Kirjastokeskiviikko
Kerran viikossa Kymenlaakson alueen kirjastojen asiantuntia lukee ääneen kotihoidon asiakkaille heidän käytössään olevan kuvapuhelulaitteen (etähoiva) välityksellä. Asiakkailla mahdollisuus vaikuttaa seuraavan viikon toiminnan sisältöön.
Kymenlaakson alueen ikääntyneiden määrä kasvaa merkittävästi seuraavan 20 vuoden aikana. Yli 85-vuotiaiden määrän on arvioitu kaksinkertaistuvan nykyisestä vuoteen 2040 mennessä. Vuonna 2020 9,5%:lla 75 vuotta täyttäneistä oli kotihoidon asiakkuus ja vuonna 2030 vastaavan luvun on arvioitu olevan 12,1 %.
TulKoti-hankkeen kohderyhmänä ovat Kymenlaakson hyvinvointialueen ikäihmiset, jo palveluiden piirissä olevat asiakkaat sekä ennaltaehkäisevää palvelua tarvitsevat asiakkaat. Hankkeessa on tarkoitus kehittää kaikkia toimia, joiden avulla ikääntyneiden turvallista kotona asumista voidaan tukea. Kehitystoimenpiteissä huomioidaan myös iäkkäiden omaiset, läheiset ja omaishoitajat. Keskeinen kohderyhmä on myös Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoidon 700 ammattilaista.
Kotihoidon käytössä olevat digitaaliset ratkaisut tuodaan osaksi asiakkaan palvelua kaikissa kotona asumista tukevissa palveluissa mm. oikea-aikaisen kotiutumisen tueksi, kuntouttavaan päivätoimintaan, omaishoitoon yms. Digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto tuo muutoksen kotihoidon toimintamalleihin.
Kouvolan ja Haminan kirjastot sekä Kymsoten kotihoito kehittivät yhdessä Tulevaisuuden kotona-asumista tukevat palvelut-hankkeen tuella Kirjastokeskiviikkoa, jossa kerran viikossa kirjaston asiantuntijat lukevat ääneen kotihoidon asiakkaille kuvapuhelulaitteen välityksellä. Toiminnan tarkoituksena on tuoda kulttuuria ja ohjelmaa ikääntyneille omaan kotiin. Kirjastokeskiviikon ideassa yhdistyvät Kymsoten kotihoidon käytössä olevat digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet ja alueen kirjastojen halu tuottaa ikääntyneille kulttuurista hyvinvointia.
Koska Kymsoten kotihoidossa toimintakykymittarina RAI, otettu iRAI-HC käyttöön pilotin alkaessa niillä asiakkailla, jotka halusivat osallistua Kirjastokeskiviikko-kokeiluun . Pilon alkaessa, asiakkaille tehtiin iRAI-HC kokonaisuudessaan.
Pilotin puolivälissä tehtiin iRAI - päivitys (psykososiaalisen hyvinvoinnin kysymykset) Kotihoidon digitaalisen palvelutoiminnan keskuksen ( DPK:n) työntekijän toimesta ja puolen vuoden kohdalla normaalisti kokonais- iRAI taas ringin työntekijän toimesta.
Kohderyhmänä ne tulevan hyvinvointialueen kotihoidon asiakkaat, joilla on Elisa-Digihoivan kuvapuhelulaite (tablet) käytössä. Kirjastokeskiviikko-tilaisuudet vuorovaikutteisia ryhmätilaisuuksia ja kokeilun aikana asiakkailta kerättiin palautetta Kirjastokeskiviikosta ja asiakkaat pääsivät vaikuttamaan sisältöihin.