Kokemus käyttöön!
Mitä hyvinvointialueiden tulisi ottaa huomioon kokemustoimijoiden kokemustiedon hyödyntämisen prosessissa?
- Miten voin hyödyntää kokemustietoa oman organisaationi toiminnassa?
- Mitä pitäisi ottaa huomioon?
- Mistä löydän juuri meille sopivan kokemustoimijan?
Kokemustoimijoiden välittämän kokemustiedon avulla on mahdollista parantaa palveluiden oikea-aikaisuutta ja tuloksellisuutta. Kokemuslähtöinen tuloksellisuuden kehittäminen on tulevaisuudessa entistä kiinteämpi osa hyvinvointipalveluja tuottavien organisaatioiden arkea.
Kokemustoimijat toimivat yhdessä ammattihenkilöstön kanssa yhteisen tavoitteen suuntaisesti, arvioivat ja etsivät aktiivisesti ratkaisuja tunnistettuihin haasteisiin tai kehittämiskohteisiin.
Koulutettujen kokemustoimijoiden kokemustieto on oiva väline asiakasosallisuuden ja -ymmärryksen toteuttamiseen niin hyvinvointialueilla kuin vaikkapa palvelualan yrityksessä.
Kokemustoimintamalli tarjoaa väylän osallisuuden toteutumiselle. Tätä kautta kokemustoimintamalli linkittyy osallisuuteen sekä yhteiskehittämiseen liittyviin strategioihin, kuten esimerkiksi asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaan.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategialla ja toimeenpanosuunnitelmalla 2022-2026 edistetään osallisuutta, turvallisuutta vahvistavia toimia ja turvallisuuskulttuurin johtamista Suomessa. Sen ensimmäisenä kärkitavoitteena on "Yhdessä asiakkaiden ja potilaiden kanssa". Strateginen kärki nostaa esille asiakkaiden, potilaiden ja heidän läheistensä merkitystä turvallisuuden kehittämisessä.
Osallisuuden lisääminen vaatii sitoutumista kaikilla toiminnan tasoilla: Asiakkaat ja potilaat otetaan mukaan kansallisen tason suunnittelu- ja kehittämistoimintaan sekä palvelunjärjestäjien, -tuottajien ja palveluyksiköiden toiminnan suunnitteluun ja arviointiin sekä turvallisuustyöhön. (s. 22)
Strategia suosittelee ottamaan asiakas- ja potilasedustajat mukaan hyvinvointialueiden toiminnan kehittämiseen. Erityisen tärkeää on huomioida haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja potilaiden mahdollisuus joko suoraan tai esimerkiksi potilasjärjestöjen kautta osallistua toiminnan kehittämiseen heitä paremmin palvelevaksi ja turvallisemmaksi. (s. 23)
Järjestölähtöinen kokemustoiminta tukee asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian ensimmäistä kärkitavoitetta sekä sen toimeenpanosuosituksia.
Kokemustietoa hyödynnetään kaikkialla siellä, missä palveluja suunnitellaan ihmisille.
Kokemustiedon ja asiakasymmärryksen avulla palvelut kehittyvät entistä paremmiksi, yhdenvertaisemmiksi sekä oikea-aikaisiksi.
Ammattilaisen ja järjestelmän kuormitus vähenevät, kun tuki ja apu kohdentuu paremmin.