Vertainen tapaa asiakkaan kentällä
Vertainen tapaa kaverinsa, tutun tai tuntemattoman kentällä ja kertoo Katuklinikkatoiminnasta. Vertainen selvittää haluaako kaveri, että lääkäri ja sosionomi tulevat käymään hänen kotonaan. Vertainen kertoo tulevansa myös itse mukaan tapaamiseen. Vertainen vakuuttaa kaverille, että työntekijöihin voi luottaa. Vertainen ja asiakas ottavat yhteyttä Katuklinikan työntekijään ja sopivat tapaamisajankohdan. Ennen tapaamista vertainen vielä muistuttaa kaveria/asiakasta tapaamisesta soittamalla tai käymällä hänen luonaan.
Kotikäynti
Katuklinikkatiimin kotikäynnille lähtee sosionomi, lääkäri ja 1-2 vertaista. Ennen kotikäyntiä käydään läpi mitä tehdään, mitkä ovat roolit ja kuka vastaa mistäkin. Asuntoon mentäessä tarkastetaan, että sisälle on turvallista mennä. Alkujutustelun jälkeen ammattilaiset kartoittavat asiakkaan elämäntilanteen ja akuutin avuntarpeen. Jos asunnossa on paikalla muitakin, tapaavat ammattilaiset yhden asiakkaan kerrallaan (yksityisyys). Vertainen huolehtii ammattilaisten työrauhasta. Hän jakaa asunnossa puhtaita välineitä, antaa terveysneuvontaa ja kertoo Katuklinikan ja Vinkin toiminnasta. Työntekijät tarjoavat asiakkaalle testaus- ja rokotusmahdollisuuden. Lääkäri voi tehdä pieniä hoitotoimenpiteitä ja kirjoittaa reseptejä (ei pvk-lääkkeitä). Asiakas saa ohjausta hoitoon hakeutumisessa ja neuvoja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Yhdessä asiakkaan kanssa sovitaan, miten edetään jatkossa. Jokainen asiakas hoidetaan yksilöllisesti.
Kotikäynnin jälkeen
Kotikäynnin jälkeen Katuklinikkatiimi käy läpi, miten käynti sujui ja millainen fiilis kullekin jäi. Kerrataan, miten asiakkaan asioissa edetään, mitä ammattilaiset tekevät ja mitä vertainen. Usein jo samana päivänä otetaan yhteyttä palvelu/hoitotahoon ja sovitaan yhteistyöstä asiakkaan asioissa. Asiakkaaseen pidetään yhteyttä puhelimitse. Katuklinikan naisasiakkaille järjestetään matalalla kynnyksellä ehkäisypalvelut, esimerkiksi ehkäisykapselin tai kierukan asetus järjestetään joustavasti lyhyellä odotusajalla. Asiakas saatetaan Ehkäisyneuvolaan tai Katuklinikan lääkäri suorittaa asetuksen Katuklinikan tiloissa.
Vertainen asiakkaan saattajana
Jos asiakas saatetaan palveluun tai hoitoon, usein saattajana on vertainen (myös ammattilaiset saattavat hoitoon, aina tilanteesta riippuen). Vertainen soittelee ja muistuttaa asiakasta tapaamisajasta, jotta hän muistaisi olla kyseisenä päivänä skarppina. Vertainen hakee asiakkaan kotoa ja he menevät tapaamiseen yhdessä. Vertainen motivoi ja tukee asiakasta; kulkee rinnalla.
Yhteistyö palvelujärjestelmän kanssa
Katuklinikan työntekijät ovat yhteydessä tahoon jonne asiakas on ohjattu ja saatettu. Yhteistyötaholta varmistetaan, että kaikki on sujunut sovitusti. Katuklinikasta voidaan tarvittaessa käydä tapaamassa asiakasta hoitopaikassa, jos hän sitä haluaa. Palvelujärjestelmän eri paikat ottavat Katuklinikan toiminnan tosissaan ja myös vertaiset saavat saattotilanteissa kunnioittavan kohtelun työntekijöiltä. Kokemusasiantuntijuuden hyöty tunnustetaan myös yhteistyökumppaneiden keskuudessa.