Ikääntyneiden asiakasohjaus, Keski-Uudenmaan HVA (RRP, P1,I1)
Asiakasohjausyksikkö toteuttaa asiakasohjausta ikäryhmittäin sekä sosiaali- ja kriisipäivystystä alueen asukkaille. Asiakasohjauksesta neuvotaan asiakkaita, arvioidaan asiakkaiden palveluntarvetta ja ohjataan heitä tarvittavien palveluiden piiriin.
Väestön ikääntyminen ja sen vaikutukset sosiaali- ja terveyspalveluiden kysyntään ovat keskeisiä yhteiskunnallisia haasteita. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelutarpeen kasvun ennustetaan olevan maan suurimpia 2030-luvulta lähtien (Keski-Uudenmaan hyvinvointiohjelma).
Keski-Uudenmaan (Keusote) hyvinvointiohjelman 2024-2025 tavoitteena on vaikuttaa asiakasvirtaukseen siten, että asiakkaiden kulku on palveluissa joustavaa ja sujuvaa. Virtaukseen pyritään vaikuttamaan erityisesti tehostamalla ja laajentamalla nykyistä asiakasohjauksen toimintaa. Hyvinvointialueen strategiassa 2023-2025 painotetaan tarjoamaan asiakkaille sopivia, vaikuttavia ja taloudellisesti kestäviä palveluita. Vaikuttavuus syntyy siitä, että ammattilaisilla on ymmärrys ja tieto asiakkaistamme sekä selkeät toimintamallit. Näin ollessa asiakkaille pystytään tarjoamaan palveluita oikea aikaisesti sekä toteuttamaan lainsäädännön linjauksia.
Kehittämistyön tavoitteena oli luoda alueen asiakasohjauksen yhteinen viitekehys koskemaan kaikkia asiakasryhmiä ja tarkentaa sitä ikääntyneiden asiakasohjauksen osalta sekä ottaa malli käyttöön. Ikääntyneiden asiakasohjauksen toimintamallissa on kuvattu asiakkaaksi tulon vaiheet sekä asiakasohjauksen keskeiset ja yhdyspinnalla tapahtuvat tehtävät. Työntekijöiden työn tukemiseksi on kuvattu palvelukohtaiset työprosessit sekä määritelty asiakasohjauksen omatyöntekijän ja palvelutuotannon vastuutyöntekijän yhdyspintatyön roolit ja tehtävät. Tämä sujuvoittaa asiakasvirtauksia ja asiakasta saamaan tarvitsemia palveluita.
Toimintaympäristössä on Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen ikääntyneet asukkaat ja läheiset, asiakasohjausyksikön työntekijät sekä asiakasohjauksen yhdyspinnalla olevat toimijat (Keusoten omat ja ulkoiset).
Kehittämisen kohteena on ollut ikääntyneiden asiakasohjauksen ja Keusoten ikääntyneiden palveluissa olevien ammattilaisten tehtävien ja roolien selkeyttäminen asiakkaanpolulla erityisesti yhdyspintakohdissa, kun asiakas hakeutuu palvelutarpeen arviointiin ja hänelle myönnetään palvelua.