Kokemusasiantuntijat vaikuttajana -ryhmä
Läheiset vaikuttajana- ja Kokemusasiantuntijat vaikuttajana-ryhmässä hyödynnettiin asiakasosallisuutta ja otettiin kohderyhmä mukaan palvelujen kehittämiseen, jotta saadaan arvokasta kokemuksellista näkemystä ja tietoa, ja palvelut todella vastaavat tarpeisiin.
THL:n mukaan "Asiakasosallisuus on asiakkaiden ja asiakasryhmien osallistumista ja vaikuttamista palvelujen suunnitteluun, kehittämiseen, toteutukseen tai arviointiin." Asiakasosallisuutta voidaan toteuttaa missä tahansa toimintaympäristössä ja/tai asiakasryhmässä. Tärkeintä on asiakkailla olevan kokemustiedon hyödyntäminen ja käyttäminen palveluiden kehittämiseksi.
Itsemurhien ehkäisy Satakunnassa -hankkeessa hyödynnettiin erilaisia asiakasosallisuuden keinoja ja otettiin kohderyhmä mukaan palveluiden kehittämiseen. Yhteiskehittämisessä hyödynnettiin Satakunto-ESR –hankkeessa tehtyä systemaattista yhteiskehittämisen mallia. Kokemusasiantuntijat vaikuttajana- ja Läheiset vaikuttajana-ryhmät toteutettiin Kokemustoimijat vaikuttajina -ryhmä | Innokylä (innokyla.fi) –mallia soveltaen.
Läheiset vaikuttajana –ryhmän teemana oli omaisen kohtaaminen. Tavoitteena oli kuulla itsetuhoisten ihmisten läheisten kokemuksia kohtaamisista sote-palveluissa, keskustella heidän tärkeimmiksi kokemistaan kehittämiskohteista, miettiä näihin ratkaisukeinoja ja luoda ideaali toimintamalli itsetuhoisen ihmisen läheisen kohtaamiseen sote-palveluissa.
Kokemusasiantuntijat vaikuttajana-ryhmässä tavoitteena oli mielenterveyden häiriöihin liittyvän stigman vähentäminen, kokemusasiantuntijoiden esiin tuomien omakohtaisten kokemusten ja kehittämisehdotusten pohjalta.
Läheiset vaikuttajana-ryhmän kohderyhmäläisten tavoittamiseksi tehtiin yhteistyötä FinFami Satakunta ry:n kanssa. FinFami Satakunta ry välitti tietoa ryhmästä jäsenilleen ja ryhmään löytyi kolme yhteiskehittämisestä kiinnostunutta läheistä. FinFami Satakunta maksoi läheisille kokemusasiantuntijapalkkion ja hanke vastasi ryhmän käytännön toteutuksesta.
Kokemusasiantuntijat vaikuttajana-ryhmään osallistuvien tavoittamiseksi tehtiin yhteistyötä Satapsykiatrian kokemusasiantuntija –toimintaa koordinoivien henkilöiden kanssa. Heidän kauttaan löydettiin neljä koulutettua kokemusasiantuntijaa, jotka olivat kiinnostuneita osallistumaan ryhmään. Hanke maksoi ryhmään osallistuneille palkkion heidän mukana olostaan, Satasairaalan käytännön mukaisesti.
Ryhmien jälkeen on edelleen tehty yhteistyötä niin Satasairaalan psykiatrian henkilöstön, kokemusasiantuntija-toiminnan koordinaattorit mukaan lukien, kuin FinFami Satakunta ry:n kanssa kehittämisehdotusten eteenpäin viemiseksi ja toteuttamiseksi.
Läheiset vaikuttajana- ja Kokemusasiantuntijat vaikuttajana-ryhmien tavoitteena on, että sekä mielenterveyshäiriöstä kärsivä, että hänen läheisensä saavat äänensä kuuluviin, palvelujen kehittämiseksi. Lisäksi tavoitteena on, että sote-alan ammattilaiset niin "kentällä" kuin esihenkilötehtävissä ymmärtäisivät edellä kuvattujen asioiden tärkeyden ja huolehtisivat, että ne huomioidaan ja niihin panostetaan päivittäisessä työssä.
Se, että mielenterveyshäiriöihin ja niistä kärsiviin kohdistuva stigma vähenee, on meidän kaikkien etu. Lisäksi se, että mielenterveyshäiriöstä kärsivän läheinen huomioidaan entistä paremmin, vaikuttaa suotuisasti myös yhteiskuntaan, esim. sairauspoissaolojen vähenemisenä.
Läheiset vaikuttajana-ryhmään osallistui kolme itsetuhoisuudesta kärsivän läheistä, joista jokainen oli mukana vanhemman roolissa. Jälkeläiset olivat kaikki jo lähellä täysi-ikäisyyttä tai täysi-ikäisiä. Läheiset löytyivät ryhmään FinFami Satakunta ry:n kautta ja kaikki kolme osallistuivat jokaiseen tapaamiseen.
Ryhmä kokoontui kolme kertaa, ja pahentuneen koronatilanteen vuoksi tapaamiset jouduttiin toteuttamaan etäyhteydellä. Yksi ryhmäkerta kesti kaksi tuntia, ja osallistujilta kysyttiin ensimmäisellä kerralla suostumus käyttää heidän esille tuomiaan ajatuksia anonyymeinä suorina lainauksina hankkeen viestinnässä.
Läheiset vaikuttajana-ryhmän kolme teemaa olivat
-Kokemukset omaisten huomioimisesta (itsetuhoisen palveluissa/hoidossa),
- Kerrotuista omaisen huomioimisen kokemuksista nousseet tärkeimmät kehittämiskohteet sekä
- Ideaali toimintamalli käytäntöön viemiseksi.
Yksi ryhmässä esille noussut kehittämisehdotus oli koulutuksen järjestäminen hoitajille omaisten kohtaamisesta ihmisenä, ei läheisen diagnoosin kautta. Koulutus järjestettiin keväällä -22, ja kouluttajana toimi FinFami Satakunta ry, Itsemurhien ehkäisy Satakunnassa-hankkeen vastatessa koulutuksen käytännön järjestelyistä ja markkinoimisesta. Samansisältöinen koulutus tullaan järjestämään toisen kerran syksyllä -22.
Toinen kehittämisehdotus on sairaalahoidossa olevien läheisille järjestetyt infoillat, joissa läheiset saisivat tietoa diagnooseista, lääkityksistä, etuuksista ja järjestöjen tarjoamista tukimuodoista/toiminnasta. Nämä infoillat toteutuvat yhteistyössä psykiatrian ammattilaisten kanssa syksyllä -22.
Kokemusasiantuntijat vaikuttajana-ryhmään osallistui ensimmäisellä tapaamiskerralla neljä kokemusasiantuntijaa, joista yksi jäi pois sen kerran jälkeen. Kaksi ensimmäistä tapaamista toteutui hybridinä ja viimeisellä kerralla kaikki ryhmäläiset olivat lähitapaamisessa paikalla. Kokemusasiantuntijat löytyivät ryhmään Satapsykiatrian kokemusasiantuntija –toimintaa koordinoivien henkilöiden avustuksella. Jokaisella kokemusasiantuntijalla oli omakohtaista kokemusta mielenterveys- ja/tai päihdehäiriöistä ja he toimivat Satapsykiatrian koulutettuina kokemusasiantuntijoina.
Yksi ryhmäkerta kesti kaksi tuntia, ja osallistujilta kysyttiin ensimmäisellä kerralla suostumus tuoda julki heidän nimettöminä esille tuomia asioita, hankkeen viedessä kehittämistoimenpiteitä eteenpäin.
Kokemusasiantuntijat vaikuttajana-ryhmän kolme teemaa olivat
- Millaisia kokemuksia kokemustoimijoilla on stigmaan liittyen, kohtaamisista eri toimijoiden kanssa,
- Kokemuksista tärkeimmät esille nousseet kehittämiskohteet, keinoja stigman vähentämiseen sekä
- Ideaalin toimintamallin kuvaaminen käytäntöön viemiseksi.
Yksi ryhmässä esille noussut kehittämisehdotus, jota hankkeen toimesta vietiin eteenpäin, oli psykiatrian kokemusasiantuntija-toiminnan tehokkaampi markkinointi, jotta heidän kokemusasiantuntijuuttaan osattaisiin hyödyntää entistä paremmin ja laajemmin. Markkinoinnin tehostamisessa oli hankkeen lisäksi mukana kokemusasiantuntija-toiminnan koordinaattorit, kokemusasiantuntijat sekä Satasairaalan viestinnän ammattilaiset.
Markkinoinnin tehostamisen suunnitelmien pohjalta kuvattiin 08/22 esittelyvideo kokemusasiantuntija-toiminnasta. Videolla esiintyy kaksi kokemusasiantuntijaa sekä yksi toiminnan koordinaattori. Lisäksi kokemusasiantuntija-toiminnalle rakennettiin 10/22 oma sivusto Satasairaalan verkkosivuille. Sivuille koottiin mm. lyhyitä tarinoita niin kokemusasiantuntijoilta kuin heidän kanssaan työskennelleiltä ammattilaisilta sekä informaatiota kokemusasiantuntija-toiminnasta. Kokemusasiantuntija-toimintaa markkinoitiin myös jakamalla 01/23 25 eri psykiatrian avo- ja laitoshoidon yksiköihin julisteita ja esitteitä kokemusasiantuntija-toiminnasta.