Koronan vuoksi palveluiden ulkopuolelle syrjäytyneiden tukeminen

Pilotissa rakennettiin kotiin vietäviä ja matalan kynnyksen palveluita lähihoitaja - sosiaaliohjaaja- työparin avulla siten, että koronan ja haastavan elämäntilanteen vuoksi syrjäytyneet henkilöt saataisiin takaisin tuen piiriin + osallistumaan säännölliseen pvätoimintaan.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Koronan vuoksi palveluiden ulkopuolelle syrjäytyneiden tukeminen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pilotissa rakennettiin kotiin vietäviä ja matalan kynnyksen palveluita lähihoitaja - sosiaaliohjaaja- työparin avulla siten, että koronan ja haastavan elämäntilanteen vuoksi syrjäytyneet henkilöt saataisiin takaisin tuen piiriin + osallistumaan säännölliseen pvätoimintaan.

Toteutuspaikka
Ikaalinen, osana Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus -hanketta ja sote-uudistusta
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaa
Ikaalinen
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Tanja Kotala

Luotu

20.12.2022

Viimeksi muokattu

20.12.2022

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Pilotissa rakennettiin kotiin vietäviä ja matalan kynnyksen palveluita lähihoitaja - sosiaaliohjaaja- työparin avulla siten, että koronan ja haastavan elämäntilanteen vuoksi syrjäytyneet henkilöt saatiin takaisin tuen piiriin. Pilotin tavoitteena oli myös saada syrjäytyneet henkilöt osallistumaan säännölliseen päivätoimintaan.

Matalan kynnyksen päivätoimintaa järjestettiin 2 kertaa viikossa kodinomaisissa tiloissa. Katso liitteenä olevasta loppuraportista tulokset ja kokemuksia.

 

Toimintaympäristö **

Korona on vaikeuttanut merkittävästi vaikeassa ja uhanalaisessa asemassa olevien henkilöiden tilannetta. Moni on jäänyt täysin palveluiden ulkopuolelle tilanteen kriisiytymisen myötä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat vaikeassa ja uhanalaisessa asemassa olevat henkilöt, jotka ovat koronan aiheuttaman lisävaikeuksien vuoksi syrjäytyneet kotiinsa.  Pilotissa n. 40 potentiaalista asiakasta kontaktoitiin, mutta haasteena oli juurikin saada asiakkaita osallistumaan. 8 asiakasta 40:stä saatiin sitoutumaan ja 7 jatkoi loppuun saakka aktiivisesti.

Asiakkaita osallistettiin erilaisin kyselyin ja päivätoiminnan asiakasraadilla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamalli on jatkunut  hyvien kokemuksien vuoksi Ikaalisissa Kamraatinkulman toimintakeskuksen ja PMT -palveluiden välisenä yhteistyönä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Katso tulokset liitteenä olevasta raportista.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Suosittelemme työpari-työskentelyä ja yhteisen hoito- ja palvelusuunnitelman tekemistä.

Kansikuva
Koronan vuoksi palveluiden ulkopuolelle syrjäytyneiden tukeminen

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä