Hyvinvoinnin puheeksi ottamisen viestintämateriaali Pirkanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)

Pirkanmaan hyvinvointialueella on tuotettu viestintämateriaalit hyvinvoinnin puheeksi ottamiseen. Viestintämateriaaleihin on yhdistetty sekä elintapaohjauksen sekä neljän tuulen toimintamallien teemat yhteen.

Toimintaympäristö

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on hyvinvointialueille lakisääteinen velvoite ja hyvinvointialueen rooli omalla alueellaan tämän toteuttamisessa on erittäin tärkeä. Hyvinvointialueiden ensisijainen vastuu kytkeytyy niiden muihin lakisääteisiin tehtäviin huolehtia alueensa asukkaiden hyvinvoinnista ja terveyden edistämisestä, hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamisesta ja palvelutarpeen vähentämisestä.  

 RRP-hankkeen yhtenä tavoitteena on kaventaa väestön hyvinvointi ja terveyseroja yhtenäistämällä elintapaohjauksen käytäntöjä ja mahdollistamalla elintapamuutosta tukevan tiedon saatavuutta ja saavutettavuutta sekä pirkanmaalaisille sekä Pirkanmaan hyvinvointialueella työskenteleville sote-ammattilaisille.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehittämiskokonaisuuden tavoitteena on elintapaohjaukseen liittyvien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teemojen kokoaminen yhteen. Sote-ammattilaisilla on käytössä yhtenäinen työkalu, joka on hyödynnettävissä matalalla kynnyksellä. Sekä asukkaat että ammattilaiset uskaltaisivat ottaa rohkeammin hyvinvoinnin eri teemat puheeksi.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Puheeksi ottamisen viestintämateriaalien sisältö luotu yhteisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tiimissä. Viestintämateriaalien visuaalisesta näkymästä on vastannut yhteistyössä Booming Oy.

Tavoiteltu muutos

Julisteen ja kortin tarkoitus on tuoda teemat asiakkaille ja ammattilaisille näkyviksi ja näin vähentää stigmaa ja helpottaa vaikeiden asioiden puheeksi ottamista vastaanotto tilanteissa​. 

Toteutussuunnitelma

Toteutetaan yhteistyössä juliste sekä kortti ammattilaisen työn tueksi. Materiaalien julkaistaessa toteutettava viestintäkampanja.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Puheeksi ottaminen on merkityksellistä eri asukasryhmien palvelupoluissa, minkä vuoksi viestintämateriaalit on tarkoitettu laajalle kohderyhmälle. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on osa kaikkien sote-ammattilaisten työstä, minkä vuoksi puheeksi ottamisen viestintämateriaaleista hyötyy laajempi ammattiryhmä.

Ratkaisun perusidea

Elintapaohjauksen osalta puheeksi ottamisen -korttiin on tuotu kysymyksiä ravitsemuksen, liikunnan, unen ja palautumisen sekä kulttuurihyvinvoinnin teemoista.


Neljän tuulen toimintamalli on integroiva, yhdistävä, lähestymistapa päihde-, mielenterveys-, rahapeli- ja lähisuhdeväkivallan ehkäisyn varhaiseen tunnistamiseen ja tukeen. 


 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Julisteen ja kortin tarkoitus on tuoda teemat asiakkaille ja ammattilaisille näkyviksi ja näin vähentää stigmaa ja helpottaa vaikeiden asioiden puheeksi ottamista vastaanotto tilanteissa. Puheeksi ottamisen -korttiin on koottu hyvinvoinnin teemojen lisäksi kansallinen ohjeistus keskustelun avaamiseen ja kohtaamistilanteisiin. Lisätietoja hyvinvoinnin tueksi viestintämateriaalit ohjaavat Pirkanmaan digitaalisen hyvinvointitarjottimeen sekä ammattilaisia Pirkanmaan hyvinvointialueen intrassa sijaitseviin Elintapaohjauksen sekä ravitsemuksen käsikirjoihin.