Käyntilistojen toteutumisen johtaminen -toimintamalli kotihoidon palveluesimiehille

Kotihoidon palveluesimiehille luotu toimintamalli käyntilistojen toteutumisen johtamiseen. Malliin on kirjattu päivittäin ja kuukausittain seurattavat asiat kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmästä ja potilastietojärjestelmästä. Tavoitteena on edistää tiedolla johtamista.

Toimintaympäristö

Kotihoidossa on käyttöönotettu vuoden 2021 aikana tarvepohjainen toimintamalli, jossa hoitorinkien henkilöstömäärä on mitoitettu vastaamaan asiakkaiden palvelutarvetta. TulKoti -hankkeessa tavoitteena on jatkokehittää ja vakiinnuttaa jo olemassa olevia tarvepohjaisen toimintamallin periaatteita Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoidossa. 

Kymenlaaksossa kotiin tuotettavien palveluiden tarve tulee kasvamaan merkittävästi yli 75-vuotiaiden määrän kasvaessa edelleen lähivuosina. Kymsoten kotihoidossa kehittämistyötä on tehty aktiivisesti vuodesta 2019 alkaen valtakunnalliset suositukset ja lakimuutokset huomioiden. Kehittämistyö jatkuu Kymenlaakson hyvinvointialueella vuoden 2023 alusta. Haasteena on ollut ja tulee myös lähivuosina olemaan henkilöstön riittävyys.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kymenlaakson alueen ikääntyneiden määrä kasvaa merkittävästi seuraavan 20 vuoden aikana. Yli 85-vuotiaiden määrän on arvioitu kaksinkertaistuvan nykyisestä vuoteen 2040 mennessä. Vuonna 2020 9,5%:lla 75 vuotta täyttäneistä oli kotihoidon asiakkuus ja vuonna 2030 vastaavan luvun on arvioitu olevan 12,1 %.

TulKoti-hankkeen kohderyhmänä ovat Kymenlaakson hyvinvointialueen ikäihmiset, jo palveluiden piirissä olevat asiakkaat sekä ennaltaehkäisevää palvelua tarvitsevat asiakkaat. Hankkeessa on tarkoitus kehittää kaikkia toimia, joiden avulla ikääntyneiden turvallista kotona asumista voidaan tukea. Kehitystoimenpiteissä huomioidaan myös iäkkäiden omaiset, läheiset ja omaishoitajat. Keskeinen kohderyhmä on myös Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoidon 700 ammattilaista. 

Käyntilistojen toteutumisen johtaminen -toimintamalli on luotu palvelemaan kotihoidon ammattilaisia. Toimintamalli on luotu kotihoidon palveluesimiehille johdonmukaistamaan ja yhtenäistämään päivittäisjohtamista tiedolla johtamisen keinoin. Kotihoidon asiakkaiden kannalta tavoittelemme sitä, että asiakas saa tarvitsemansa kotihoidon palvelun kuten se on asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelmaan kirjattu. Asiakas saa kotihoidon käynnit oikea-aikaisena sekä tarvitsemansa käyntiajan puitteissa.

Ratkaisun perusidea

Käyntilistojen toteutumisen johtaminen -toimintamalli pitää sisällään palveluesimiehille seurattavat asiat päivä- ja kuukausitasolla. Toimintamallin tarkoitus on lisätä tiedolla johtamista.

Toimintamalliin kirjatut seurattavat asiat ovat nousseet esiin kotihoidon palveluesimiehille järjestetystä työpajasta. Esihenkilöillä oli erilaisia tapoja seurata mm. käyntilistojen toteutumista. Seurannasta haluttiin yhtenäistä ja johdonmukaista. Työpajassa esihenkilöiltä kysyttiin, mitä asioita palveluesimiehen tulee seurata toiminnanohjausjärjestelmästä sekä asiakastietojärjestelmästä ja kuinka usein sekä miten tilanteissa toimitaan, kun huomataan poikkeamia. Vastausten perusteella koottiin käyntilistojen toteutumisen johtaminen -toimintamalli palveluesimiehille. 

Seurattaviksi asioiksi päivätasolla kirjattiin: 

  • Työntekijöiden kuormitusprosentit
  • Työntekijöiden kuluvan/edellisen päivän kulku

Seurattaviksi asioiksi kuukausitasolla kirjattiin:

  • Asiakkaiden suunnitelman ja toteuman välinen ero 
  • Hoitorinkien kuormituksen seuranta
  • Yhteisten toimintamallien noudattaminen

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyntilistojen toteutumisen johtaminen -toimintamalli kotihoidon palveluesimiehille on käyty läpi esihenkilöiden kanssa. Toimintamalli on otettu käyttöön kotihoidossa. Sen tueksi on myös järjestetty koulutus, jotta palveluesimiehet tietävät mistä löytävät tarvittavat tiedot toimintamallin toteuttamiseen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa myös muihin ympäristöihin ja kohderyhmille. Toimintamallia sovellettaessa tulee ottaa huomioon perehdytys seurattaviin kokonaisuuksiin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin hyödyllisyyttä käyntilistojen toteutumisen johtamisen tukena voidaan arvioida vasta jonkin ajan kuluttua toimintamallin käyttöönotosta. Alustava palaute toimintamallin tarpeellisuudesta on ollut hyvää.