Koivukylän malli - osallisuuden, yhteistoimijuuden ja yhteisjohtajuuden periaatteella toimiva lapsiperheiden avoin kohtaamispaikka
Perhekeskuksen kohtaamispaikka, joka toimii osallisuuden, yhteistoimijuuden sekä yhteisjohtajuuden periaatteella. Täällä lapsiperheet voivat saada vertaistukea sekä kynnyksetöntä kaupungin ja järjestöjen yhdessä tuottamaa ammatillista tukea.
Koivukylän alue
Koivukylän alueen lapsiperheiden suuri tuen tarve ja lasten ja nuorten kohonnut syrjäytymisriski ovat syitä, miksi kohtaamispaikkaa oli tarpeellista pilotoida juuri Koivukylässä.
Koivukylä on Vantaalla sijaitseva alue, jolla asukkaiden sosioekonominen asema ja hyvinvointi ovat heikompia kuin muilla alueilla. Alueen asukkailla on kasautuneita huono-osaisuuden ristitekijöitä, kuten matala koulutus, pienituloisuus, työttömyys ja/tai sairastavuus. Koivukylässä lapsista 9,3 % on lastensuojelun avohuollon piirissä ja lastensuojeluilmoitus on tehty 12,7 % lapsista. Yksinhuoltajaperheitä on 35 %.
Vantaa on Suomen monikulttuurisin kunta ja Koivukylän suuralueen vieraskielisten osuus on toiseksi suurin. Maahanmuuttajataustaisia perheitä kuormittavia tekijöitä ovat esimerkiksi köyhyys ja monilapsisuus, vanhempien kielitaidottomuus ja lasten ja nuorten muita enemmän kokema turvattomuus ja koulukiusaaminen. Vantaan vieraskielisten aikuisten työttömyys on lähes kolminkertainen valtaväestöön verrattuna ja sillä on suorat vaikutukset perheiden hyvinvointiin. Vieraskielisiä 0-12-vuotiaita lapsia on Koivukylässä 26 % lapsista. Erityisesti vieraskielisiä perheitä ei aina tavoiteta kaupungin palveluissa.
Sote- ja perhekeskusuudistus
Ajankohtainen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän uudistus vahvistaa hyvinvointialueiden perhekeskusten toimintaa. Perhekeskukset tulevat mahdollistamaan nykyistä varhaisemman ja oikea-aikaisemman avun ja tuen saannin ja sujuvan palvelupolun hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden, varhaiskasvatus- ja sivistyspalveluiden ja järjestöjen yhteistoiminnan avulla. Perhekeskuskehittäminen on käynnissä hyvinvointialueilla koko maassa ja kohtaamispaikat tulevat olemaan osa perhekeskusten toimintaa.
Toimijoiden yhteistoiminta
Kohtaamispaikkatoiminnan laaja moniammatillinen ja monitoimijainen yhteistyö matalan kynnyksen palvelujen tuottamiseksi voivat vastata sektoroituneen palvelujärjestelmän haasteisiin, jossa perheet eivät löydä palveluihin, heidän tarpeitaan ei tunnisteta eivätkä kunnat ja järjestöt tunne toistensa palveluja. Perhekeskukseen sijoittuvia hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen yhteisesti johtamia ja ylläpitämiä kohtaamispaikkoja ei vielä ennen Koivukylän avointa kohtaamispaikkaa ollut olemassa.
Lapsiperheiden ja etenkin haavoittuvimmassa asemassa olevien perheiden tavoittaminen ja tukeminen edellyttää järjestöjen ja kuntien saumatonta yhteistyötä. Monitoimijainen yhteistyö vastaa sote-uudistuksen laajoihin tavoitteisiin, jotka ovat lasten, nuorten ja perheiden varhainen tukeminen ja hyvinvoinnin vahvistaminen, eriarvoistumiskehityksen pysäyttäminen ja ennaltaehkäisevien ja korjaavien sote-palveluiden korkea laatu, oikea-aikaisuus ja saatavuus.
THL on määrittänyt perhekeskusten kohtaamispaikkojen tavoitteiksi mahdollistaa lasten, nuorten ja perheiden osallisuus, vahvistaa vanhemmuutta, edistää perheiden voimavaroja ja hyvää arkea, vähentää perheiden ja vanhempien yksinäisyyden kokemuksia ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. Sote-kehittämisen osa-alue, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus –ohjelmassa ja perhekeskuksen kehittämistyössä luodaan yhteistyörakenteita lasten ja nuorten palveluihin hyvinvointialueilla. Koivukylässä kohtaamispaikka tekee paikallisesti yhteistyötä alueen koulujen ja varhaiskasvatusyksiköiden kanssa.
Perhekeskuksen avointen kohtaamispaikkojen kehittäminen ja mallintamainen on keskeinen osa Vantaa-Kerava-sote -Asukkaan asialla hanketta. Kehittämistyössä mallinnetaan erilaiset avointen kohtaamispaikkojen toimintatavat ja yhtenä tavoitteena on saada perustettavan hyvinvointialueen kaikille avoimille kohtaamispaikoille yhteinen koordinaatiorakenne. Yhteistä koordinaatiota tarvitaan ennen kaikkea siksi, että kuntalaiselle voidaan tarjota mahdollisimman selkeä kuva siitä, mitä eroja ja samankaltaisuuksia kohtaamispaikoissa on ja mitä lakisääteisiä palveluja avoimen kohtaamispaikan kautta on mahdollista saada matalalla kynnyksellä ilman jonotusta. Perhekeskuksen avoimia kohtaamispaikkojen määrää on tarkoitus laajentaa erityisesti Länsi-Vantaan alueelle.
Kohtaamispaikan toiminnan kohderyhmänä on 0-18 -vuotiaat lapset ja nuoret ja heidän perheensä.
Mallinnuksen kohderyhmänä ovat muut kohtaamispaikkoja mallintavat ja kehittävät tahot, eli järjestöt, seurakunnat, kunnan ja hyvinvointialueiden toimijat ja vapaaehtoiset.
Osallisuus:
Perheiden osallisuus
Osallisuudessa on kysymys merkityksellisyydestä sekä kiinnittymisestä ja kuulumisesta johonkin. Kohtaamispaikkatoiminnalla, yksilöiden osallisuutta vahvistamalla, voidaan luoda vastavoima syrjäytymiselle ja edistää koko perheen hyvinvointia. Kohtaamispaikka voi tarjota mahdollisuuksia yhteisöllisyydelle, osallistumiselle ja vaikuttamiselle.
Kohtaamispaikkatoiminnalla voidaan vaikuttaa lapsiperheiden yksinäisyyden kokemukseen luoden tila, jossa perheet tulevat kuulluksi ja kohdatuksi. Lapsiperheiden vanhemmille toiminta tuo vertaistukea ja mahdollistaa sosiaalisen kuulumisen ja yhteisöllisyyden.
Kun osallisuus viedään toimijuuden, kehittäjäosallisuuden ja vaikuttajaosallisuuden tasoille, mahdollistetaan voimaantumisen prosesseja ihmisten elämässä. Perinteinen asiakkaan rooli on muuttunut ja asiakas on siirtynyt työn kohteesta toimijaksi ja oman elämänsä ja palveluiden kokemusasiantuntijaksi.
Työntekijät yhteiskehittäjinä
Kohtaamispaikkatoiminnan luonne tukee ammattilaisia kehittämään työtapojaan pois auttaja-autettava -rooleista ja kohti tasavertaista kohtaamista ja kokemustiedon arvostamista.
Toiminnan suunnittelussa lähtökohtana olivat perheiden toiveet ja tarpeet. Lapsiperheet olivat yhdessä ammattilaisten kanssa suunnittelemassa ja toteuttamassa kohtaamispaikan toimintaa ja itse saamaansa palvelua.
Toiminta ja kehittäminen perustuivat yhteiskehittämisen ja asiakaslähtöisyyden periaatteisiin. Kehittäjäkumppanuuden kautta tuettiin asiakkaan toimijuutta sekä roolia palvelun käyttäjästä ja vastaanottajasta kohti tasavertaista kehittäjää.
Perheet ja vapaaehtoiset toivat kehittämiselle lisäarvoa ja kehittäminen ilman kävijäkokemusta ei olisi mahdollistanut kokemustietoa ja toiminnan käytännön toimivuutta.
Asiakaslähtöisyyttä vahvistavia, yhteiskehittämisen toimia ovat:
- Yhteiskehittämisen päivät 2-4 kertaa vuodessa (kävijät ja vapaaehtoiset yhdessä kohtaamispaikan työntekijöiden ja johtoryhmän jäsenten kanssa)
- Yhteisökokoukset kävijäperheiden kanssa
- Lasten osallisuuden vahvistaminen ja tiedonkeruu Huomaa minut -työkalun avulla 2 kertaa vuodessa
- Välittömän palautteen kyselyt toiminnan yhteydessä lapsille ja vanhemmille
- Vuosittaiset kävijäkyselyt
- Arjen havainnointi ja keskustelu sekä työntekijöiden itsearviointi /Perheet keskiöön -hankkeen vertaisarviointi
- Ennen hankkeen käynnistymistä MLL Uudenmaan piiri kyseli 05/2018 Koivukylässä lapsiperheiltä, kaupungin työntekijöiltä ja perhejärjestöiltä, millaista toimintaa ja tukea lapsiperheet tarvitsevat Koivukylässä.
Tieto, jota saatiin yhteiskehittämällä koski paitsi arjen toimintaa ja ilmapiiriä, myös ammattilaisten ja kävijöiden kohtaamista, palveluiden kynnyksettömyyttä, tiloja ja palveluita. Perheiden kanssa luotiin suunnitelmia toiminnalle, tuettiin perheiden itse järjestämää toiminta, luotiin vapaaehtoisuuden mahdollisuuksia ja lisättiin tietoa.