JOPA – Jononhallinta ja paikkatietojärjestelmä pilvipalveluratkaisuna
JOPA vahvistaa ja varmistaa hoidon oikea-aikaisuutta, hoitopaikkojen ja palveluiden joustavaa käyttöä ja tiedonkulkua sekä tiedolla johtamista. JOPA tarjoaa tarkkaa ja monipuolista tietoa hoitopaikkatilanteesta tiedolla johtamisen tueksi
JOPA-hanke tarjoaa myös tulevaisuuden näkökulman SOTE-ympäristöön. Teknologian avulla voidaan luoda perusta jatkuvan kehityksen ja innovaatioiden toteuttamiselle sosiaali- ja terveydenhuollossa. Uudet ratkaisut ja sovellukset voidaan helposti integroida olemassa oleviin järjestelmiin ja tuoda ne nopeasti käyttöön. Tämä edistää sosiaali- ja terveydenhuollon joustavuutta ja kykyä vastata tulevaisuuden haasteisiin.
JOPA tarjoaa geneerisen mallin prosessien ja toimintojen tehostamiseen. Hankkeessa kehitetään pilvipohjaista perusratkaisua, jota voidaan hyödyntää eri sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden erilaisiin tarpeisiin. Geneerinen malli mahdollistaa skaalautuvuuden ja joustavuuden eri toimijoiden tarpeisiin - laajan raportoinnin ja tiedolla johtamisen kokonaisuuden.
Yhteenvetona voidaan todeta, että JOPA on ehdottomasti tulevaisuuden ratkaisu sosiaali- ja terveyspalveluissa. Rakennetulla mallilla voidaan kehittää räätälöityjä sovelluksia nopeasti ja kustannustehokkaasti, integroida eri järjestelmiä, hyödyntää analytiikkaa ja tarjota joustavuutta pilvipalveluiden avulla. Pilvipalveluiden käyttö mahdollistaa parempien palveluiden tarjoamisen, tehokkuuden parantamisen ja erityisesti kustannussäästöjen saavuttamisen sosiaali- ja terveysalalla.
Tällä hetkellä Helsingin kaupungilla ei ole yhtenäistä järjestelmää ikäihmisten ja alle 65-vuotiaiden monisairaiden ympärivuorokautisen hoidonpaikkojen hallintaan. Vanhojen, jo käytössä poistettujen järjestelmien kehittäminen ei ole enää kustannustehokasta eikä varteenotettava ratkaisu.
Vanhat järjestelmät eivät ole yhteensopivia Apotin kanssa eivätkä myöskään tue kokonaisuudessaan jononhallintaan liittyvää hoitopaikkojenhallintaa riittävällä laajuudella.
Nyt kehitettävä järjestelmä antaa toimivan ja läpinäkyvän ratkaisun sosiaalihuollon ympärivuorokautiseen paikkojen hoitoon pääsyyn sekä reaaliaikaista tietoa hoitopaikkatilanteesta. JOPA tarjoaa täysin uuden työkalun tiedolla johtamisen tueksi. Kehitettävän järjestelmän avulla strateginen johto saa tarvittaessa päivittäin useaan kertaan tarkkaa ja ajantasaista tietoa hoitopaikoista. Näin resurssit voidaan kohdentaa optimaalisesti. Se tarjoaa myös ajantasaista tietoa jonotuksen kustannuksista.
JOPA työryhmä:
- Arviointitoiminnan johtaja Soili Partanen (soili.partanen@hel.fi)
- Projektipäällikkö Henna Reponen (henna.reponen@hel.fi)
- ICT-projektipäällikkö Nadia Partanen (nadia.partanen@hel.fi)
- Projektisuunnittelija Emmi Kettunen (emmi.kettunen@hel.fi)
- Ratkaisuarkkitehti Jussi Peltonen (jussi.peltonen@hel.fi)
- Tietoturvapäällikkö Sakari Hulkkonen (sakari.hulkkonen@hel.fi)
- ICT-suunnittelija Tommi Lipsanen (tommi.lipsanen@hel.fi)
Yhteistyötahot
- Digia OY
- Helsingin kaupunki
- Apotti
- Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (VAKE)
JOPA ratkaisu tulee tarjoamaan:
- Uuden tietoturvallisen julkipilviratkaisun SOTE-ympäristöön
- Konkreettisen työvälineen hoitopaikkajonojen hallintaan
- Välineen reaaliaikaiseen tiedolla johtamiseen
- Monipuoliset raportointimahdollisuudet postinumerotasolla sekä monilla suodatusmahdollisuuksilla
- Hoitopaikkajonotuksen lyhentyminen, prosessin tehostuminen ja sitä sen myötä kustannusten vähentyminen
- Iäkkäiden ja hauraiden ikäihmisten oikeuksien vahvistuminen.
- Manuaalisen työn ja työvaiheiden vähentyminen
- Kustannuslaskurin, joka mittaa jonotuksen hintaa
- Ketterä ja monipuolinen raportointi
Järjestelmän arvioinnin mittareina ovat:
- Jonotusajat
- Sakkomaksut
- Vapaiden paikkojen täyttöasteen tehostuminen
- Prosessien, ohjeiden ja mallien uudistaminen
Asiakas ja ammattilaisen
Pitkäaikaissairaalle henkilölle ja hoivapaikkakoordinaattorille laadittiin asiakaspalvelupolut hahmottamaan prosessia asiakkaan ja työntekijän silmin sekä ymmärtämään prosessin vaiheiden kipukohtia. Asiakaspalvelupolut toimivat pohjana kehitystyölle ja selkeyttävät sidosryhmille viestintää kehitystyön alkaessa. Asiakaspalvelupolkuja tehtiin kaksi eri versiota samasta käyttötapauksesta:
Nykytila: Tämän hetkinen prosessi kipukohtineen pitkäaikaissairaan seniorin sekä hoivapaikkakoordinaattorin näkökulmasta
Tavoitetila: Ehdotettu tulevaisuuden ratkaisu nykytilan pohjalta molempiin näkökulmiin, minkä tarkoitus on ratkaista nykytilan kipukohdat järjestelmän ja prosessin osalta. Ehdotetun tavoitetilan ratkaisun ei tarvitse olla lopullinen versio, vaan siitä voi hyödyntää osia todellista ratkaisua hahmoteltaessa.
Organisaatio näkökulmasta: Tunnistettiin tarve jononhallintajärjestelmän kehittämiselle, joka parantaa heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien ikäihmisten hoitoketjuja ja palvelujen piiriin pääsyä sekä tarve järjestelmälle, joka tukee tiedolla johtamisen tarvetta ja nopeaa tiedonkulua. Haluttiin rakentaa järjestelmä tukemaan sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiota ja eri toimijoiden yhteistyötä.
Yhteiskunta näkökulma: Sosiaali- ja terveyspalveluissa on usein käytössä erilaisia järjestelmiä ja tietokantoja, joiden välinen tiedonkulku voi olla haastavaa. Esiselvityksessä valituilla Microsoft Azure ja Power Platform ratkaisulla voidaan integroida eri järjestelmät saumattomasti yhteen, mikä helpottaa tiedon jakamista ja parantaa prosessien sujuvuutta:
- Esimerkiksi potilastietojen siirto eri toimijoiden välillä voi tapahtua helposti ja turvallisesti.
- Kokonaisuus tarjoaa analytiikkatyökaluja, joilla voidaan hyödyntää dataa ja tehdä parempia päätöksiä.
- Sosiaali- ja terveyspalveluissa kerätään valtava määrä tietoa, jota voidaan hyödyntää palveluiden suunnittelussa, resurssien optimoinnissa ja päätöksenteossa.
- Alustaratkaisulla voidaan analysoida ja visualisoida tietoa helposti ymmärrettävässä muodossa, mikä tukee päätöksentekoa ja parantaa palveluiden laadukkuutta.
Sosiaali- ja terveyspalveluissa on usein käytössä erilaisia järjestelmiä ja tietokantoja, joiden välinen tiedonkulku voi olla haastavaa. Microsoft Azure ja Mikrosoft Power Platformian avulla voidaan integroida eri järjestelmät saumattomasti yhteen, mikä helpottaa tiedon jakamista ja parantaa prosessien sujuvuutta. Esimerkiksi potilastietojen siirto eri toimijoiden välillä voi tapahtua helposti ja turvallisesti.
Kokonaisuus tarjoaa analytiikkatyökaluja, joilla voidaan hyödyntää dataa ja tehdä parempia päätöksiä. Sosiaali- ja terveyspalveluissa kerätään valtava määrä tietoa, jota voidaan hyödyntää palveluiden suunnittelussa, resurssien optimoinnissa ja päätöksenteossa. Alustaratkaisulla voidaan analysoida ja visualisoida tietoa helposti ymmärrettävässä muodossa, mikä tukee päätöksentekoa ja parantaa palveluiden laadukkuutta.
JOPA:ssa käyttöön tulevat Microsoft Azure sekä Microsoft Power Platform ratkaisut:
-
mahdollistaa nopean ja kustannustehokkaan sovelluskehityksen
-
voidaan rakentaa tietosuoja ja tietoturvaratkaisun edellyttämällä tavalla
-
voidaan rakentaa räätälöityjä sovelluksia ja ratkaisuja ilman syvällistä ohjelmointiosaamista myös muihin hankkeisiin
-
nopeuttaa kehitysprosessia ja mahdollistaa ketterän reagoinnin muuttuviin sosiaali- ja terveyspalvelun tarpeisiin
-
tarjoaa integraatiomahdollisuuksia eri järjestelmien välille