Konsultointimallien määrittely ikäihmisten sosiaalihuollon palveluiden välillä

Kuvattu palvelujen väliset konsultointimallit ammattilaisten väleillä TulKoti -hankkeen tuella. Määritetty syy tai tarve konsultoinnille, keino millä konsultointi tapahtuu ja taho, jota konsultoidaan.

Toimintaympäristö **

Kymenlaakson hyvinvointialueella iäkkäiden asiakkaiden toimivien palvelupolkujen varmistamiseksi on tehtävä laajasti 
moniammatillista yhteistyötä. Yli yksikkörajojen ulottuva yhteistyö kestää usein koko asiakkuuden ajan. Asiakkaan  saadessa Kymenlaakson hyvinvointialueella tarvitsemansa sosiaalihuollon palvelun on tarvetta vahvistaa palvelujen sisäistä yhteistyötä luomalla siihen soveltuvat toimintamallit. 

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

TulKoti-hankkeen kohderyhmänä ovat Kymenlaakson hyvinvointialueen ikäihmiset, jo palveluiden piirissä olevat asiakkaat sekä ennaltaehkäisevää palvelua tarvitsevat asiakkaat. Hankkeessa on tarkoitus kehittää kaikkia toimia, joiden avulla ikääntyneiden turvallista kotona asumista voidaan tukea. Kehitystoimenpiteissä huomioidaan myös iäkkäiden omaiset, läheiset ja omaishoitajat. Keskeinen kohderyhmä on myös Kymenlaakson hyvinvointialueen henkilöstö kotona asumisen tukemisen ja sairaaloiden asiakasohjauksen, omaishoidon, kotihoidon, kotihoidon tukipalvelujen sekä ikääntyneiden sosiaalityön ja -ohjauksen palveluista, jotka tuottavat palveluja ikääntyneille asiakkaille. 

 

Ratkaisun perusidea **

Tarkoituksena on ollut kuvata ammattilaisten väliset konsultaatiomallit omasta palvelusta ulospäin. Palvelukohtaisesti on lähdetty  miettimään, mitä tahoja ammattilaiset konsultoivat omasta palvelusta ulospäin, millä keinoilla konsultointi tapahtuu ja minkä vuoksi konsultointia lähdetään tekemään. Listaukseen on lisätty hyvinvointialueen palveluiden lisäksi myös muita toimijoita.

Listauksesta on tuotettu helposti luettavissa oleva materiaali työntekijän tueksi, esimerkiksi perehdytysmateriaaliksi. Materiaali on sähköisenä ja tulostettavissa. Sähköisenä olevaa materiaalia on mahdollista muokata tarvittaessa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Konsultointimallit on määritellyt yksi hanketyöntekijä yhteistyössä palvelujen henkilöstön kanssa. Jokaisesta palvelusta määrittelyyn osallistui ennalta nimetty joukko työntekijöitä ja esihenkilöitä. Palveluittain järjestettiin Teams-tapaamisia, joissa käytiin läpi konsultoitavia tahoja. Tämän jälkeen projektityöntekijä kirjoitti materiaalin puhtaaksi ja kävi materiaalin vielä palveluiden kanssa läpi. Materiaalien lopullinen ulkoasu on toteutettu yhteistyössä ulkopuolisen graafikon kanssa.

Henkilöstön kokemuksen mukaan konsultointimallien listaus on toimiva ja työtä helpottava dokumentti. Siitä on helppo tarkistaa miksi ja miten ollaan yhteydessä yhteistyötahoihin, joiden kanssa yhteistyötä tehdään harvemmin.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Henkilöstön osallistaminen konsultointimallien määrittelyyn on ollut merkittävä tekijä lopputuloksen näkökulmasta. Konsultointimallien määrittely on herättänyt palveluiden ammattilaisia tarkastelemaan omaa toimintaansa ja sen kehittämistarpeita.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Henkilöstön kokemuksen mukaan konsultointimallien listaus on toimiva ja työtä helpottava dokumentti. Siitä on helppo tarkistaa miksi ja miten ollaan yhteydessä yhteistyötahoihin, joiden kanssa yhteistyötä tehdään harvemmin.

Konsultointimalleja määriteltäessä havaittiin lakien tarjoamat rajaukset ja mahdollisuudet asiakastiedon käyttöön palveluiden välisessä yhteistyössä. Jatkotoimenpiteenä konsultointimallien määrittelylle TulKoti -hankkeen tuella on työstetty asiakastiedonhallintaa gerontologisessa sosiaalityössä.