Toimintamallissa hyödynnetään Gillie tekoälyalustaa, joka yhdistää kotihoidon asiakkaan tiedot eri järjestelmistä yhteen, tunnistaa varhaiset muutokset asiakkaan voinnissa ja auttaa kohdentamaan kotihoidon resursseja tehokkaammin.

 

 

Toimintaympäristö **

Etelä -Savon hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja ja harvaan asuttu, sekä väestö rakenteeltaan Suomen ikääntynein. Palvelutuotannon yksi suurimmista haasteista on vesistöjen määrä, joka luo oman erityspiirteensä palveluiden tuottamiselle. Pitkät etäisyydet luovat haasteita palveluiden saavutettavuudelle, etenkin kotihoidon toiminnassa. Etelä-Savon alueella yli 65-vuotiaiden osuus väestöstä on maan korkein. Ikääntyminen ja palvelutarpeen kasvu tulee luomaan haasteita palveluiden kustannustehokkaalle järjestämiselle. Erityisesti hyvin iäkkäiden osuus väestöstä kasvaa voimakkaasti eliniän pitenemisen ja suurten ikäluokkien vaikutuksesta tulevien vuosien aikana. 

Kansallinen tavoite on, että iäkkäät ihmiset voivat asua kotona mahdollisimman pitkään, saaden sinne tarvitsemansa palvelut. Kotona asumisen tukeminen on tärkeää sekä ikääntyvälle väestölle että yhteiskunnalle, sillä se vastaa asukkaiden toiveisiin ja itsemääräämisoikeuteen sekä tukee tarkoituksenmukaista vanhuspalvelujen rakennetta

(STM 2024, VM 2023:58)

Tekoäly auttaa havaitsemaan asiakkaan terveydentilan muutokset varhaisessa vaiheessa, jotta niihin pystytään reagoimaan hyvissä ajoin ennen tilanteen huononemista. Tekoäly toimii päätöksenteon tukena kotihoidon hoitajien tehdessä arviota asiakkaan voinnin muutoksista, sekä palvelutarpeen uudelleen arvioinnissa. Varmistaen varhaisen tuen saamisen sairastumisen tai fyysisen tai kognitiivisen toimintakyvyn muutoksen yhteydessä. Mahdollistaen asiakkaille oikea-aikaisen hoidon varhaisessa vaiheessa, jotta turvallisen/merkityksellisen kotona asumisen edellytykset säilyvät mahdollisimman pitkään.  Tekoälyn avulla voidaan asiakaskohtaisesti arvioida, kuinka hyvin teknologiapohjaiset ratkaisut, kuten etäpalvelut ja lääkeautomaatit, sopivat asiakkaan käyttöön.  

Pyrkimyksenä on vähentää kotihoidon asiakkaiden päivystyskäyntien määrää varmistamalla resurssien riittävyys ja niiden oikea kohdentaminen sekä parantamalla palveluiden järjestämisen taloudellista tehokkuutta tekoälyllä tuotetun tiedon pohjalta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

-Tiedon hyödyntäminen ja digitalisaatiota tukeva asiakaslähtöinen toiminnan uudistaminen kotihoidossa

- Väestön ikääntymisen ja palvelutarpeenkasvun huomiointi

- Turvallista tuettua kotona asumista

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Laadukkaat, kestävät ja kustannustehokkaat palvelut asiakaslähtöisesti. Hoiva, huolenpito ja turvallinen ikääntyminen kotona.

  • Asiakas:
    • Kenelle: Ikääntyville kotihoidon asiakkaille.
    • Mihin: Palveluiden saatavuuteen, oikea-aikaisuuteen ja asiakaslähtöisyyteen.
    • Miksi: Parantaakseen heidän elämänlaatuaan, turvallisuutta ja mahdollisuutta asua kotona mahdollisimman pitkään.
  • Ammattilainen:
    • Kenelle: Kotihoidon henkilöstölle ja terveydenhuollon ammattilaisille.
    • Mihin: Päätöksenteon tueksi ja työtehtävien priorisointiin.
    • Miksi: Tehostaakseen työnkuvaa, vähentääkseen työtaakkaa ja parantaakseen hoidon laatua.
  • Organisaatio:
    • Kenelle: Sosiaali- ja terveyspalveluita tarjoaville organisaatioille.
    • Mihin: Resurssien hallintaan, toiminnan optimointiin ja kustannustehokkuuteen.
    • Miksi: Parantaakseen palvelujen järjestämistä ja taloudellista kestävyyttä, sekä taatakseen pitkäjänteisen toiminnan.
  • Yhteiskunta:
    • Kenelle: Laajemmin koko yhteiskunnalle ja päätöksentekijöille.
    • Mihin: Vanhuspalveluiden rakenteeseen ja taloudellisiin järjestelmiin.
    • Miksi: Jotta voidaan varmistaa kestävä ja toimiva vanhustenhoito, joka vastaa väestön ikääntymisen mukanaan tuomiin haasteisiin ja ylläpitää yhteiskunnan hyvinvointia.
Tavoiteltu muutos

-Tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa Gillie tekoälyalustan käyttöönotto kotihoidossa, jotta voidaan tukea päätöksentekoa ja varmistaa asiakkaan oikea-aikainen hoito.

 -Resurssien oikea kohdentaminen: asiakkaalle riittävät palvelut oikeaan aikaan

- Tiedolla johtamisen organisaatiokulttuuri: kerätyn tiedon hyödyntäminen ja analysointi

- Päivystyskäyntien vähentäminen: kustannustehokkuus ja asiakaslähtöisyys