Ikäihmisten fyysisten etäryhmien tasokuvaukset Tampereen kotikuntoutuksessa

Toimintamallissa kuvataan fyysisten ryhmien tasokuvaukset Tampereen kotikuntoutuksen etäkuntoutuspalveluissa. Tasokuvausta hyödyntämällä asiakkaan ohjautuminen omaa tasoansa vastaavaan ryhmään mahdollistuu. 

Toimintaympäristö

Kotikuntoutuksen etäkuntoutusprosessien kehittämisen taustalla on ikääntyneen väestön määrällinen kasvu, lisääntyvät kustannukset ja välimatkat asiakkaisiin. Hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevissa iäkkäiden sekä omaishoitajien ja –hoidettavien palveluissa on tulevaisuudessa painotettava kotona asumista ja kuntoutumista edistäviä toimenpiteitä. (Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista, 5 §) (28.10.2022/876)  

Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus-kehittämisohjelman painopisteisiin kuuluu kuntoutuksen saatavuuden parantaminen ja kustannusten hillintä. Tähän sisältyy mm kotikuntoutuksen etäohjauksen ja -kuntoutuksen lisääminen. Valtakunnallisestikin etäyhteyden kautta tarjottavia sosiaali- ja terveyspalveluita pyritään lisäämään. Pirkanmaan hyvinvointialue tavoittelee huomattavaa panostusta etäpalveluihin niille henkilöille, ketkä pystyvät niitä hyödyntämään. Samanaikaisesti tarve tuottaa palveluita laajemmalle alueelle kasvaa myös kotikuntoutuksen osalta.  

Tampereen kaupungin kotihoidossa kuvapuhelimen käyttö osana hoitoa on jo vakiintunut käytäntö osalla asiakkaista. Kotikuntoutuksessa etäkuntoutusta ei ole toteutettu systemaattisesti. Ryhmäsisältöjen painopisteitä tullaan tulevaisuudessa monipuolistamaan niin, että yksilön kaikki toimintakyvyn osa-alueet (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja kognitiivinen) sekä asiakkaiden yksilölliset tarpeet tulevat huomioiduksi. Toimintaa tullaan kehittämään systemaattisemmaksi ja yksilökuntoutusta toteutetaan myös osin etäyhteydellä. 

Vuoden 2022 loppupuolella Tampereen kotikuntoutuksessa toteutettiin hanketyötä etäkuntoutusprosessien edistämiseksi. Tämä toimintamalli on kehitetty osana Pirsote-hankkeen hankesalkku 5:ttä.   

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämisen kohderyhmänä on Tampereen kotihoidon asiakkaat, joilla on kuvapuhelin ja ketkä osallistuvat kuvapuhelimella ja VideoVisit ohjelman välityksellä etäryhmiin. Lisäksi kohderyhmänä on myös asiakkaita kuvapuhelinpalvelujen piiriin ohjaavat tahot, kuten kotihoidon henkilökunta, terapiahenkilöstö sekä omaiset. 

Toimintamalli on vasta kehitetty. Pilotointivaihe ja tätä kautta kerättävä asiakaspalaute on kesken. Toimintamallia voidaan hyödyntää myös muissa kunnissa, joissa on avoimia etäryhmäsisältöjä. 

Ratkaisun perusidea

Tampereen kotikuntoutuksessa luotiin fyysisten ryhmien tasokuvaukset, koska sellaisia ei etäryhmissä ole ollut ja näille on koettu tarvetta. Kuvauksista käy ilmi esimerkiksi tehdäänkö harjoittelu istuen vai seisten tai sisältääkö ryhmä tasapainoharjoittelua. Ryhmätasojaottelu on seuraavanlainen: helppo, keskitaso ja haastava. Sisällön kasvaessa tämänkaltaiselle kuvaukselle nähtiin tarve, jotta asiakkaat ohjautuvat omalle kuntotasolleen sopiviin ryhmiin. Tasokuvausten avulla asiakas voi itse ilmoittautua ryhmään tai omainen/kotihoito ohjaa asiakkaan sopivaan ryhmää. Näin ollen harjoittelu pysyy turvallisena ja toisaalta haastavampaa harjoittelua kaipaavat saavat myös oikeatasoista liikuntaa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tampereen kotikuntoutuksessa etäkuntoutuskäytäntöjä juurrutetaan hyvinvointialueelle siirryttäessä henkilöstön perehdyttämisellä VideoVisit:in laajempaan käyttöön. Kotihoidon työntekijöiden perehdytykseen tulee sisällyttää kuvapuhelimen käyttö. Fyysisten ryhmien tasokuvaus tutuksi hoitajille, jotka ohjaavat asiakasta ryhmiin.  

Tasokuvaukset pyritään saamaan etäkuntoutusryhmien esittelykuvauksiin tai yksinkertaistettuna (esim. Värikoodaus) merkintänä ryhmien visuaaliseen esittelyyn kuvapuhelimeen. Asiakas tarvitsisi tällöin kotiin paperisen liitteen, jossa olisi avattuna värikoodausmerkinnät eri tasoista. Koska asiakas voi itse ilmoittautua kuvapuhelinsisältöihin, tulee asiakas perehdyttää myös tasokuvausten tulkintaan ja hyödyntämiseen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa muillekin kohderyhmille, jotka hyötyvät ryhmäohjauksesta etäkontaktina. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etäpalveluilla toteutettava kuntoutus tuo yhteen asiakkaita, joiden on vaikea lähteä kotoa ryhmätapaamiseen. Hyvin suunniteltu ja toteutettu etäkuntoutusryhmä säästää resursseja ja aikaa. Kuntoutusryhmän sisältöjä ja fyysisten ryhmien tasokuvauksia on tarkoitus kehittää asiakkailta, ryhmän ohjaajilta ja kotihoidolta saadun palautteen perusteella. Koska malli on vasta kehitetty eikä pilotointivaihetta ole tehty ei arvioinnin tuloksia ole vielä saatavilla.