Keskitetty ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjaus Lapin hyvinvointialueella
Toimintamalli vastaa ikääntyneiden lisääntyneeseen ja lisääntyvään tiedon, tuen ja avun tarpeeseen tarjoamalla laadukasta ensi käden palveluneuvontaa sekä oikea-aikaista asiakaslähtöistä sosiaalihuollon palvelua.
Lapin hyvinvointialue aloitti toimintansa 1.1.2023 yhdistäen 21 eri kunnan ja kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon toimijat. Lapin hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin kuuluu sosiaali- ja terveyshuollon sekä pelastuspalveluiden järjestäminen. Lapin väkiluku oli vuoden 2022 lopussa 175 795, joista 65 vuotta täyttäneiden osuus oli 27,1%. Lapin hyvinvointialue toiminta-alueena on maantieteellisesti laaja ja välimatkat ovat pitkiä. Hyvinvointialue on jakautunut hallinnollisesti neljään eri palvelualueeseen (lounainen, kaakkoinen, itäinen ja pohjoinen palvelualue).
Lapin hyvinvointialueen tehtävänä on saamelaisten kotiseutualueella asuvan saamelaisväestön omakielisten ja kulttuurinmukaisten palvelujen järjestäminen. Saamenkieliset ovat kotiseutualueellaan oikeutettuja saamaan sosiaali- ja terveyspalveluita omalla äidinkielellään. Sosiaalihuoltolain 4§ mukaan asiakkaan etua arvioitaessa tulee kiinnittää huomiota siihen, miten eri toimintatavat ja ratkaisut turvaavat parhaiten asiakkaan kielellisen ja kulttuurisen taustan huomioimisen.
Lapin hyvinvointialueen Ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjaus on organisoitunut neljään eri palvelualueittaiseen asiakas- ja palveluohjausyksikköön. Yksiköt koostuvat sekä sosiaali- että terveydenhuollon ammattilaisista. Asiakas- ja palveluohjauksessa noudatetaan Lapin hyvinvointialueen hyväksymiä palveluiden myöntämisen kriteereitä (mm. kotihoito, omaishoito, perhehoito, tukipalvelut) ja myöntämisprosessissa hyödynnetään RAI-arviointivälinettä.
Useat eri lait, säädökset ja suositukset ohjaavat ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjaukseen liittyviä osa-alueita, keskeisimpinä sosiaalihuoltolaki, laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä ja laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Sosiaali- ja terveysministeriön Ikääntyneiden laatusuosituksen mukaiset asiakas- ja palveluohjausta koskevat linjaukset ovat ohjanneet toimintamallin rakentumista (Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020 – 2023 : Tavoitteena ikäystävällinen Suomi).
Toimintamalli perustuu Sosiaali- ja terveysministeriön 2016 kuvaamaan KAAPO-malliin = keskitetty alueellinen asiakas- ja palveluohjaus -malli (Noro A ja Karppanen S. Ikäihmisten kotihoidon ja kaikenikäisten omaishoidon uudistus 2016–2018: Tuloksia ja toimintamalleja. Sosiaali- ja terveysministeriö 2019). Asiakas- ja palveluohjauksen kokonaisuus, käsitteet ja tasot perustuvat mukaillen I & O kärkihankkeessa (STM) tehtyyn kansalliseen asiakasohjauksen määrittelyyn. Toimintamallin kuvaamisessa on hyödynnetty Lapin sekä muiden kärkihankkeiden alueellisia tuotoksia ja materiaaleja (mm. Toimiva kotihoito Lappiin -hanke, Kymenlaakson Ikäopastin ja Pirkanmaan Ikäneuvo). Toimintamalliin on haettu mallia, ohjausta ja tukea muiden hyvinvointialueiden ja aiempien sote-kuntayhtymien asiakas- ja palveluohjauksen keskitetyistä ratkaisuista. Toimintamallissa on huomioitu Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluita käyttävät -hankkeen (2016 – 2017) luoma saamelaisten palveluohjauspolku.
Toimintamallin asiakaslähtöisyyden vahvistamiseksi mallin luomisessa on hyödynnetty asiakaslähtöisyyttä ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksessa tarkastellutta tutkimusartikkelia (Heikkilä ym. 2022). Tutkimustuloksista ilmeni mm., että yhteydenoton helppous asiakasohjaukseen sekä asiakkaan osallistuminen palvelutarpeen arviointiin edistivät asiakaslähtöisyyttä asiakas- ja palveluohjauksessa.
Ennen organisaatiomuutosta ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen käytännöt ovat vaihdelleet johtuen laajan alueen palvelujen järjestäjien moninaisuudesta. Toimintamallilla tuetaan uuden organisaation yhtenäisiä ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä. Toimintamallin tavoitteena on tukea tehtävien ja vastuiden selkiyttämistä ja tehokkaampaa jakautumista.
Lapin hyvinvointialueen hyvinvointialuestrategiset linjaukset (6.2.2023) ovat ohjanneet toimintamallin rakentumista. Ikääntyneiden palveluiden osalta strategiatyö jalostuu valmisteilla olevan palveluiden järjestämisohjelman myötä. Järjestämisohjelma ohjaa tarkemmin palvelualuekohtaisia linjauksia, jotka vaikuttavat toimintamallin käyttöönottoon.
Toimintamallin tavoitteena on luoda Lapin hyvinvointialueelle yhtenäinen ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen malli. Toimintamallilla tavoitellaan asiakkaiden yhdenvertaisuutta palveluprosessissa sekä yhtenäistä palvelupolkua huomioiden saamelaisten kielelliset ja kulttuuriset oikeudet. Toimintamalli painottuu asiakas- ja palveluohjausprosessin alkuvaiheen asiantuntevaan ja monipuoliseen keskitettyyn palveluneuvontaan, jolla tavoitellaan ikääntyneiden hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemista. Tavoitteena on, että ikäihmiset voivat asua turvallisesti omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Toimintamallilla tuetaan ikääntyneiden laadukkaalle asiakas- ja palveluohjaukselle keskeistä yhden luukun periaatetta. Mallin avulla vahvistetaan asiakkaiden luottamusta neuvonnan, tuen ja palveluiden saatavuuteen. Toimintamalliin sisältyvänä tuotoksena asiakas- ja palveluohjaajan käsikirja tulee tukemaan tavoiteltujen yhteisten toimintakäytänteiden vahvistamista ja jalkauttamista hyvinvointialueelle.
Ammattilaisen ja organisaation näkökulmasta toimintamallilla tavoitellaan asiakas- ja palveluohjauksen prosessien selkiytystä, yhtenäisiä käytäntöjä, vastuiden selkiyttämistä sekä resurssien tehokkaampaa jakautumista. Laadukkaalla asiakasneuvonnalla ennaltaehkäistään raskaampiin palveluihin siirtymistä sekä vapautetaan resursseja paljon tukea ja palveluita tarvitsevien asiakkaiden tukemiseen. Resurssien tehokkaamman jakautumisen myötä tavoitellaan myös kustannustehokkuutta. Toimintamalli tarjoaa tukea asiakas- ja palveluohjausyksiköiden muutosjohtamiseen.
Toimintamalli on luotu ensi sijassa Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjausyksiköiden työntekijöiden ja lähijohdon tueksi. Toimintamallin välillistä kohderyhmää ovat Lapin ikääntynyt väestö, omaiset ja muut asiakas- ja palveluohjauksen toimintaympäristön toimijat ja sidosryhmät. Erityisinä välillisen kohderyhmän edustajina huomioidaan alueen saamenkielisten ikäihmiset. Toimintamallia on työstetty Lapin hyvinvointialueen neljän palvelualueen asiakas- ja palveluohjausyksikön esihenkilöstön ja työntekijöiden kanssa.
Kohderyhmää on osallistettu koko Lapin hyvinvointialueen asiakas- ja palveluohjauksen ja kotihoidon yhteisverkostoissa, palvelualueittain kokoontuneissa palavereissa ja kehittämispäivissä, palvelupäätösten tekoon liittyvän koulutuksen muodossa sekä kohderyhmälle tuotetun kyselyn avulla. Kohderyhmä on päässyt tuottamaan tietoa nykyhetken asiakas- ja palveluohjauksen käytänteistä sekä tarjoamaan näkemyksiä keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen mahdollisuuksista ja edellytyksistä.
Ikääntyneitä ja ikääntyneiden palveluiden kehittämisestä kiinnostuneita on osallistettu toimintamallin kehittämistyössä Ikäystävällinen Lappi -hankkeen järjestämissä palvelualuekohtaisissa kehittäjäkahviloissa. Kehittäjäkahviloissa nousseita kehittämisideat on huomioitu toimintamallin kehittämistyössä. Kehittäjäkahviloihin on osallistunut myös Lapin hyvinvointialueen asiakas- ja palveluohjausyksiköiden johtavia sosiaalityöntekijöitä sekä kotona asumista tukevien palveluiden päälliköitä.
Toimintamalli perustuu Sosiaali- ja terveysministeriön 2016 kuvaamaan KAAPO-malliin = keskitetty alueellinen asiakas- ja palveluohjaus -malli (Noro A ja Karppanen S. Ikäihmisten kotihoidon ja kaikenikäisten omaishoidon uudistus 2016–2018: Tuloksia ja toimintamalleja. Sosiaali- ja terveysministeriö 2019). Asiakas- ja palveluohjauksen kokonaisuus, käsitteet ja tasot perustuvat mukaillen I & O kärkihankkeessa (STM) tehtyyn kansalliseen asiakasohjauksen määrittelyyn. Toimintamallin kuvaamisessa on hyödynnetty Lapin sekä muiden kärkihankkeiden alueellisia tuotoksia ja materiaaleja (mm. Toimiva kotihoito Lappiin -hanke, Kymenlaakson Ikäopastin ja Pirkanmaan Ikäneuvo). Toimintamalliin on haettu mallia, ohjausta ja tukea muiden hyvinvointialueiden ja aiempien sote-kuntayhtymien asiakas- ja palveluohjauksen keskitetyistä ratkaisuista. Toimintamallissa on huomioitu Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluita käyttävät -hankkeen (2016 – 2017) luoma saamelaisten palveluohjauspolku.