Kotihoidon henkilöstöresurssien hallinnan hyvät käytännöt
Kotihoidon henkilöstöresurssien hallinnan hyvät käytännöt -toimintamalli koostuu useasta toimenpiteestä, joilla parannetaan Etelä-Savon hyvinvointialueen kotihoidon työn ja henkilöstöresurssien hallintaa.
Kotihoidon henkilöstöresurssi alueilla ei aina riitä vastaamaan suunniteltujen asiakaskäyntien tarpeeseen. Hyvinvointialueelle yhdistyvillä alueilla henkilöstöresurssin käytön mallit ovat erilaisia. Sijaishallintaan on monta eri mallia, myös alueen yksiköiden sisäisiä eroja paljon. Henkilöstöresurssin hallinnan mittaritiedot eivät ole tasalaatuisia, eivätkä luotettavasti vertailukelpoisia kotihoidon toimintamallien erovaisuuksista johtuen. Kotihoidon toiminta; henkilöstöresurssin liikuteltavuus tarvelähtöisesti organisaation käytössä olevia järjestelmiä hyödyntäen.
Ikääntyneiden kotiin vietävät palvelut -kokonaisuuteen linkittyvä.
- Hankekoordinaattori
- Kotihoidon koordinaattori
- Kotihoidon rekrytointiin osallistuvat
- Tulevaisuus kotona- hanke
- Kotihoidon ydinryhmä
- Meidän kotihoito- tiimi
- Kotihoidon esihenkilöt
Tavoitteena on saada yhtenäinen toimintamalli kotihoidon arkipäivän haasteellisiin henkilöstöresurssin muutostilanteisiin. Tarkoituksena on ottaa käyttöön sähköiset järjestelmät, joiden avulla on mahdollisuus joko laskea tai saada henkilöstömäärän tarve versus asiakkaille suunniteltu välitön palveluaika.
Kotihoidon lähihoitajien toteutunut välitön asiakastyöaika työvuorossa 60 %. Kotihoidon sairaanhoitajien toteutunut välitön asiakastyöaika työvuorossa 50 %. Seurataan kotihoidossa toteutuneiden välittömän/välillisen työajan muutoksia.
Asiakkaan suunniteltu asiakastyöaika toteutuu kuukausitasolla.
NHG:n kotihoidon vertaiskehittämisen mittareita hyödynnetään aktiivisesti muutoksen mittaamisessa.
Keskitettyyn toiminnanohjaukseen ja tarvepohjaiseen toimintamalliin liittyen toimintaa arvioidaan joulukuun 2023 aikana myös Webropol-kyselyllä joka toteutetaan Etelä-Savon hyvinvointialueen itäisellä alueella. Kyselyyn vastaavat kotihoidon esihenkilöt, kotihoidon työntekijät sekä keskitetyn toiminnanohjauksen työnjakajat.
1. Tarvepohjaisen toimintamallin laajennus Etelä-Savon hyvinvointialueen itäiselle alueelle
Tarvepohjaista toimintamallia on esitelty ja käyty läpi vuoden 2023 aikana useissa työpajoissa ja palavereissa Etelä-Savon hyvinvointialueen kotihoidon johdon ja esihenkilöiden kanssa. Toimintamallin laajentamista on toteutettu vuoden 2023 aikana tekemällä kotihoidon arkeen muutoksia.
-
Asiakkaiden hoito- ja palvelusuunnitelmia sekä viikkosuunnitelmia on ajantasaistettu ja hoitoa annetaan tarpeen mukaan.
Ruuhkahuippujen tasaamista on mahdollistettu, aikakriittisten tehtävien määrittelyä on tehty, asiakkaiden viikkosuunnitelmia on päivitetty osittain alueilla niin että vastaavat aikakriittisyyden kriteereitä, kotihoidon palvelujen tuotteistamista on tehty yhteistyössä alueiden esihenkilöiden ja johdon kanssa.
-
Prosessien kehittäminen.
Toiminnanohjauksen keskittäminen on toteutettu Eloisan itäisellä alueella - on varmistettu että hoitajatarpeen muutoksiin pystytään reagoimaan nopeasti, käyntilistasuunnittelua on kehitetty (yhteiset pelisäännöt alueiden välillä, tavoitteet perustuvat strategiaan, tietoisuutta on lisätty kenttätasolle asti), työvuorosuunnittelussa pyritään ennakoimaan että vuorovahvuus vastaisi asiakaskysyntää (resursointityökalun käyttöönotto toteutunut vuoden 2023 aikana), välillistä työaikaa on tarkasteltu aktiivisesti, päällekkäisiä työtehtäviä on uudelleen organisoitu (hyödyntämällä moniammatillisuutta, muita ammattiryhmiä - kuten arkityöntekijät), asiakaslähtöisen toiminnan huomiointi (asiakas toiminnan keskiössä).
-
Vara- ja resurssihenkilöstön hyödyntäminen ja tehostaminen.
Yhteistyötä alueiden välillä on lisätty ja varahenkilöstön varauksia on keskitetty niin että liikkuvat alueiden välillä tarpeen mukaisesti, toiminnan läpinäkyvyyttä on lisätty, jotta esihenkilöt näkevät myös jokaisen alueen tilanteen - yhteisiä pelisääntöjä on yhdessä kehitetty, hukkaa poistettu jotta toiminta perustuu tarvepohjaisuuteen. Keskitetty toiminnanohjaus työskentelee aktiivisesti yhteistyössä kotihoidon esihenkilöiden sekä VARE-yksikön esihenkilöiden kanssa, jotta varmistetaan mahdollisimman tehokas resurssin käyttö.
2. Henkilöstöresurssien hallinnan työkalujen käyttöönotto
Kotihoidon henkilöstöresurssien hallintaan hyödynnetään vahvemmin tiedolla johtamisen työkaluja, esihenkilöitä on näiden käyttämiseen perehdytetty.
NHG on kouluttanut kotihoidon esihenkilöitä resursointityökalun käyttöönottoon kevään 2023 aikana. Työkaluun on syötetty kaikki kotihoidon yksiköt ja jokaisen yksikön henkilöstö. Kotihoidon esihenkilöiden tulee aktiivisesti päivittää henkilöstön tietoja ajan tasalle mikäli muutoksia tulee, jotta työkalu tarjoaa mahdollisimman realistista tietoa. Esihenkilöitä tuettu resursointityökalun hyödyntämisessä ja henkilöstöresurssien hallinnassa.
3. Toiminnanohjauksen keskittäminen ja yhteiset pelisäännöt
Etelä-Savon hyvinvointialueen itäisellä alueella on aloittanut kotihoidon keskitetty toiminnanohjaus 18.9.2023, kaikkien Eloisan itäisen alueen kotihoidon alueiden työnjako on yhdistynyt tämän myötä keskitettyyn toiminnanohjaukseen. Keskitettyyn toiminnanohjaukseen siirtymisen tarkoituksena on ollut tuoda tasapuolisuutta ja yhteisiä pelisääntöjä työnjakoon. Kokonaisuutta on ollut helpompi hallita silloin kun työnjakajat työskentelevät keskitetysti kokopäiväisesti työnjaon parissa. Toiminnan tarkoituksena on että asiakas saa tarvitsemansa palvelun tasalaatuisesti, oikea-aikaisesti, alueesta riippumatta.
Yhteiset pelisäännöt suunniteltu yhteistyössä kotihoidon esihenkilöiden, vara- ja resurssihenkilöstöyksikön esihenkilöiden, kotihoidon johdon sekä keskitetyn toiminnanohjauksen työntekijöiden kanssa. Muutoksista tiedotettu huolellisesti kaikkia yhteistyötahoja, laadittu selkeät ohjeistukset yhteistyössä ja seurattu keskitetyn toiminnanohjauksen toimintaa. Huomioitu kaikki yhteistyötahot, jotta toiminta toteutuisi sujuvasti keskitetyn toiminnanohjauksen tiimin ja yhteistyötahojen välillä.
Eloisan läntisellä alueella on myös toiminnassa keskitetty toiminnanohjaus, tulevaisuudessa toiminnanohjauksen toimintaa yhtenäistettävä lisää, kun yhteiset potilastieto- ja toiminnanohjausjärjestelmät saadaan käyttöön.
Eloisan itäisellä alueella aloittanut 15.11.2023 kotihoidon keskitetty asiakaspuhelin, joka on tarkoitettu kotihoidon nykyisille asiakkaille ja omaisille. Hanke on toiminut apuna puhelinpalvelun käynnistämisessä, toiminnan suunnittelussa. Toiminnan aloittamisen myötä toiminnanohjaukseen saatu työrauhaa, sekä asiakkaille/omaisille helppo, keskitetty yhteydenottokanava kotihoitoon. Läntisellä alueella kotihoidon keskitetty asiakaspuhelin on ollut toiminnassa jo ennen hyvinvointialueelle siirtymistä, näidenkin toimintaa tarkoitus yhtenäistää tulevaisuudessa.
4. Päivystävän esihenkilön toimintamalli ikääntyneiden palveluihin
Päivystävän esihenkilön toimintamalli ikääntyneiden palveluihin kuuluu osaksi Kotihoidon henkilöstöresurssien hallinnan hyvät käytännöt -kokonaisuutta, mutta toimintamalli kuvataan omana erillisenä osuutenaan Innokylään.
Tarvepohjaista toimintamallia on esitelty ja käyty läpi vuoden 2023 aikana useissa työpajoissa ja palavereissa Etelä-Savon hyvinvointialueen kotihoidon johdon ja esihenkilöiden kanssa. Toimintamalli on aiemmin ollut käytössä entisen Essoten alueella, ja toimintamallin laajentamista on toteutettu hankkeen tuella vuoden 2023 aikana tekemällä kotihoidon arkeen muutoksia, kehittämällä prosesseja sekä tehostamalla varahenkilöstön hyödyntämistä.