KOKO-toimintamalli - Monialainen yhteistyö lastenpsykiatrian ja lastensuojelun yhteisasiakkaan kotiutumisen tueksi
Toimintamalli tukee monialaista yhteistyötä lapsen kotiutuessa lastenpsykiatrian akuuttiosastojaksolta omaan arkiympäristöönsä. Se ohjaa ammattilaisia tuen tarpeen yhteiseen arviointiin sekä suunnitellusti tiivistämään yhteistyötä lapsen tueksi.
KOKO-toimintamallia on kehitetty Etelä-Suomen OT-keskushankkeessa (2022-2023).
Lasten, nuorten ja perheiden vaativimpien palveluiden osaamis- ja tukikeskukset, lyhyemmin OT-keskukset, ovat yhteistyöalueille (YTA) suunnitteilla oleva integratiivinen palvelurakenne (Halila ym. 2021, THL). OT-keskusten toiminnan on suunniteltu sisältävän integroituja palveluja koskevaa tutkimus- ja kehittämistyötä, tuen tarjoamista lasten, nuorten ja perheiden parissa työskenteleville ammattilaisille erityisen vaativissa tilanteissa sekä näyttöön tai tutkimukseen perustuvien hoito- tai työmenetelmien kehittämisen ja käyttöönoton tukea keskuksen toiminta-alueella. OT-keskusten on lisäksi katsottu voivan tuottaa vaativia palveluja ja hoitoa pienelle ryhmälle asiakkaita, joiden hoito ja tuki edellyttävät kaikkein vaativinta erityisosaamista. (Emt.)
KOKO-toimintamallia kehitettiin HUS lastenpsykiatrian, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen lastensuojelun sekä alueen sivistyspalvelujen välisenä yhteistyönä.
Lähteet:
Halila R., Hoikkala S., Malja M. ja Tapiola M. (2021) Lasten ja nuorten vaativimpien palvelujen osaamis- ja tukikeskuksia valmistelevan työryhmän raportti. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2021:18.
THL. Osaamis- ja tukikeskukset (luettu 31.1.2024).
Etelä-Suomen OT-keskushankkeen (2022-2023) yhtenä tavoitteena on tuottaa lastensuojelun, lastenpsykiatrian ja koulun yhteistyöllä vaikuttavampaa lasten ja perheiden tukea.
Etelä-Suomen yhteistyöalueella (YTA) on tunnistettu haasteeksi samanaikaisesti vaativan tason lastensuojelun ja psykiatrian sekä koulujen erityisen tuen yhteensovitettuja palveluja tarvitsevien lasten ja nuorten auttaminen. Haasteena on eri toimijoiden välinen yhteistyö, joka on pirstaleista ja osin sattumanvaraista. Nykyinen palvelurakenne ei tue riittävästi yhteisten toimintamallien kehittämistä ja jalkautusta, eikä yhtenäistä tietopohjaa ole. Haasteena on myös eri hyvinvointialueiden palvelurakenteiden erilaisuus ja perus- ja erityistason palveluiden yhteensovittaminen. Erityisesti tarvetta on erikoissairaanhoidon ja sosiaalihuollon välisen yhteistyön ja konsultaatioiden selkiyttämiselle. Oikea-aikaisen avun turvaamiseksi ja päällekkäisen työn vähentämiseksi tarvitaan selkeät palvelupolut ja asiantuntijaverkoston konsultaatiokanavat. Lisäksi tarvitaan yhteistyötä, erityistason palvelujen yhteensovittamista sekä yhteistyötä tukevaa koulutusta.
Toimintamallia on kehitetty yhdessä Etelä-Suomen OT-keskushankkeen (2022-2023) kolmesta asiakastyön pilotista.
Pilotin tavoitteet:
- Tuottaa OT-tasoinen, lastensuojelua, lastenpsykiatriaa ja koulua integroiva lapsen edun mukainen yhteistyömalli, joka lisää hoidon ja tuen vaikuttavuutta, ja
- Testata kehiteltyä mallia systeemisesti lapsen ja perheen ammattilaisverkoston kanssa, lapsen elinympäristö mahdollisimman kattavasti huomioiden.
Etelä-Suomen OT-keskushankkeessa kehitystyöstä vastaavat:
Tanja Koskinen, kehittämistyön koordinointi
Nora Blom ja Milla Mäkelä, pilotin suunnittelu ja käytännön toteutus
Kehittämiselle on koottu monialainen ohjausryhmä, jossa on edustajat lastenpsykiatriasta, lastensuojelusta sekä sairaalakoulusta/erityiskoulusta. Ohjausryhmä tukee kehittämistyötä ja toimii linkkinä eri organisaatioihin.
- Monialaisen yhteistyön sujuminen lasten, nuorten ja lapsiperheiden erityisen vaativissa palveluissa.
- Lasten ja nuorten hoidon ja tuen vaikuttavuuden paraneminen.
- Käytäntötieto OT-keskuksen toiminnan ja koordinaatiorakenteen kehittämisen tueksi.
Maalis-huhtikuu 2023: Fokusryhmähaastattelut lastenpsykiatrian akuuttiosastolla, lastensuojelun avo- ja laitoshuollon sosiaalityöntekijöille, sairaalakoululla sekä Länsi-Uudenmaan valikoiduilla ala-asteilla.
Toukokuu 2023: Yhteinen keskustelutilaisuus/työpaja fokusryhmähaastatteluiden pohjalta haastatteluihin osallistuneiden tahojen kanssa. Tavoitteena fokusoida edelleen kehittämistarvetta- ja kohdetta.
Kesä-marraskuu 2023: Toimintamallin kehittäminen yhdessä kentän toimijoiden kanssa ja toimintamallin testausta käytännön työssä.
Marras-joulukuu 2023: Kehittämisen tulosten ja kokemusten raportointi sekä tiedon koostaminen ja jakaminen.
Kehittämisen pääkohderyhmän muodostavat lastensuojelun, lastenpsykiatrian ja ammattilaiset. Lapset, nuoret ja perheet ovat kehittämisen välillisiä hyötyjiä.
Fokusryhmähaastatteluilla on kartoitettu lastensuojelun, lastenpsykiatrian ja koulun välisen tiedonkulkua,
yhteistyötä, kotiutumiseen liittyviä prosesseja sekä toiveita tulevaisuuden yhteistyölle.
Haastatteluja tehtiin:
- Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen lastensuojelun avo- ja laitoshoidon työntekijöille
- HUS:n lastenpsykiatrian työntekijöille
- Espoon alueen koulujen henkilökunnalle sekä
- kokemusasiantuntijoille.
Haastatteluja tehtiin 20 kappaletta. Haastateltuja oli yhteensä yli 60. Valtaosa haastatteluista toteutettiin kasvotusten ja noin neljäsosa virtuaalisesti (Teams).
Haastatteluihin kutsuttiin ammattilaisia ja kokemusasiantuntijoita, joilla toivottiin olevan kokemusta lastenpsykiatrian akuuttiosaston ja lastensuojelun yhteisasiakkuudessa olevista lapsista.
Fokusryhmähaastatteluilla pyrittiin keräämään kokemukseen perustuvaa tietoa kehittämisen kohteesta ja mallintamaan monitoimijaisen yhteistyön lähtötilannetta. Haastatteluaineistosta pyrittiin nostamaan kehittämistyön kannalta keskeisiä teemoja, jotka nousevat useissa haastatteluvastauksissa samankaltaisina sekä yksittäisiä näkökulmia ja kokemuksia, jotka koetaan tärkeinä tuoda ammattilaisten yhteiseen pohdintaan.
Haastattelujen sisältöä käytiin läpi 16.5.2023 järjestetyssä työpajassa, johon kutsuttiin kaikki haastatteluihin osallistuneet ammattilaiset.
Eniten kokemusta yhteisasiakkuudessa olevista lapsista oli lastenpsykiatrian akuuttiosastolla, jossa noin 2/3 potilaista on lastensuojelun asiakkuus ja noin kolmasosa on sijoitettu kodin ulkopuolelle. Myös lastenpsykiatrian avohoidossa olevista lapsista suurella osalla on lastensuojelun tai sosiaalihuollon asiakkuus.
Vähemmän kokemusta lastenpsykiatrian akuuttiosastolla olleista lapsista oli yksittäisellä sosiaalityöntekijällä tai yksittäisellä opettajalla koulussa. Tähän poikkeuksen tekivät kuitenkin erityisluokkien opettajat ja erityistyöntekijät.
Toimintamallia kehitettäessä on tutustuttu Etelä-Pohjanmaalla kehitettyyn OMA TIIMI -toimintamalliin, jonka tarkoituksena on vahvistaa vahvistaa lapsen osallisuutta ja toimijuutta edistämällä systeemistä työotetta monitoimijaisessa yhteistyössä. OMA TIIMI muodostetaan lastensuojelun sijaishuollossa asuvalle lapselle, jolla on hoitosuhde nuorisopsykiatrialla. OMA TIIMI -toimintamallin kehittäjät kutsuttiin kertomaan toimintamallista ja sen kehittämisestä Etelä-Suomen OT-keskushankkeen järjestämään "Tutkimuksen, kehittämisen ja käytännön yhdyspinnoilla" -webinaariin.
Kehittämisen tueksi Etelä-Suomen OT-hankkeessa tehtiin kirjallisuuskatsaus, jossa kartoitettiin tutkimusta lastensuojelun, erikoissairaanhoidon ja sivistystoimen yhteistyöstä erityisen vaativissa asiakastilanteissa. Kirjallisuuskatsaus tarjosi kehittämisen tueksi tietoa yhteistyötä edistävistä ja haastavista tekijöistä.