Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon kirjaamisen kehittäminen (RRP, P4, I3)
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon kirjaamista on tarkoituksena kehittää osana RRF-hanketta.
Tavoitteena on mm.
·Kirjaamisen kehittäminen ja yhtenäistäminen kansallisten suositusten mukaisesti
·Mallintaa kirjaamisen koulutusrakenne
Sosiaalihuollon kirjaamista ohjaavat lait:
Sosiaalihuollon ammatillinen henkilöstö sekä avustava henkilöstö, joka osallistuu asiakastyöhön, ovat velvollisia kirjaamaan sosiaalihuollon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen, seurannan ja valvonnan kannalta tarpeelliset ja riittävät tiedot määrämuotoisina asiakirjoina. Kirjaukset on tehtävä viipymättä sen jälkeen, kun asiakkaan asiaa on käsitelty. Sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain mukaan THL määrää asiakasasiakirjojen rakenteet ja tietosisällöt.
- Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista (254/2015)
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (784/2021 - asiakastietolaki)
- Määräys (1/2021) sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen rakenteista ja asiakasasiakirjoihin merkittävistä tiedoista
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023)
Sosiaalihuollon tietojen siirtyminen Kantaan lisää sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämis- ja koulutustarvetta. Tavoitteena on vertailukelpoisen tiedon tuottaminen sosiaalipalveluissa rakenteisen kirjaamisen avulla.
Asiakasasiakirjat siirtyvä sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon sosiaalihuollon liittymisvelvoitteen mukaisesti.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soitessa ollaan juuri käyttöönottamassa uutta sosiaalihuollon tietojärjestelmää, sosiaali Lifecarea. Sosiaalihuollon henkilöstöä on koulutettu uuden käyttöjärjestelmän käyttöön sovellustuen ja järjestelmätoimittajan toimesta. Uusi käyttöjärjestelmä tukee THL:n määrittelemiä rakenteisia asiakirjoja ja on näin Kanta yhteensopiva.
Hankkeen tavoitteena on, että Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella Soitessa:
- Sosiaalihuollon kirjaaminen kehittyy
- Tiedontuotanto ja kirjaamiskäytänteet yhdenmukaistuvat
- Jatkossa vertailukelpoisemman tiedon saanti johtamis-, kehittämis- ja tutkimustarkoituksiin
- Mallintaa kirjaamisen koulutusrakennetta Soitelle
Hankkeen aikana on tarkoituksena tehdä:
- Alku- ja loppukartoitus
- Kerätä palautetta henkilöstöltä työryhmien toiminnasta ja järjestettävistä infotilaisuuksista sekä koulutuksista
Sosiaalihuollon kirjaamisohjeet:
- Kirjaamisen ohjeiden laatiminen hyödyntäen Sosmetan rakenteisten asiakirjojen pohjia ja määritelmiä
- Ohjeisiin kuvataan organisaation omia sovittuja toimintamalleja sekä mahdollisia muita asiakastyössä hyödynnettäviä mittareita, menetelmiä tai työkaluja
- Fraasipohjien luonti
- Ohjeisiin on tarpeen mukaan sisällytetty konkreettisia vinkkejä ja esimerkkejä kirjattavasta sisällöstä
- Linkki kirjaamisohjeisiin tulee asiakastietojärjestelmään kyseisen asiakasprosessin vaiheeseen
- Lisäksi kirjaamisohjeille on oma sivusto intranetissä
Työryhmä toiminta:
- Hankkeen aikana on käynnistetty Sosiaalipalveluiden kirjaamistyöryhmä ja kirjaamisasiantuntijat- työryhmä
- Sosiaalipalveluiden kirjaamistyöryhmässä tehdään linjauksia ja päätöksiä kirjaamiseen liittyen
- Kirjaamisasiantuntijat työryhmässä keskustellaan käytännönläheisemmin kirjaamisesta, siihen liittyvistä ongelmista ja kehittämistarpeista sekä lisätään kirjaamisen osaamista mm. tiedottamalla ja kouluttamalla kirjaamisen liittyvistä ajankohtaisista asioista
- Työryhmien toiminnat tukevat toisiaan
- asioiden työstäminen
- tiedottaminen
- juurruttaminen
- Väliaikaisten työryhmien kokoaminen palvelutehtävittäin kirjaamisohjeiden laatimiseksi
- Henkilöstön osallistaminen kirjaamisohjeiden laatimiseen
Sosiaalipalveluiden kirjaamisen ohjeet-intrasivusto:
- Sivustolle tulee:
- Laaditut kirjaamisen ohjeet palvelutehtävittäin
- Hyödyllisiä linkkejä kirjaamiseen liittyen mm. THL:n oppaita, rakenteisen kirjaamisen tilaisuuksiin
- UKK-kysymys palsta
Kirjaamisen koulutusrakenne: