Hyvinvointikeskus-konsepti joustavan palvelun asumisen mallina ikääntyneille
Toimintamallissa kuvataan asumiskonseptien ja toimintatapojen näkökulmasta Hyvinvointikeskus-konsepti joustavan palvelun asumisen malli ikääntyneille. Lähtökohtana on, että ikäihmisillä olisi mahdollisuus asua ja elää samassa asuinympäristössä palvelutarpeen kasvaessa.
Asumisen ja palvelujen joustava yhdistäminen on ikäihmisten palvelujen suurimpia kysymyksiä tällä hetkellä. Kansallisesti asia kiteytyy käsitteeseen ja keskusteluun välimuotoisista palveluista. Käytännössä palveluja järjestävälle kunnalle/kuntayhtymälle on kysymys siitä, miten yhdistetään palvelut ja erityisesti uudet rakennetut palveluympäristöt saumattomasti toisiinsa ja miten palvelujen resurssien käyttöä kehitetään vastaamaan ikääntymisen aiheuttamaan kysyntäpaineeseen.
Ikääntyneiden määrän kasvaessa myös palvelujen sisällölliseen kehittämiseen on kiinnitettävä kasvavaa huomiota. Palvelujen sisältöjä on kehitettävä asumisen ympäristöjen suunnassa. Henkilöstön saatavuus sekä rajalliset taloudelliset resurssit muodostavat merkittävän pullonkaulan tulevaisuudessa, joka tekee mahdottomaksi tarjota ympärivuorokautista hoivaa tulevalle määrälle yli 75-vuotiaita kansalaisia. Välimuotoisten palvelujen kehittäminen, teknologisten ratkaisujen lisääminen ja keveyempien palvelukonseptien luominen nousevat tulevaisuuden kannalta välttämättömiksi toimiksi.
Sosiaalihuoltolain uudistus tuli voimaan 1.1.2023. Monimuotoisten asumis- ja palvelukokonaisuuksien edistämiseksi lakiin on lisätty mm. säännökset, joilla mahdollistetaan erilaisten asumispalvelumuotojen toteuttaminen samassa toiminnallisessa kokonaisuudessa.
Hämeenlinnan kaupungissa on tiivis kaupunkialue ja maaseutumaiset pitäjät. Pitäjiin on kehitetty asumisen ja hoivan yhdistävää hyvinvointikeskus -mallia, jossa raskaskin hoiva rakennetaan esteettömän asumisen ympäristöön siten, että oman oven takana on kokonainen koti. Hämeenlinnan konseptissa on rakennettu kylien keskustoihin laadukasta asumista myös niille, jotka haluavat muuttaa hyvissä ajoin esteettömiin asuinympäristöihin palvelujen äärelle ja rakennettu ympärivuorokautinen hoiva näiden asuinympäristöjen sisään siten, että henkilön ei tarvitsisi elämänsä loppuvaiheessa muuttaa tilanteessa, jossa tarvitaan ympärivuorokautista hoivaa. Pitäjien hyvinvointikeskuksen malli yhdistää vetovoimaiset, keskeisesti sijaitsevat ja ikäystävälliset asuinympäristöt sekä erityyppisen hoivan (tukipalvelut, kotihoito, palveluasuminen, tehostettu palveluasuminen, dementiahoiva) samoihin tiloihin. Toistaiseksi ikäihmisten palvelujen lainsäädäntö ja valvonta eivät ole riittävästi tunnistaneet kehittyvien asumisen ja hoivan yhdistäviä konsepteja, vaan hyvinvointikeskuksessa asuvien asukkaiden on täytynyt muuttaa talon sisällä siirtyessään ympärivuorokautisen hoivan palvelun piiriin.
Pysyvä koti – muuttuvat palvelut-hankkeen päätavoitteena on, että asiakkaalla on mahdollisuus asua ja elää samassa asuinympäristössä elämänsä loppuun saakka. Päätavoite on jaettu seitsemään alatavoitteeseen:
- Palvelut toteutetaan joustavasti asiakkaan palvelutarpeen muuttuessa ilman, että asiakkaan tarvitsee muuttaa.
- Asiakkaiden palvelutarpeen ja hoitoisuuden muutoksiin reagoidaan tarkoituksenmukaisella tavalla reaaliaikaisesti.
- Omavalvontaprosessi on luonteva osa päivittäistä tekemistä sekä henkilöstöllä, että johdolla.
- Hyvinvointiteknologia tukee asiakkaiden kotona asumista ja täydentää, sekä osin korvaa, henkilöstöresurssia.
- Asukkailla on mahdollisuus luontevaan yhdessäoloon ja tekemiseen.
- Joustava palvelumalli on asiakaslähtöinen, vaikuttava ja resurssiviisas.
- Henkilöstöresurssia suunnitellaan ja johdetaan kokonaisuutena.
Pysyvä koti - muuttuvat palvelut-hankkeen kohderyhmänä olivat ensisijaisesti Hyvinvointikeskus Sauvolan, Pellavakodin ja Keinusaaren palvelukampuksen asukkaat, läheiset, henkilökunta ja lähijohto. Hankkeella on toteuduttuaan heijastusvaikutuksia kaikkeen ikäihmisten asumisen ja hoivan suunnitteluun ja toteutukseen yhteistyössä sidosryhmien kanssa niin paikallisesti, kuin kansallisestikin.
Hyvinvointikeskus-konseptin ja siihen limittyvien erilaisten toimintamallien keskiössä on asiakas. Asiakkaita ja heidän läheisiään on osallistettu hankkeessa mm. viestinnän, erilaisten pilottikokeiluiden ja palautteenannon keinoin.