kehity kohtaajana valmennus
Kehity kohtaajana valmennus on suunnattu sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaisille, jotka kohtaavat haasteellisia tilanteita asiakastyössä.
Pilotti valmennukset toteutettiin yhteistyössä Kyllön terveysaseman ja Hannikaisenkadun sosiaaliaseman henkilöstön ja esihenkilöiden kanssa. Valmennus tapahtui Kyllön terveysaseman tiloissa, jonne Hannikaisen sosiaaliaseman henkilöstö saapui omalta työpisteeltä. Valmennuksen kestoksi määräytyi 45 minuuttia, sillä se oli helppo toteuttaa eri ammattilaisten erilaisten aikataulujen sisällä. Valmennus toimii parhaiten pienissä ryhmissä, enintään 5–6 osallistujaa, sekä toteutettuna läsnäolo valmennuksena. Näin valmennus itsessään toimii kohtaamisen esimerkkinä ja valmennettavilla on tilaa kohdata, tulla kuuluksi ja jakaa ajatuksia muiden kanssa.
Kehity kohtaajana valmennus voidaan viedä sellaisenaan myös muihin toimintaympäristöihin ja käytettävä aika voi olla suurempi kuin 45 minuuttia, mikäli tämä on mahdollista kyseisessä toimintaympäristössä. Tärkeää on mahdollistaa rauhallinen hetki kohtaamiselle valmennuksen aikana, sekä esihenkilön tuki osallistua valmennukseen.
Moniammatillisen toimintamallin kehittämisen myötä ammattilaisten osaamisen vahvistaminen haastavissa asiakastilanteissa nousi yhdeksi kehittämiskohteeksi, jonka myötä pilotti valmennuksen kohderyhmäksi valikoitui Kyllön terveysaseman ja Hannikaisenkadun sosiaaliaseman henkilöstö. He olivat kokeneet jo pidemmän aikaa haastavat asiakastilanteet työtä kuormittavaksi ja kaipasivat näihin tilanteisiin osaamisen vahvistamista.