Kainuun hyvinvointialueen asiakkuuskertomus (ja -suunnitelma)
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Kainuuseen, Helposti lähelläsi (HELLÄ) -hankkeessa laadittiin Kainuun hyvinvointialueelle ensimmäinen asiakkuuskertomus (ja -suunnitelma)
Kainuun hyvinvointialueella on haluttu lähteä vahvistamaan asiakkaiden ja asukkaiden näkökulmien, kokemusten ja palautteiden keräämistä ja huomioon ottamista osana tiedolla johtamista. Asiakkuuskertomuksessa (ja -suunnitelmassa) on haluttu kuvata sitä tapaa, miten kerättyä tietoa hyödynnetään ja sen pohjalta tehtäviä kehittämistoimenpiteitä raportoidaan avoimesti, julkisesti ja läpinäkyvästi. Tällä vahvistetaan väestön luottamusta palvelujärjestelmää kohtaan.
Asiakasymmärrys tarkoittaa kykyä ymmärtää ja tulkita asiakkaiden tarpeita, odotuksia ja käyttäytymistä. Asiakkuuskertomuksen avulla on lähdetty kartoittamaan ja kokoamaan, mistä tekijöistä asiakasymmärrys on rakentunut Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Asiakasymmärryksen kokonaiskuvan saamiseksi prosessia ohjasi seuraavat kysymykset: mitä kautta tietoa saadaan/ haetaan? kuka tätä tietoa käyttää? voisiko joitakin tietoja yhdistää? puuttuuko jotakin tietoa? Asiakkuuskertomus onkin koostettu raportti asiakkaan näkökulmasta Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Asiakkuuskertomuksen tekemiseen on osallistunut kehittäjäasiakkaita ja vaikuttamistoimielimet.