Koronan vuoksi palveluiden ulkopuolelle syrjäytyneiden tukeminen

Pilotissa rakennettiin kotiin vietäviä ja matalan kynnyksen palveluita lähihoitaja - sosiaaliohjaaja- työparin avulla siten, että koronan ja haastavan elämäntilanteen vuoksi syrjäytyneet henkilöt saataisiin takaisin tuen piiriin + osallistumaan säännölliseen pvätoimintaan.

Toimintamallin nimi
Koronan vuoksi palveluiden ulkopuolelle syrjäytyneiden tukeminen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pilotissa rakennettiin kotiin vietäviä ja matalan kynnyksen palveluita lähihoitaja - sosiaaliohjaaja- työparin avulla siten, että koronan ja haastavan elämäntilanteen vuoksi syrjäytyneet henkilöt saataisiin takaisin tuen piiriin + osallistumaan säännölliseen pvätoimintaan.

Toteutuspaikka
Ikaalinen, osana Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus -hanketta ja sote-uudistusta
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaa
Ikaalinen
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Tanja Kotala

Luotu

20.12.2022

Viimeksi muokattu

20.12.2022
Ratkaisun perusidea

Pilotissa rakennettiin kotiin vietäviä ja matalan kynnyksen palveluita lähihoitaja - sosiaaliohjaaja- työparin avulla siten, että koronan ja haastavan elämäntilanteen vuoksi syrjäytyneet henkilöt saatiin takaisin tuen piiriin. Pilotin tavoitteena oli myös saada syrjäytyneet henkilöt osallistumaan säännölliseen päivätoimintaan.

Matalan kynnyksen päivätoimintaa järjestettiin 2 kertaa viikossa kodinomaisissa tiloissa. Katso liitteenä olevasta loppuraportista tulokset ja kokemuksia.

 

Toimintaympäristö

Korona on vaikeuttanut merkittävästi vaikeassa ja uhanalaisessa asemassa olevien henkilöiden tilannetta. Moni on jäänyt täysin palveluiden ulkopuolelle tilanteen kriisiytymisen myötä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat vaikeassa ja uhanalaisessa asemassa olevat henkilöt, jotka ovat koronan aiheuttaman lisävaikeuksien vuoksi syrjäytyneet kotiinsa.  Pilotissa n. 40 potentiaalista asiakasta kontaktoitiin, mutta haasteena oli juurikin saada asiakkaita osallistumaan. 8 asiakasta 40:stä saatiin sitoutumaan ja 7 jatkoi loppuun saakka aktiivisesti.

Asiakkaita osallistettiin erilaisin kyselyin ja päivätoiminnan asiakasraadilla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli on jatkunut  hyvien kokemuksien vuoksi Ikaalisissa Kamraatinkulman toimintakeskuksen ja PMT -palveluiden välisenä yhteistyönä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Katso tulokset liitteenä olevasta raportista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Suosittelemme työpari-työskentelyä ja yhteisen hoito- ja palvelusuunnitelman tekemistä.

Kansikuva
Koronan vuoksi palveluiden ulkopuolelle syrjäytyneiden tukeminen

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä