Ikääntymisen ennakointi ja varautuminen yleisötilaisuudet , Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Hyvinvointialueen asukkaiden ikääntymisen ennakoinnin ja varautumisen vahvistaminen hyvän ikääntymisen mahdollistamiseksi sekä tietoa mihin olla yhteydessä, jos toimintakyky heikkenee. Luento ja mahdollisuus tavata hyvinvointialueen ammattilaisia.

Toimintaympäristö

Väestörakenteen muutos edellyttää määrätietoista varautumista. 

Iäkkäitä kannustetaan oman ikääntymisen ja elämänkulun ennakointiin ja varautumiseen (Laatusuositus aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaamiseksi 2024-2027).

Eliniän pidentyessä on yhä tärkeämpää tukea hyvinvointia ja toimintakykyä, jotta myös terveiden elinvuosien määrä kasvaa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Vuonna 2024 Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella pilotoitiin pop up neuvontapisteitä kunnissa. Tuloksena havaittiin, että asukkailla ei ole tietoa, mihin ollaan yhteydessä, kun tarvitaan tietoa ikääntymiseen liittyvistä aiheista ja palveluista.

Lisäksi ikääntyneiden asiakasohjausta pyydetään esittelemään palveluja eri tahoihin. Resurssit eivät mahdollista tätä, vaikka tahtotilaa olisi. Yleisötilaisuuksien avulla pyritään vastaamaan tähän tarpeeseen.

Kuntiin jalkautuminen nähdään myös etsivän vanhustyön keinona.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: Ikääntymisen ennakointi ja varautuminen auttavat yksilöä säilyttämään hyvinvointinsa, toimintakykynsä ja itsenäisyytensä mahdollisimman pitkään sekä lisäävät elämänlaatua ja turvallisuuden tunnetta.

Ammattilainen: Oikea palvelu oikeaan aikaan tukee kotona asumista ja hyvää elämänlaatua mahdollisimman pitkään. Palveluihin ohjaudutaan oikea-aikaisesti: ei liian aikaisin ja toisaalta ennen kuin toimintakyky heikkenee liikaa ja tapahtuu mahdollisia kriisitilanteita. 

Organisaatio: Vahvistamalla ennaltaehkäisevien ja ennakoivien palvelujen painopistettä voidaan siirtää säännöllisen hoivan tarvetta myöhemmäksi ja varmistaa, että säännölliset palvelut kohdistuvat niille, jotka niitä eniten tarvitsevat.

Yhteiskunta: Terveet ja hyvinvoivat elinvuodet eliniän kasvaessa merkitsevät yhteiskunnalle mahdollisuutta siirtää painopiste hoivasta hyvinvoinnin tukemiseen, hillitä kustannuksia ja vahvistaa yhteisöjen elinvoimaa.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyötä on tehty yhteistyössä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen ikääntyneiden palvelujen johtoryhmän ja kotona asumisen tuen koordinaattorin kanssa. 

Tavoiteltu muutos

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaan tietävät:

  • Miten voi varautua ikääntymiseen
  • Mihin voi olla yhteydessä
  • Millaista apua on saatavilla
Muutoksen mittaaminen

Palautekysely yleisötilaisuuksien yhteydessä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yleisötilaisuuksien kehittämisessä on hyödynnetty osallistujilta pyydettyjä palautteita. 

Ratkaisun perusidea

Yleisötilaisuudet jokaisessa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kunnassa 2 x vuodessa: luento ja minimessut sekä mahdollisuus tavata hyvinvointialueen ammattilaisia mm. ikääntyneiden asiakasohjaus, mielenterveyspalvelut, Kumppanuustalo Myötätuuli, terveyspalvelut. Tilaisuuden kesto on 2 tuntia.

Tavoitteena ikääntymiseen varautumisen ja ennakoinnin vahvistaminen hyvän ikääntymisen mahdollistamiseksi sekä tietoa mihin olla yhteydessä, jos toimintakyky heikkenee.

Tilaisuuksien sisältö:

  • Asuminen
  • Talous, asiakirjat ja niiden hallinta
  • Terveys ja toimintakyky
  • Ihmissuhteet ja elämänkaari
  • Hyvinvointialueen ikääntyneille suunnatut palvelut sekä muut mahdollisuudet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Yhdessä ikääntyneiden palvelujen johtoryhmän kanssa tavoitteiden ja raamien asettaminen
  • Tilavaraukset ja viestintä yhteistyössä kuntien kanssa
  • Yleisötilaisuuksien sisällön suunnittelu
  • Yleisötilaisuudet jokaisessa kunnassa ja palautteen kerääminen
  • Palautteen läpikäyminen johtoryhmän kanssa ja hyödyntäminen seuraaviin tilaisuuksiin
  • Pilotointi RRP-hankkeessa ja sen jälkeen päätös jatkosta

Tilaisuudet on järjestetty työparina. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yleisötilaisuudet toteutettiin päivällä, jolloin osallistuneet olivat pääsääntöisesti ikääntyneitä. Jatkossa olisi tärkeä ajoittaa tilaisuudet myöhäiseen iltapäivään/iltaan, jolloin myös työikäiset pääsevät paikalle. Markkinointia olisi hyvä kohdentaa myös heille.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Osallistujilta saadun palautteen mukaan tilaisuuksia on tarpeen järjestää jatkossakin.

Jatkossa seurannassa voisi huomioida esim. onko tilaisuuksilla vaikutusta palvelutarpeen arvioiden ns. nollakäyntien määriin.