Kerran viikossa kokoontuva kielikylpy on toimintamuoto, jossa matalalla kynnyksellä keskustellaan työhön liittyvistä teemoista joko ruotsiksi tai suomeksi. Keskustelua ohjaa työyhteisön työntekijä tai ulkopuolinen teemaan paneutunut henkilö.

Toimintaympäristö

Suomessa on yhä enemmän hoitajia, jotka ovat maahanmuuttajia, tulevat toisenlaisesta kulttuurista ja kielitaito ei ole aina kovin hyvä. Tarvitsemme näitä hoitajia ja heidän integroiminen työyhteisöön sekä yhteiskuntaan tulee huomioida työpaikalla​.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Toimintaa on kehitetty kaksikielisessä ikäihmisten ympärivuorokautisessa asumispalveluyksikössä, jossa on useampi Filippiineiltä tullut hoitaja. Työssä tärkeää on ymmärtää ja tulla ymmärretyksi. Kun kielitaito ei ole vielä kovin vahva, syntyy väärinkäsityksiä ja tarve vahvistaa hoitajien kielitaitoa. ​

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hoitajien välille voi syntyä kielellisiä väärinkäsityksiä ja hoitotyössä hoitajan tulee ymmärtää ja kyetä ohjaamaan hoidettavaa. Lisäksi  organisaatiossa toimiminen ja erilaisten toimintaprosessien ymmärtäminen edellyttää kielitaitoa.​

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämiseen osallistuivat asumisyksikön esihenkilö, jonka vastuulla oli viikoittaisen perjantaikahvi –kielikylpy tilaisuuden järjestäminen ja organisoiminen yhdessä palveluvastaavan kanssa. Lisäksi kehittämisessä oli mukana tilaisuutta ohjannut työntekijä.​

Tavoiteltu muutos

Kehittämisen tavoite on kommunikaation parantaminen sekä toimintaan liittyvien käytäntöjen läpikäyminen ja hoitotyöhön liittyvän kielen omaksuminen​.

Muutoksen mittaaminen

Kehittämisprojektissa muutosta mitattiin ensinnäkin Haipro ilmoitusten avulla. Kuinka monta Haiprota/kk johtui kielellisestä ongelmista. Lisäksi kielikylvystä osanottajat antoivat sekä kirjallista palautetta että numeraalista palautetta.​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämisen kohderyhmä oli asumisyksikön työntekijät.​

Ratkaisun perusidea

Toimintamallin perusidea on matalalla kynnyksellä käyttää kieltä/puhua ja samalla kerryttää sanavarastoa, ilmaisuja ja hoitoon liittyviä prosesseja.​

Lisätietoja toimintamallista: Maija van der Kooij, asumisyksikön esihenkilö

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Henkilö, joka ottaa vastuulleen järjestää kielikylpy tilaisuuden sekä henkilö, joka ohjaa tilaisuutta ja keskustelua.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin idea on järjestää toimintaa matalalla kynnyksellä. Kielitaidon kehittyminen tulee nähdä jatkuvana prosessina - jokainen kehittyy omaan tahtiin.​

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminnasta on tullut viikoittainen osa toimintaa. Työntekijät odottavat sitä ja se on myös tuonut yhteen eri osastojen työntekijöitä ja parantanut koko talon yhteenkuuluvaisuutta.​