankesuunnitelman mukaisten koulutustarpeiden määrittely ja priorisoitavien koulutusosioiden linjaus
- Tarvittaessa koulutusten käyttötestaus
- HYTE-päälliköllä koulutuskokonaisuuden omistajuus hankeaikana ja sen jälkeen
RRP:n inv 2. projektipäällikkö ja projektikoordinaattorit
- Koulutuskokonaisuuden toteutuksen koordinointi
- teknisen toteutuksen suunnittelu
- sisältöjen lähdemateriaalien etsiminen ja arviointi,
- sisällöntuotannon koordinointi ja toteutus,
- tarvittaessa erityisasiantuntijoiden konsultointi
- Koulutuskokonaisuuden markkinointi
- Palautteen seuranta
- Jatkokehittäminen hankeaikana
Hyvinvointialueen HRD (human resource development)- palvelut
- Kehittäjätiimin ohjaaminen
- Koulutuksen teknisen toteutuksen suunnittelu
- Koulutusjärjestelmän ylläpito ja yhteyshenkilö tekniseen tukeen
- Markkinoinnin tuki
Viestinnän asiantuntijat
- Markkinoinnin tuki
Monialainen kehittäjäjoukko
- koulutuksien lähdemateriaalien valinta ja sisällön tuottaminen
Hyvinvointialueen johto ja esihenkilöstö
- Kehitystyön tuki
- Markkinoinnin tuki
- Osaamisen vahvistamisen seuranta
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koulutuskokonaisuuden tavoitteena on:
- Vahvistaa ja lisätä hyvinvointialueen ammattilaisten osaamista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuudesta.
- Tehostaa monialaista asiakas- ja palveluohjausta hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin.
- Hillitä asiakkaiden ohjautumista raskaampiin palveluihin ennaltaehkäiseviä palveluita ja varhaisempia interventioita hyödyntämällä sekä asiakkaiden terveystaitojen edistämistä vahvistamalla.
Hyvinvointialueen asiakastyötätekeville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille tehtiin kysely maaliskuussa 2024, jossa tiedusteltiin asiakkaan ohjaamisesta hyvinvointia ja terveyttä edistävään (hyte) toimintaan. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää Kymenlaakson hyvinvointialueen ammattilaisten toteuttamaa asiakasohjausta hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin sekä saada tietoa olemassa olevasta yhteistyöstä sekä käytössä olevista toimintamalleista. Kyselyyn vastattiin laajasti eri yksiköistä. Kysely toistetaan ammattilaisille vuoden kuluttua, jotta pystymme arvioimaan tavoitellun muutoksen toteutumista.
Kyselyyn saatiin 381 vastausta, joiden mukaan:
- 16 % vastaajista ohjaa hyte- palveluihin päivittäin tai lähes päivittäin,
- 22 % ohjaa hyte- palveluihin viikoittain,
- 18 % kuukausittain,
- 19 % harvemmin ja
- 21 % ei lainkaan.
Eniten ohjausta tehdään liikuntapalveluihin, osallisuuden edistämisen palveluihin ja mielenterveyden edistämisen palveluihin. Suurin este ohjaamiselle on tiedon puute asiakkaan arkiympäristössä tarjolla olevista hyte- palveluista sekä kokemus siitä, ettei ohjaaminen kuulu omaan työnkuvaan. Alueen hyte- palveluista ammattilaiset saavat tällä hetkellä tietoa kollegoilta, hyvinvointialueen Intrasta ja verkkosivuilta.
Vastaajista 89 % kuvaa, että heidän yksikössä ei ole sovittuna yhteistä toimintamallia tai - tapaa, jolla ohjaamista hyte- palveluihin tehdään. Valtaosa vastaajista (78%) kertoo tunnistavansa soveltuvat asiakkaat oman ammattitaidon pohjalta. Hyte- toimijoiden kanssa yhteistyötä kuvaa tekevänsä päivittäin 3%, viikoittain 10%, kuukausittain 17%, harvemmin tai satunnaisesti 39% ja ei koskaan 31%. Suurimmassa osassa avoimista vastauksista kuvattiin, että yhteistyöstä sopii esihenkilö tai sitten vastaajalla ei ole tietoa, kenen vastuulla asia omassa yksikössä on.
2024
- Kysely nykytilan kartoittamiseksi
- Johdolta linjaus hyte- koulutuskokonaisuuden toteutuksesta
- Koulutuskokonaisuuden suunnittelu ja painopisteiden valinta
- Vastuualueiden jakaminen ja priorisointi
- Koulutuskokonaisuuden toteuttamistavan valinta yhdessä HRD - palveluiden kanssa
2025
- Koulutuskokonaisuuden suunnittelu, aikataulutus ja materiaalin koostaminen
- Materiaalin tuotanto
- Koulutuksen tekninen toteutus alustalle
- Koulutuskokonaisuuden osioiden julkaisu
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (julkaistu 28.4.)
- Liikunta (julkaistu 28.4.)
- Koulutuksien markkinointi ja viestintä
- Koulutuksien jatkokehittäminen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen -koulutuskokonaisuuden kohderyhmänä ovat kaikki asiakas- ja potilastyötätekevät sote- ammattilaiset Kymenlaakson hyvinvointialueella.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty hyvinvointialueen asiakastyötätekeviltä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilta. Heille toteutettiin kysely maaliskuussa 2024, jossa tiedusteltiin asiakkaan ohjaamisesta hyvinvointia ja terveyttä edistävään (hyte) toimintaan. Kyselyyn saatiin 381 vastausta. Tulokset on kuvattu tarkemmin Muutoksen mittaaminen- osioon.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koulutuskokonaisuudessa aiotaan hyödyntää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koulutuspilotin tuotoksia (RRP, Investointi 2). Tarvelähtöisesti tulemme hyödyntämään laajasti olemassa olevaa näyttöön perustuvaa materiaalia koulutuksen sisällössä ja suunnittelussa. Tämä kokonaisuus tarkentuu vuoden 2025 aikana.
Koulutuskokonaisuudessa tullaan hyödyntämään Kymenlaakson hyvinvointialueen Hyvinvointia- palvelutarjottimen rakennetta ja teemottelua.
Koulutuksen teemojen tarkemmat otsikot ja sisällöt tarkentuvat vuosien 2024-2025 aikana.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koulutuskokonaisuudella lisätään ammattilaisten osaamista ja tuetaan systemaattista ohjaamista ennaltaehkäiseviin palveluihin.
Koulutuskokonaisuudesta tullaan keräämään palautetta vuoden 2025 aikana.
Koulutuskokonaisuuden suunnittelu Q3/24- Q1/25
Koulutuskokonaisuuden sisällön tuottaminen ja toteutus Q4/23- Q1/25
Koulutuskokonaisuuden julkaisun jälkeen sitä kehitetään saadun palautteen pohjalta.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aikaa kestävän ja käytännön läheisen koulutuskokonaisuuden suunnittelu ja toteutus.
Huomiot tarkentuvat vuoden 2025 aikana.