Hyvinvointiteknologian käyttöönottoa tukevat esipilotoinnit ja testaukset
Toimintamallissa ammattikorkeakoulu tukee julkisen sektorin teknologia käyttöönoton prosesseja, sekä parantaa yritysten edellytyksiä onnistua tuotekehityksessä. Tavoitteena edistää palveluiden saavutettavuutta sekä vaikuttavuutta.
Esipilotointimallin tavoitteena on edistää palveluiden saavutettavuutta sekä vaikuttavuutta. Työtä tehdään yhteistyöverkostossa, johon ammattikorkeakoulu voi tuoda mukaan simulaatioympäristön sekä erilaisia oppimisympäristöjä ja -prosesseja.
Tavoitteena oli kokeilla erilaisia esitestauksen ja arvioinin tapoja, joista voitaisiin synnyttää parempi hyvinvointiteknologian käyttöönoton prosessi. Karkeasti voidaan sanoa, että esitestauksia toteutettiin kolmella eri tavalla. Asiantuntijalähtöisesti, käyttäjätestauksiin pohjautuen sekä valmentavalla otteella. Lopputulema ja toimivin vaihtoehto on näitä yhdistävä toimintatapa. Tätä arvioitiin haastatteluissa seuraavin arviointikysymyksin:
- Mitä hyötyä esitestauksesta oli?
- Oliko esitestaus laadukas?
- Miten esitestaus vähentää työtä?
- Miten esitestaus soveltuu osaksi kaavailtua teknologiayksikköä?
- Miten toimintamalli keventää yritysten yhteydenottojen hoitamista?
- Miten malli soveltuu Päijät-Soten prosesseihin?
- Toimiko tiedonkulku?
- Oliko esitestausprosessi laadukas?
Testausten ja pilotoinnin tavoitteena on löytää tarpeet ja haasteet ennen kaikkea työtekijöiden, työn järjestämisen sekä käyttäjäkokemuksen kannalta. Yhteistyöhön on osallistunut kaikista näistä ryhmistä. Testaustilanteisiin on haettu tietoa työntekijöiden arjesta ja asiakkaiden kokemuksista. Tämä on ohjannut testausten tai kokeilujen järjestämistä ja erilaisten käyttötilanteiden mallintamisessa. Testauksissa ja kokeiluissa on haettu suoraan ammattilaisten kokemuksia mm haastatteluin, varjostamalla sekä videoetnografiaa hyväksikäyttäen.