Ikääntyneiden palveluiden chat, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)
Ikääntyneiden palveluiden chat tarjoaa nopean ja sujuvan sähköisen kanavan sosiaalipalveluihin liittyvien asioiden hoitoon. Palvelussa voi asioida ikääntynyt itse, hänen läheisensä tai ammattilainen, joka kaipaa tietoa ikääntyneiden palveluista.
Hyvinvointialueen tulee järjestää ikääntyneen väestön hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukevia neuvontapalveluja
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
- Terveydenhuoltolaki 1326/2010 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
- Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn… 980/2012 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Toimintaympäristön digitalisoitumisen, asiakkaiden digilaitteiden sekä -taitojen lisääntymisen myötä asiakkaat ovat tottuneet saamaan palvelua nopeasti ja helposti. Väestön ikääntymisestä johtuva palvelutarpeen kasvu, hyvinvointialueen digivisio sekä palveluiden tehostaminen ovat vaikuttaneet olennaisesti toimintamallin kehittämiseen.
Ikääntyneiden palveluiden chatiin pääsee Satakunnan hyvinvointialueen verkkosivujen kautta. Chat toimii arkipäivisin kello 9-15.
Ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen puhelinpalvelu on ollut ruuhkautunut. Tavoitteena chatin kehittämisessä on palvelun sujuvoittaminen sekä saavutettavuuden parantaminen.
Oikea-aikaisella ja monikanavaisella avulla ikääntyneitä ja heidän läheisiään pystytään auttamaan tehokkaammin ja nopeammin sekä saadaan myös kustannussäästöjä.
Ikääntyneiden palveluiden chat on tarkoitettu ikääntyneille itselleen, heidän läheisilleen tai ikääntyneiden palveluissa työskenteleville ammattilaisille.
Asiakaspalautetta kerätään jokaisesta yhteydenotosta, joista koostetaan kuukausittain yhteenveto. Toimintaa pyritään kehittämään saadun palautteen perusteella.
Pilotin tavoitteet
-
Ottaa käyttöön ja kokeilla chat-kanavaa Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjauksessa
-
Nopeuttaa ikääntyneiden ja omaishoitajien oikea-aikaista hoitoon pääsyä
-
Parantaa palveluiden saatavuutta tarpeenmukaisilla, monikanavaisilla palveluilla
-
Lisätä ikääntyneiden palveluiden sekä koko hyvinvointialueen sähköistä asiointia
-
Tunnistaa jatkokehittämiskohteita