Kansa-koulu-hankkeen Yksityisten palveluntuottajien rakenteisen kirjaamisen kehittämisen verkosto (RRP, P4, I3)
Verkoston tavoitteena oli koota sosiaalihuollon yksityisten palveluntuottajien kirjaamisosaamisen kehittämisen tarpeita ja tilannekuvaa. Verkosto koostui Hyvinvointiala HALI ry:n jäsenistä.
Sosiaalihuollon toimintaympäristö on parhaillaan suuressa muutoksessa. Hyvinvointialueiden toiminta käynnistyi vuoden 2023 alussa uudistaen sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteet ja johtamisen merkittävällä tavalla. Tämä luo uudenlaisia vaatimuksia toimintatapojen yhtenäistämiselle, palvelujen kustannusvaikuttavalle järjestämiselle sekä henkilöstön osaamiselle. Kanta-palveluiden Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönotto ja kirjaamisen kehittämistä ohjaavat lakimuutokset tuovat uudistusvaatimuksia jokaisen sosiaalihuollon ammattilaisen kirjaamiskäytäntöihin.
Kansa-koulu 4- hanke toteutti hyvinvointialueille suunnatun kyselyn, jossa kartoitettiin hyvinvointialueiden kirjaamisen kehittämisen tilaa. Kyselyssä kartoitettiin myös hyvinvointialueiden suunnitelmia yksityisten palveluntuottajien kirjaamisosaamisen kehittämisen osalta. Tällaisia suunnitelmia ei tuolloin ollut yhdelläkään hyvinvointialueella, aikomuksia kylläkin oli. Vastauksista kävi ilmi, että hyvinvointialue on voinut informoida alueensa yksityisiä toimijoita tulossa olevista muutoksista tai tämä asia on tulossa myöhemmin ajankohtaiseksi. Esille tuotiin sekin, että asian suhteen aiotaan verkostoitua. Joillakin hyvinvointialueilla koettiin, että hyvinvointialue ei ole kirjaamisosaamisen kehittämisessä yksityisille palveluntuottajille koulutusvastuullinen.
Edellä mainitut asiat ja asiakastietolain (703/2023) mukaiset Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston liittymisvelvoitteet huomioiden nousi myös Kansa-koulu-hankkeessa huoli yksityisistä palveluntuottajista. Niille yhtenäisen, rakenteisen kirjaamisen kulttuuri tulee luultavasti olemaan vielä suurempi muutos aiempaan kuin julkisille palvelunjärjestäjille.
Verkostotoiminnan tavoitteena oli kerätä yksityisten palveluntuottajien sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämiseen liittyviä tarpeita, koota kehittämistyön tilannekuvaa ja edistää kirjaamisen kehittämisen kiinnittymistä osaksi sosiaalihuollon yleisen kehittämisen ja valvonnan rakenteita. Verkostotoiminta toteutettiin osana Kansa-koulu 5 -hanketta yhteistyössä Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa.
Verkosto koottiin Hyvinvointiala HALI ry:n jäsenorganisaatioista. Tavoitteena oli saada koottua yksityiseltä sektorilta kattava joukko kirjaamisen kehittämisen parissa työskenteleviä henkilöitä, jotka edustaisivat koko sektoria, eivät vain omaa yritystään. Kansa-koulu-hankkeet ovat aiemminkin tehneet yhteistyötä Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa. HALI ry edustaa sosiaali- ja terveysalan palveluita tuottavia yrityksiä ja järjestöjä, minkä takia heidän verkostojaan oli mahdollista hyödyntää organisaatioiden tavoittamisessa.
Verkoston toiminnalla tavoiteltiin kokonaiskuvan luomista yksityisten organisaatioiden sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämisen tilanteesta ja kehittämistarpeista.
Verkoston toiminnan mittareiksi oli määritelty, että ryhmä on muodostettu ja sille on luotu digitaalinen työskentelytila sekä vakiintuneet työtavat hankekaudelle. Järjestämisen mittareiksi puolestaan asetettiin osallistujien palvelutehtäväkohtainen kattavuus, tapaamisten ja osallistujien määrä sekä osallistujien itsearviointi työskentelyn hyödyllisyydestä.
Verkoston aloittaessa toimintansa sisältökokonaisuuksiksi oli etukäteen hahmoteltu sosiaalihuollon tiedonhallinnan ajankohtaiset asiat, yksityisten palveluntuottajien ajankohtaiset asiat, tarjolla oleva kansallinen tuki sekä Kansa-koulun sisällöt ja hankkeen tarjoama tuki. Suunnitelmana oli, että tapaamisissa käsitellään laajasti sosiaalihuollon kirjaamisen ajankohtaiseen kehittämiseen liittyviä aiheita ja luodaan tilannekuvaa yksityisten organisaatioiden tilanteesta. Verkoston toiminnan sisältöön pyydettiin alkuvaiheessa osallistujien toiveita työtilassa, jossa kyselyn teemat oli nostettu ensimmäisellä tapaamisella osallistujien tuomista ajankohtaisista kuulumisista. Verkostotoiminnan aikana osallistujilla oli työtilassa mahdollisuus tarkentaa sekä sisältötoiveitaan että kiinnostustaan kertoa oman organisaationsa kirjaamisen kehittämiseen liittyvistä asioista.
Verkoston toiminnasta kiinnostuneista organisaatioista valittiin mukaan 24. Verkosto toimi kansallisesti, sillä verkoston osallistujaorganisaatioiden palvelutuotanto kattoi kaikki 22 hyvinvointialuetta ja kaikki sosiaalihuollon palvelutehtävät. Verkoston kokoukset järjestettiin etäyhteyksin työskentelytilassa, jossa kokousten aikana toteutettiin erilaista ryhmäkeskustelua. Sekä kokouksissa että niiden välissä hyödynnettiin myös digitaalista työskentelyalustaa verkoston jäsenten osallistamisessa ja tiedontuottamisessa.
Työskentelyalustaa apuna käyttäen tuotettiin erilaista materiaalia pääosin verkoston oman työskentelyn tueksi. Pidettyjen kokousten esitysmateriaalit ja muistiot tallennettiin työtilaan, jossa ne ovat olleet koko verkoston toiminnan ajan niidenkin nähtävillä, jotka eivät ole päässeet mukaan kaikkiin kokouksiin. Merkittävin työskentelyalustan hyödyntäminen oli itsensä esittely, sillä tapaamiset keskittyivät tiettyihin teemoihin eikä niissä ollut mahdollisuutta pidempiin esittelyihin. Työskentelyalustaa hyödynnettiin myös verkoston toimintaan liittyvien toiveiden ja tarpeiden kartoittamiseen sekä mahdollisuuteen jakaa omia kokemuksia ja vertaistukea muiden kanssa. Lisäksi alustalle päivitettiin Kansa-koulun edustajien toimesta kirjaamisen kehittämiseen liittyviä avoimia tapahtumia ja tilaisuuksia sekä muuta ajankohtaista kirjaamisen kehittämisen saralta.