Kasvatus- ja perheneuvonnan varhaisen tuen lyhytinterventio Kymenlaakson hyvinvointialueella

Perheneuvolan asiakasprosessin alkuvaiheeseen luotu varhaisen tuen palvelu, jonka avulla perheneuvolaan hakeutuvia lapsiperheitä voidaan tukea tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa, oikea-aikaisesti ja oikein kohdennetusti. 

Toimintaympäristö

Kasvatus- ja perheneuvonnan tavoitteena on luoda edellytykset lasten turvallisille kasvuoloille, tukea vanhempia heidän kasvatustehtävässään sekä lisätä perheiden ja perheenjäsenten toimintakykyä ja psykososiaalista hyvinvointia. Kasvatus- ja perheneuvonta on matalan kynnyksen kohdennettu sosiaalipalvelu, johon asiakkaat hakeutuvat joko oma-aloitteisesti tai yhteistyötahon ohjaamana. 

Viimeisen vuosikymmenen aikana on hallitusohjelmaan liittyvä kehittämistyö tarjonnut mahdollisuuden kohdentaa lyhytaikaista kansallista kehittämistyötä kasvatus- ja perheneuvontaan. Viime vuosikymmeninä lasten korjaavien palveluiden tarve on ollut huimassa kasvussa ja siksi tähän on perustellusti esitetty varhaisen tuen palveluiden vahvistamista. 

Kymenlaakson perheneuvoloissa  psykologien ja sosiaalityöntekijöiden saatavuus on ollut haastellista ja vaihtuvuus suurta. Tämä kasvaneen palvleutarpeen  ja pitkäkestoisten asikkuuksien lisäksi on vaikeuttanut jonotilannetta.  Tunnistettiin tarve kuvata perhenuvolapalveluiden eri asiakassegmenttejä sekä sujuvoittaa ja porrastaa  asiakasprosessia sekä arvioida millä osaamisprofiililla voidaan vastata kasvatus ja perheneuvonnan asiakastarpeeseen.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä  Kymenlaakson hyvinvointialueen lapsiperheet, joiden lapset ovat alle 13-vuotiaita ja jotka hakeutuvat perheneuvolan palveluiden piiriin lapsen käyttäytymisen tai vuorovaikutuksen pulmien vuoksi ja joiden arvioitiin hyötyvän lyhytkestoisesta muutostyöskentelystä.  Asiakasymmärrystä kerätty asiakaspalautteiden avulla. 

Ratkaisun perusidea

Kasvatus- ja perheneuvolan varhaisen tuen palvelun toteuttaminen käynnistyi tarpeesta tarkastella perheneuvolapalvelun asiakasperheiden kanssa tehtävän työn toimintatapoja ja orientaatiota, jotta perheneuvolassa voitaisiin tukea lapsiperheitä tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa, oikea-aikaisesti ja oikein kohdennetusti.  Palvelun oikea-aikainen saatavuus, matala kynnys ja riittävän aikaisessa vaiheessa saatu tuki voi ehkäistä ongelmien kasaantumista ja edistää perheen kaikkien jäsenten hyvinvointia. 

Perheneuvolapalvelun piiriin hakeutuvat asiakasperheet jonottavat palvelua keskimäärin 3 kk ajan. Pitkästä jonotilanteesta johtuen koettiin tarve luoda perheneuvolan asiakasperheille lyhytinterventio, jossa perheelle tarjotaan oikea-aikaista matalan kynnyksen apua ja tukea erillisenä palvleukokonaisuutena tai nopeutetusti jo jonotusaikana.  Perheneuvolan asiakasprosessin alkuvaiheeseen luotiin varhaisen tuen ohjaus- ja neuvontapalvelu, jossa perheneuvolaan hakeutuvalle asiakkaalle voitiin tarjota varhaisen tuen vanhempainohjauksen mukaista psykoedukatiivista tukea ja ohjausta.  Palvelun toteutti sosionomikoulutuettu ammattilainen.  Varhaisen tuen lyhytinterventio kohdistettiin niihin asiakasperheisiin, joiden arveltiin asettuvan asiakassegmentoinnin tuloksena tehtyyn tuen porrasteisuuden alimmalle portaalle ja jotka olivat hakeutuneet perheneuvolapalveluun joko lapsen käyttäytymiseen tai lapsen ja vanhemman vuorovaikutukseen liittyvien pulmien vuoksi. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Varhaisen tuen intervention pilotointi käynnistettiin huhtikuussa 2023  kahden perheneuvolassa työskentelevän palveluohjaajan/sosiaaliohjaajan toimesta. Heistä toinen työskenteli Kouvolan toimipisteessä ja toinen Kotka-Haminan toimipisteissä.  

Toimintamalli esiteltiin koko perheneuvolan henkilökunnalle yhteisessä työskentelypäivässä ennen pilotoinnin aloitusta. Henkilökuntaa osallistettiin toimintamallin ja asiakasprosessin kuvaamiseen Jamboard työskentelyn avulla.  

Ohjaus ja neuvontapalvelu sisälsi perheen tarpeesta riippuen 1-4 tapaamista. Tapaamisten tavoitteena oli tarjota perheille matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa perheen haastavaan tilanteeseen ja tarvittaessa antaa perheelle myös työkaluja sekä keinoja lapsen kanssa toimimiseen.  Työskentely sisälsi sekä tapaamisia kasvatus- ja perheneuvolan vastaanottotiloissa, kotikäyntejä tai tapaamisia etäyhteyksin asiakkaan toiveen ja tarpeiden mukaisesti.  Intervention toteuttamisessa hyödynnettiin Terapiat Etulinjaan toimintamallin lasten ohjattuja omahoitoja: lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksen omahoito-ohjelma, nepsypiirteisen lapsen omahoito-ohjelma, haastavan käytöksen omahoito-ohjelma sekä lapsen ahdistuksen omahoito-ohjelma.

Ohjaus varhaisen tuen mallin mukaiseen ohjaus- ja neuvontatukeen tapahtui perheneuvolan asiakastiimin kautta, jossa perheen soveltuvuus varhaisen tuen palvelulle arvioitiin moniammatillisesti yhdessä perheneuvolan sosiaalityöntekijän, psykologin ja palveluohjaajan toimesta. Asiakastiimi kokoontui viikoittain. Ohjaus- ja neuvontapalvelusta tehtiin sosiaalihuoltolain mukainen päätös (päätös kasvatus- ja perheneuvonta), sille perheenjäsenelle/niille perheenjäsenille, joita palvelu kosketti.  Tapaamiset ja puhelinkeskustelut kirjattiin varhaisen tuen toteuttaneen sosiaaliohjaajan toimesta SosiaaliLifecare -tietojärjestelmään.

Intervention toteuttamisen jälkeen perheellä oli mahdollisuus  jatkaa jonottamista työskentelyyn perheneuvolan sosiaalityöntekijän ja/tai psykologin kanssa, mikäli asiakasperhe ja asiakastiimi arvioivat asiakkaan tarvitsevan pidempikestoista tai terapeuttista tukea.

Liitteet
Kuva
Asiakasprosessi
Vinkit toimintamallin soveltajille

Varhaisen tuen lyhytinterventio on soveltuu käyttöönotettavaksi kasvatus- ja perheneuvonnan palveluvalikkoon ja sitä voidaan soveltaa myös muissa lapsiperhepalveluissa, joissa halutaan kehittää lyhyen työskentelymallin tukea vanhemmuuden tukemiseksi. Varhaisen tuen lyhytinterventiota voi toteuttaa sosiaali- ja terveysalan ammattilainen, eikä se vaadi terapeuttista koulutusta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pilotointi oli käynnissä 1.4. - 31.8 2023 välisenä aikana. Varhaisen tuen palvelun piiriin ohjautui tällä aikavälillä yhteensä 14 perhettä. Asiakaskokemusta on kerätty palautekyselyn avulla. Palautekyselyyn 14 perheestä vastasi 4.  Palautekyselyyn vastanneista perheistä kaikki (4) hakeutuivat perheneuvolapalveluun lapsen käyttäytymiseen liittyvien haasteiden vuoksi. Asiakaspalautteessa kysyimme kokemusta palvelun oikea-aikaisuudesta, asiakkaan osallisuudesta sekä tuen riittävyydestä. Kysymysten mediaani oli 4,7 asteikolla 1-5 (täysin erimieltä-täysin samaa mieltä).  Asiakaspalautteen mukaan toteutettu varhasen tuen palvelu on tukenut perheitä lyhytaikaisella interventiolla ja sen oikea-aikaisuus on toteutunut palvelussa.