Jatkuvuusmalli osaksi ratkaisijatiimimallia, Omatiimimalli. Vantaan ja Keravan HVA (RRP, P4, 1)
Omatiimimallin avulla on tarkoitus turvata palvelujen saatavuus ja jatkuvuus. Kaikille Hyva:n asiakkaille on nimettynä omatiimi. Asiakkaat ottavat yhteyttä omaan tiimiinsä, jossa järjestetään sekä kiireetön että kiire vastaanottotoiminta.
Omatiimimallin kehittäminen käynnistyi tarpeesta vastata palvelujen saatavuuteen, hoidon oikea-aikaisuuteen sekä jatkuvuuden turvaamiseen. Sote- uudistuksen myötä tulleet uudet organisaatiorakenteet ja polittinen ohjaus määrittelevät kehittämisen suuntaa ja mahdollistavat palvelujen uudistamisen.
Mittarit: T3, Hoitoa odottavien tilanne, COCI (hoitajat ja lääkärit), saapuneiden puheluiden määrä, ajanvarauksellisten puheluiden määrä, Vastaanottokäyntien lkm, sähköisten kontaktien lkm, videovastaanottojen lkm, Maisa asiakasviestiketjujen lkm.
Kehittämistä on tehty ensin kahdella terveysasemalla vuonna 2023, joista syntyneen ymmärryksen mukaisesti muut terveysasemat ovat lähteneet suunnittelemaan omaa toiminnanmuutosta omatiimimalliin. Hankkeen avustuksella kehittämistyöstä tehtiin työkirja, jonka tarkoituksena oli jäsentää muille terveysasemille omatiimimallin kehittämisen kannalta huomioitavia asioita. Kevään 2024 aikana on pidetty 5 kehittämispäivää, joissa on käyty lävitse prosessinomaisesti kehittämisen etenemistä, yhteisiä suuntaviivoja ja tavoitteita. Kehittämispäivissä on jäsennetty yhdessä yhdenmukaisia omalääkäri kriteereitä ja verkoston kanssa on kuvattu konsultaatiokanavia sekä keskitettyjä palveluja. Kehittämispäivien lisäksi jokainen terveysasema on kehittänyt omaa toiminnanmuutostaan omissa yksiköissään.
Kohderyhmänä ovat kaikki Vantaan ja Keravan terveysasemapalvelujen asiakkaat. Asiakasymmärryksen keräämistä on pyritty tekemään käyntimäärien ja -syiden tarkastelulla, ja hoitoon pääsyn mittaamisella. Kokemusasiantuntijoita on hyödynnetty asiakasviestinnän tukena, jotta muutokset olisivat mahdollisimman ymmärrettäviä asiakkaille.