Katuklinikka – sosiaali-, terveys- ja lääkäripalvelua huumeita käyttäville vertaisen tukemana

Katuklinikka (2011–2014) vie sosiaali- ja terveyspalveluita vertaistoimijoiden ja ammattilaisten yhteistyönä niille huumeiden käyttäjille, joita palvelujärjestelmä ei tavoita. 

Toimintamalli on tuotu vanhasta verkkopalvelusta A-klinikkasäätiön toimesta. 

Toimintaympäristö

Poliittiset ja lainsäädännölliset muutokset vaikuttavat erityisesti vaikeimmin riippuvaisten ja syrjäytyneiden ihmisten asemaan ja hyvinvointiin. Päihdepalveluiden pirstaleisuus ja niukat resurssit vaikuttavat myös sektorirajat ylittävään yhteistyöhön. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja kaikista huono-osaisimmat päihdemaailmassa elävät ihmiset eivät kohtaa toisiaan, vaikka järjestelmällä on tarjottavanaan laajakirjoinen palvelu- ja hoitorepertuaari. Sen sanelemiin ehtoihin eivät kuitenkaan huonokuntoisimmat päihteiden käyttäjät pysty sitoutumaan. He eivät välttämättä pysty tulemaan vastaanotolle tietyllä kellonlyömällä, heillä on ennakkoluuloja viranomaistahoja kohtaan ja he ovat kokeneet saaneensa huonoa kohtelua. Katuklinikka tarjoaa palveluita niille päihteiden käyttäjille, jotka eivät käytä edes matalan kynnyksen palveluita. Katuklinikan kohderyhmää ovat marginaaleimmat ja sosiaali- ja terveyspalvelujen ulkopuolelle jäävät päihdemaailmassa elävät ihmiset. Heidän kohtaamisensa mahdollistuu vertaistoimijoiden ja ammattilaisten yhteistyön avulla.

Ratkaisun perusidea

Vertainen tapaa asiakkaan kentällä

Vertainen tapaa kaverinsa, tutun tai tuntemattoman kentällä ja kertoo Katuklinikkatoiminnasta. Vertainen selvittää haluaako kaveri, että lääkäri ja sosionomi tulevat käymään hänen kotonaan. Vertainen kertoo tulevansa myös itse mukaan tapaamiseen. Vertainen vakuuttaa kaverille, että työntekijöihin voi luottaa. Vertainen ja asiakas ottavat yhteyttä Katuklinikan työntekijään ja sopivat tapaamisajankohdan. Ennen tapaamista vertainen vielä muistuttaa kaveria/asiakasta tapaamisesta soittamalla tai käymällä hänen luonaan.

Kotikäynti

Katuklinikkatiimin kotikäynnille lähtee sosionomi, lääkäri ja 1-2 vertaista. Ennen kotikäyntiä käydään läpi mitä tehdään, mitkä ovat roolit ja kuka vastaa mistäkin. Asuntoon mentäessä tarkastetaan, että sisälle on turvallista mennä. Alkujutustelun jälkeen ammattilaiset kartoittavat asiakkaan elämäntilanteen ja akuutin avuntarpeen. Jos asunnossa on paikalla muitakin, tapaavat ammattilaiset yhden asiakkaan kerrallaan (yksityisyys). Vertainen huolehtii ammattilaisten työrauhasta. Hän jakaa asunnossa puhtaita välineitä, antaa terveysneuvontaa ja kertoo Katuklinikan ja Vinkin toiminnasta. Työntekijät tarjoavat asiakkaalle testaus- ja rokotusmahdollisuuden. Lääkäri voi tehdä pieniä hoitotoimenpiteitä ja kirjoittaa reseptejä (ei pvk-lääkkeitä). Asiakas saa ohjausta hoitoon hakeutumisessa ja neuvoja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Yhdessä asiakkaan kanssa sovitaan, miten edetään jatkossa. Jokainen asiakas hoidetaan yksilöllisesti.

Kotikäynnin jälkeen

Kotikäynnin jälkeen Katuklinikkatiimi käy läpi, miten käynti sujui ja millainen fiilis kullekin jäi. Kerrataan, miten asiakkaan asioissa edetään, mitä ammattilaiset tekevät ja mitä vertainen. Usein jo samana päivänä otetaan yhteyttä palvelu/hoitotahoon ja sovitaan yhteistyöstä asiakkaan asioissa. Asiakkaaseen pidetään yhteyttä puhelimitse. Katuklinikan naisasiakkaille järjestetään matalalla kynnyksellä ehkäisypalvelut, esimerkiksi ehkäisykapselin tai kierukan asetus järjestetään joustavasti lyhyellä odotusajalla. Asiakas saatetaan Ehkäisyneuvolaan tai Katuklinikan lääkäri suorittaa asetuksen Katuklinikan tiloissa.

Vertainen asiakkaan saattajana

Jos asiakas saatetaan palveluun tai hoitoon, usein saattajana on vertainen (myös ammattilaiset saattavat hoitoon, aina tilanteesta riippuen). Vertainen soittelee ja muistuttaa asiakasta tapaamisajasta, jotta hän muistaisi olla kyseisenä päivänä skarppina. Vertainen hakee asiakkaan kotoa ja he menevät tapaamiseen yhdessä. Vertainen motivoi ja tukee asiakasta; kulkee rinnalla.

Yhteistyö palvelujärjestelmän kanssa

Katuklinikan työntekijät ovat yhteydessä tahoon jonne asiakas on ohjattu ja saatettu. Yhteistyötaholta varmistetaan, että kaikki on sujunut sovitusti. Katuklinikasta voidaan tarvittaessa käydä tapaamassa asiakasta hoitopaikassa, jos hän sitä haluaa. Palvelujärjestelmän eri paikat ottavat Katuklinikan toiminnan tosissaan ja myös vertaiset saavat saattotilanteissa kunnioittavan kohtelun työntekijöiltä. Kokemusasiantuntijuuden hyöty tunnustetaan myös yhteistyökumppaneiden keskuudessa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin toimivuuden ehtoina ovat vertaistoiminnan koordinointi ja kouluttaminen, työntekijätiimin kokoaminen ja sektorirajat ylittävä yhteistyö palvelujärjestelmässä. Ammattilaisten, vertaisten ja asiakkaiden yhteistyö on välttämätöntä, kun työskennellään syvällä päihdemaailmassa. Asiakastapaamisissa vertaisilla ja ammattilaisilla on aina etukäteen mietityt roolit.

Katuklinikan keskiössä on palveluiden vieminen sinne missä ihminen on: asuntoloihin, asumisyhteisöihin, asuntoihin tai kadulle. Vertaisilla on suuri rooli on asiakkaiden tavoittamisessa, kohtaamisessa, yhteyden ylläpitämisessä ja eteenpäin saattamisessa. Katuklinikan tiimi koostuu sosionomi-lähihoitajasta, lääkäristä, ohjaajasta ja vertaisista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin kohderyhmänä on sosiaali- ja terveyspalvelujen ulkopuolella olevat huumeiden käyttäjät. Toimintamalli on sovellettavissa eri toimintaympäristöihin ja tietyin rajoituksin myös eri kohderyhmille. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhteiskunnallisesti merkittävänä tuloksena on hoitoon ohjattujen ja saatettujen huumeiden käyttäjien terveyshaittojen vähentyminen. Ihmisten elämänlaatu on parantunut väliintulon, sosiaali- ja terveysneuvonnan, rokotusten, testausten, hoitoon pääsyn, vertaistuen ja rinnalla kulkemisen ansiosta. Kustannushyötyjä on syntynyt muun muassa erikoissairaanhoidossa, poliklinikoilla, ehkäisyneuvonnassa ja lastensuojelussa. Myös vertaiset ovat saaneet olla Katuklinikan asiakkaina ja moni heistä on motivoitunut hoitoon. Korvaushoidon tarpeenarviointijaksoja on saatettu onnistuneesti loppuun ja hoito on päästy aloittamaan. Pidempiaikaiseen somaattiseen- tai päihdehoitoon pääsy on mahdollistunut. Asuntoasioissa on tapahtunut parantumista, samoin perhesuhteissa. Toimeentulotukiasioita on saatu kuntoon. Vertaisuuden ydintavoite on saavutettu: vertaisten itseluottamus, omanarvontunto ja elämänhallinta ovat lisääntyneet ja sitä kautta ihmisarvo on palautunut.