Kompassin Työmyyrät
Kompassin Työmyyrät -toimintamalli kehitettiin osaksi työtoiminnan arkea tukemaan asiakkaiden mahdollisuuksia tehdä tavoitteidensa, toimintakykynsä ja motivaationsa mukaisia työtehtäviä, ryhmässä tai yksin.
Kehitysvammaisten työtoiminnalla on keskeinen rooli asiakkaiden työhön kohdistuvien yksilöllisten tarpeiden ja tavoitteiden täyttämisessä. On tärkeää tarjota monipuolisesti erilaisia työtehtäviä sekä luoda ympäristö, jossa asiakkaat voivat kokea onnistumisen tunteita, kehittää itseään ja löytää merkityksellisiä työtehtäviä. Työtoiminnan tärkeä osa on työelämätaitojen harjoitteleminen, osallisuuden edistäminen sekä vaikuttamisen mahdollisuuksien tarjoaminen.
Työn merkitys on moninainen sekä yksilön että yhteiskunnan näkökulmasta. On ensiarvoisen tärkeää, että mahdollisimman monella on tilaisuus kokea työnsä merkitykselliseksi. Työn merkityksellisyys voi syntyä mahdollisuudesta toteuttaa itseään, auttaa muita, sekä kehittyä ja kuulua yhteisöön.
Sosiaalihuollon ammattieettisten ohjeiden mukaan sosiaalialan ammattilaisen on tunnistettava asiakkaidensa vahvuudet ja tuettava niiden kehittämistä, sekä annettava mahdollisuus niiden hyödyntämiseen. Osallisuus syntyy toiminnassa voimaantumisen tunteena, tasavertaisena toimijuutena ja palveluiden käyttäjien asiantuntijuuden hyväksymisenä ja hyödyntämisenä. On tärkeää, että toimintaan osallistujilla on mahdollisuus vaikuttaa itse toimintaan ja sen sisältöön, eivätkä he ole vain palveluiden kohteena.
Vammaispalvelulaki (675/2023) määrittää, että työtoiminnan tarkoitus on tukea kehitysvammaisen henkilön toiminta- ja työkykyä sekä edistää hänen pääsyään työelämään. Työtoiminnalla tuetaan kehitysvammaisten omia vahvuuksia työelämään osallistumisessa.
Toimintakeskus Kompassi järjestää päivä- ja työtoimintaa kehitysvammaisille henkilöille Kokkolassa. Kompassin työtoiminnan palveluja ovat ryhmämuotoinen työtoiminta, avotyö ja Green Care -työtoiminta. Kaikissa Kompassin työtoiminnan palveluissa on yhteensä noin 90 asiakasta.
Kompassin ryhmämuotoiseen työtoimintaan osallistuu noin 30 työtoiminnan asiakasta, joista jokaisella on yksilölliset tavoitteet työtoiminnassa. Kompassin työtoiminnan asiakkailla on tavoitteena työllistyä, edistää työelämävalmiuksiaan sekä saada työstä korvausta. Kokemuksena oli, että Kompassin ryhmämuotoisen työtoiminnan toimintamalleilla ei kyetty vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin, eivätkä toimintamallit edistäneet asiakkaiden yhteiskuntaan kiinnittymistä. Työmarkkinoiden saavutettavuus ryhmämuotoiseen työtoimintaan osallistuville nähtiin haastavaksi.
Lisäksi työtoiminnan toiminnan koettiin olevan ohjaajalähtöistä, mikä tarkoitti, että suunnittelu, kehittäminen ja päätöksenteko perustuivat pitkälti ohjaajien näkemyksiin ja mieltymyksiin. Tällöin ohjaajat olivat aktiivisia toimijoita, ja asiakkaiden mahdollisuudet ottaa vastuuta tai osallistua toiminnan kehittämiseen ja päätöksentekoon jäivät vähäisiksi.
Kompassin työtoiminnan toimintaa lähdettiin kehittämään asiakkaiden tarpeiden lähtökohdista ja toiveista. Tavoitteena oli kehittää toimintamalli, joka tukee asiakkaiden mahdollisuuksia tehdä tavoitteidensa, toimintakykynsä ja motivaationsa mukaisia työtehtäviä, ryhmässä tai yksin. Ohjaajien näkökulmasta oli tarve kehittää työelämälähtöinen ja valmentava toimintamalli, joka edistää asiakkaiden itseohjautuvuutta, vastuunottoa, toimijuutta ja luovuutta.
Kompassin työtoiminnan asiakkaita on osallistettu aktiivisesti Työmyyrien toiminnan kehittämiseen alusta asti. Asiakkaiden kanssa on pidetty säännöllisiä Työmyyräpalavereja, joissa on keskusteltu Työmyyrien toiminnasta, sen kehittämisestä sekä asiakkaiden toiveista ja havainnoista. Asiakkaat ovat osallistuneet työtehtävien hankkimiseen, neuvotteluihin ja toteutukseen osana työryhmää.