Kompassin Työmyyrät -toimintamalli kehitettiin osaksi työtoiminnan arkea tukemaan asiakkaiden mahdollisuuksia tehdä tavoitteidensa, toimintakykynsä ja motivaationsa mukaisia työtehtäviä, ryhmässä tai yksin. 

Toimintaympäristö

Kehitysvammaisten työtoiminnalla on keskeinen rooli asiakkaiden työhön kohdistuvien yksilöllisten tarpeiden ja tavoitteiden täyttämisessä. On tärkeää tarjota monipuolisesti erilaisia työtehtäviä sekä luoda ympäristö, jossa asiakkaat voivat kokea onnistumisen tunteita, kehittää itseään ja löytää merkityksellisiä työtehtäviä. Työtoiminnan tärkeä osa on työelämätaitojen harjoitteleminen, osallisuuden edistäminen sekä vaikuttamisen mahdollisuuksien tarjoaminen.

Työn merkitys on moninainen sekä yksilön että yhteiskunnan näkökulmasta. On ensiarvoisen tärkeää, että mahdollisimman monella on tilaisuus kokea työnsä merkitykselliseksi. Työn merkityksellisyys voi syntyä mahdollisuudesta toteuttaa itseään, auttaa muita, sekä kehittyä ja kuulua yhteisöön.

Sosiaalihuollon ammattieettisten ohjeiden mukaan sosiaalialan ammattilaisen on tunnistettava asiakkaidensa vahvuudet ja tuettava niiden kehittämistä, sekä annettava mahdollisuus niiden hyödyntämiseen. Osallisuus syntyy toiminnassa voimaantumisen tunteena, tasavertaisena toimijuutena ja palveluiden käyttäjien asiantuntijuuden hyväksymisenä ja hyödyntämisenä. On tärkeää, että toimintaan osallistujilla on mahdollisuus vaikuttaa itse toimintaan ja sen sisältöön, eivätkä he ole vain palveluiden kohteena.

Vammaispalvelulaki (675/2023) määrittää, että työtoiminnan tarkoitus on tukea kehitysvammaisen henkilön toiminta- ja työkykyä sekä edistää hänen pääsyään työelämään. Työtoiminnalla tuetaan kehitysvammaisten omia vahvuuksia työelämään osallistumisessa.

 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Toimintakeskus Kompassi järjestää päivä- ja työtoimintaa kehitysvammaisille henkilöille Kokkolassa. Kompassin työtoiminnan palveluja ovat ryhmämuotoinen työtoiminta, avotyö ja Green Care -työtoiminta. Kaikissa Kompassin työtoiminnan palveluissa on yhteensä noin 90 asiakasta.

Kompassin ryhmämuotoiseen työtoimintaan osallistuu noin 30 työtoiminnan asiakasta, joista jokaisella on yksilölliset tavoitteet työtoiminnassa. Kompassin työtoiminnan asiakkailla on tavoitteena työllistyä, edistää työelämävalmiuksiaan sekä saada työstä korvausta. Kokemuksena oli, että Kompassin ryhmämuotoisen työtoiminnan toimintamalleilla ei kyetty vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin, eivätkä toimintamallit edistäneet asiakkaiden yhteiskuntaan kiinnittymistä. Työmarkkinoiden saavutettavuus ryhmämuotoiseen työtoimintaan osallistuville nähtiin haastavaksi.

Lisäksi työtoiminnan toiminnan koettiin olevan ohjaajalähtöistä, mikä tarkoitti, että suunnittelu, kehittäminen ja päätöksenteko perustuivat pitkälti ohjaajien näkemyksiin ja mieltymyksiin. Tällöin ohjaajat olivat aktiivisia toimijoita, ja asiakkaiden mahdollisuudet ottaa vastuuta tai osallistua toiminnan kehittämiseen ja päätöksentekoon jäivät vähäisiksi.

Kompassin työtoiminnan toimintaa lähdettiin kehittämään asiakkaiden tarpeiden lähtökohdista ja toiveista. Tavoitteena oli kehittää toimintamalli, joka tukee asiakkaiden mahdollisuuksia tehdä tavoitteidensa, toimintakykynsä ja motivaationsa mukaisia työtehtäviä, ryhmässä tai yksin. Ohjaajien näkökulmasta oli tarve kehittää työelämälähtöinen ja valmentava toimintamalli, joka edistää asiakkaiden itseohjautuvuutta, vastuunottoa, toimijuutta ja luovuutta. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kompassin työtoiminnan asiakkaita on osallistettu aktiivisesti Työmyyrien toiminnan kehittämiseen alusta asti. Asiakkaiden kanssa on pidetty säännöllisiä Työmyyräpalavereja, joissa on keskusteltu Työmyyrien toiminnasta, sen kehittämisestä sekä asiakkaiden toiveista ja havainnoista. Asiakkaat ovat osallistuneet työtehtävien hankkimiseen, neuvotteluihin ja toteutukseen osana työryhmää. 

Ratkaisun perusidea

Vuoden 2022 alussa Kompassin työtoiminnassa lähdettiin kehittämään toimintamallia, jolla pystytään vastaamaan työtoiminnan asiakkaiden tarpeisiin ja tavoitteisiin. Uusi toimintamalli ja tuotemerkki brändättiin Työmyyriksi, jolla pyrittiin edistämään tunnistettava ja erottuva tuotemerkki. Työmyyrä -tuotemerkin alla valmistetaan tuotteita sekä tehdään työkeikkoja ja alihankintatöitä. Alkuvaiheessa laadittiin Työmyyrien toiminnalle markkinointisuunnitelma, joka piti sisällään logon ja mainoksien suunnittelun sekä mainoksien jakamisen kotitalouksille ja sosiaalisessa mediassa.

Samanaikaisesti tarpeena oli kehittää Työmyyrien rahaliikenteelle toimintamalli, jonka avulla tuotteiden tai työkeikkojen tilaajilta laskutetut rahat ohjataan suoraan työn suorittaneille asiakkaille. Toimintamalliksi muodostui se, että Kompassista laskutetaan työn tilaajaa ja työn suorittaneille korvaus maksetaan organisaation palkkahallinon kautta. Organisaation asiantuntijat tarkastivat toiminnan lainmukaisuuden ennen toimintamallin käyttöönottoa.

Kompassin Työmyyrien toiminta on suunniteltu ja kehitetty Kompassin työtoiminnan henkilökunnan toimesta yhdessä työtoiminnan asiakkaiden kanssa. Toiminnan kehittämiseen ei käytetty ulkopuolista rahoitusta tai asiantuntija-apua. Työmyyrien toiminnan lähtökohtana on yrittäjämäinen ajattelumalli, jossa otetaan vastuuta ja lähestytään tilaustöitä etsien mahdollisuuksia sekä ratkaisuja.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kompassin Työmyyrät -toimintamallista on kehittynyt vakiintunut osa Kompassin työtoimintaa. Toimintamallin käyttöönotto tapahtui vaiheittain: aluksi se pilotoitiin pienimuotoisesti ja etsittiin sopivia toimintamalleja, minkä jälkeen se on sulautunut osaksi työtoiminnan arkea. Juurruttaminen ei vaatinut Kompassissa ylimääräisiä tai erityisiä resursseja.

Työmyyrien tarjoamien palveluiden monipuolinen markkinointi on osoittautunut keskeiseksi osaksi toimintamallia. Sen avulla pyritään lisäämään alueellista tietoutta Työmyyrien palveluista ja tavoittamaan palveluja tarvitseva kohderyhmä. On ollut tärkeää ymmärtää, että toimintamalli kehittyy työtoiminnan asiakkaiden tarpeiden mukaan. Kehittämistyön olennainen osa on ollut toimintamallin vaikutusten seuranta ja jatkuva kehittäminen asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työmyyrät -toimintamalli on ollut käytössä nyt kohta kolme vuotta. Työmyyrät -toimintamallin hyödyt ovat näyttäytyneet hyvin kokonaisvaltaisesti työtoiminnan asiakkaiden toimintakyvyssä ja hyvinvoinnissa.

Työmyyrien toiminta on mahdollistanut työtoiminnan asiakkaiden arjen taitojen, itsevarmuuden, vastuunkannon, ongelmanratkaisukyvyn ja työelämätaitojen kehittymisen. Työmyyrät –toimintamalli on edistänyt asiakkaiden ryhmätyötaitoja, jotka ilmenevät esimerkiksi työkeikoilla, työn suunnittelussa sekä kehittämisessä säännöllisillä yhteisillä Työmyyrä-palavereilla. Toiminnan kautta on onnistuttu vahvistamaan asiakkaiden osallisuutta yhteiskunnassa sekä lisäämään heidän kokemustaan työn merkityksellisyydestä. Työmyyrien toiminta mahdollistaa myös tuotteiden ja palveluiden tarjoamisen esimerkiksi kotona asuville ikäihmisille, jotka eivät enää pysty suoriutumaan esimerkiksi pihatöistä.

Työmyyrien keikkatyöt:
- Lumityöt
- Nurmikon leikkuu
- Pensasaidan leikkuu
- Haravointi
- Klapityöt
- Siivoustyöt
- Auton sisäsiivoukset
- Maalaustyöt
- Hyöty- ja pihajätteiden roudaus
- Muut pihatyöt: mullan ja pihasoran levitys.
- Muuttokeikat
- Kasvihuonetyöt Lindell Flowersin puutarhalla
- Elektroniikan purkutyöt
- Käsityöt

Työmyyrien alihankintatyöt yrityksille:
- Silmukkanostovöiden tarkastus ja merkintä
- Mainoksien lajittelu
- Muovituotteiden pakkaaminen
- Tuotteiden tarroitus
- Toimitilojen siivoukset
- Helsingin Villasukkatehtaan kierrätystuotteiden suunnittelu ja valmistus
- Hyllykoukkujen laskeminen ja pakkaaminen

Kompassin Työmyyrille on vähitellen muodostunut vakituinen tilaajakunta ja koko ajan on tullut myös uusia työntilaajia. Tällä hetkellä kehitetään yhdessä Digimyyrät –toimintaa, joka on osa Kompassin Työmyyrien –toimintamallia. Digimyyrät toimintaa on aloitettu siirtämällä tilaustyönä vanhoja dioja digimuotoon. Digimyyrät –toimintaa kehitetään tuottamaan palveluja esimerkiksi kotiin vietävällä digiavulla, tulostimen asennus, tietokoneen päivitykset tai sovellusten asennus digilaitteisiin.

Työmyyrien toiminnassa työtehtävät räätälöidään osallistujien osaamisen ja toimintakyvyn mukaan. Esimerkiksi pihatyökeikalla yksi voi leikata nurmikon, toinen leikata pensasaidan, kolmas haravoida ja neljäs kerätä omenat, jolloin jokaiselle mahdollistetaan omalle osaamistasolleen sopiva työtehtävät.

Kompassin Työmyyrät –toiminta on kaiken kaikkiaan työllistänyt yhteensä 37 työtoiminnan asiakasta.

Kompassin Työmyyrien työkeikat:
- vuonna 2022 yhteensä 100 työkeikkaa
- vuonna 2023 yhteensä 300 työkeikkaa
- vuoden 2024 aikana syyskuun loppuun mennessä yhteensä 352 työkeikkaa

Kompassin Työmyyrien työkeikoista asiakkaille maksetut tulot:
- vuonna 2022 maksettu 4553,24€
- vuonna 2023 maksettu 5906,44€
- vuoden 2024 aikana maksettu syyskuun loppuun mennessä 7807,98€

Palaute Työmyyrien toimintaan osallistuvilta:
Fanny: ”työskentely on parasta”
Hanna-Mari: ”kaikki on kivaa, jos on oikealla asenteella”, ”monipuolista, saa päivän aikana olla vaikka viidessä eri paikassa”, ”onneksi on Työmyyrät”, ”opin uusia asioita ja kehityn”
Niko: ”työ on mukavaa ja helppoa” ”työtehtävät on monipuolisia”
Roni: ”tärkeintä että on ollut tekemistä”