Kotihoidon muutosagentit ja digitaalisen osaamisen tukeminen
Kotihoidon muutosagentit toimivat työntekijöiden digitaalisen osaamisen tukena, edistäen uusien digitaalisten toiminta- ja palvelumallien käyttöönottoa Etelä-Savon hyvinvointialueella.
Muutosagenttitoiminta on osa Etelä-Savon hyvinvointialueen digitalisaatiota.
Muutosagenttiverkoston tarkoitus on edistää uusien digitaalisten toiminta- ja palvelumallien käyttöönottoa Etelä-Savon hyvinvointialueella. Toiminnan tavoitteena on, että työkaverit kehittävät toistensa digiosaamista ja auttavat muutosten läpiviennissä.
Suurin osa muutoksista liittyy uuden teknologian käyttöönottoon, mutta muutosagentit voivat jelpata myös muissa asioissa! Muutosagenteista muodostuva verkosto on vuorovaikutteinen, tukea saa sekä toisiltaan että verkoston vastuuhenkilöiltä.
Kotihoidon muutosagentit ovat työntekijöiden tukena ja opastajina sovellusten käyttöön otossa.
Kotihoidon muutosagentit ovat osa Etelä-Savon hyvinvointialueen muutosagenttitoimintaa.
Kotihoidon työntekijät tarvitsevat ohjausta ja tukea digitaalisten työvälineiden käyttöön. Kotihoidon yksikkökierroksien myötä heille tarjottiin tietoa ja opastusta.
Digitaalisten ohjelmien käyttö yleistyy, mutta niiden hallinta ei ole vielä kaikilla hallussa. Kun yksikössä on muutosagentti, osaa hän neuvoa yleisimpien sovellusten käyttöä, kertoa mistä löytyisi ohjeistusta niihin ja mistä kysyä neuvoa. Muutosagentti toimii myös viestin viejänä ja tuojana erilaisten ratkaisujen kehittämisessä ja ongelmien ratkaisuissa.
Muutosagenttitoiminnalle asetettiin selkeät tavoitteet. Heitä koulutetaan säännöllisesti uusien digityökalujen käyttöön sekä muihin muutoksiin, jotta osaavat välittää tietoa eteenpäin.
Työaikaa on käytettävissä viisi tuntia kuukaudessa muutosagenttitoimintaan.
Työaika käytetään verkoston yhteisiin muutosagenttivalmennuksiin osallistumiseen,
tiedon välittämiseen omassa yksikössä tai lähitukena toimimiseen, esimerkiksi järjestelmien käytön opastamisessa sekä omien digitaitojen kehittämiseen.
Kotihoidon muutosagentit perehtyivät kotihoidossa käytössä oleviin digitaalisiin sovelluksiin ja teknologian käyttöön.
Digitaalisen osaamisen vahvistaminen koettiin tarpeelliseksi kaikille kotihoidon työntekijöille. Sovellusten käyttäminen ja asentaminen helpotti kotihoidon työntekijän arkea. Kotihoidon yksikkökierroksien avulla saatiin työntekijöitä ohjattua paikan päällä jolloin työntekijöiden osallistuminen ja tukeminen oli helpompaa.
Tulevaisuus kotona hankkeessa tavoiteltiin kotihoidon yksiköistä halukkaita osallistumaan muutosagenttitoimintaan.
Etelä-Savon hyvinvointialue hakee lisää muutosagentteja koko ajan ja heille on liittymislomake intrassa. Lomakkeen täytön jälkeen heidät liitetään Etelä-Savon hyvinvointialueen muutosagenttien yhteiselle kanavalle.
Kotihoidon yksikkökierroksien ajankohdat sovittiin esihenkilöiden kanssa jokaiselle toimipisteelle erikseen. Tulevaisuus kotona hankkeen hankekoordinaattorit toimivat digitaalisen osaamisen vahvistamisen ohjaajina.
Tavoitteena oli saada Etelä-Savon hyvinvointialueen jokaiseen kotihoidon yksikköön koulutettua ainakin yksi Kotihoidon muutosagentti. Näin saisimme työntekijöille tukea digitaaliseen osaamiseen sekä parempaan viestintään.
Digitaalisen osaamisen vahvistaminen: kotihoidon yksikkökierroksien avulla kotihoidon työntekijöiden ja esihenkilöiden tieto taito lisääntyi.
Viestinnän kehittyminen kotihoidossa: Muutos näkyy työntekijöiden mobiileissa viestinnän välineiden lisääntyessä. Kotihoidon yksikkökierroksilla asennettiin mobiileihin sähköposti- ja teams sovelluksia.
Tietoisuuden lisääminen: Eri sovelluksien käyttöönoton ja käytön opastaminen.
Työn teon sujuvoittaminen: Eri sovellusten avulla työn tekeminen kentällä helpottui, kun mobiilin avulla voi tehdä enemmän asioita ja aikaa toimistolla tarvitsee vähemmän.
Etelä-Savon hyvinvointialueen muutosagenttitoiminnassa järjestetään säännöllisesti muutosagenttivalmennusta sekä muutosagenttien starttikurssi, joihin myös kotihoidon muutosagentit osallistuu.
Lisäksi kotihoidon muutosagenteille pidettiin yhteisiä kotihoidon muutosagenttien tapaamisia/työpajoja. He toimivat myös Tulevaisuus kotona hankkeen tiedottajina ja viestintuojina tarpeen mukaan.
Kotihoidon muutosagenteille asetettiin selkeät tavoitteet ja heitä koulutettiin uusien digityökalujen käyttöön sekä muihin muutoksiin, jotta osaavat välittää tietoa eteenpäin. He voivat olla myös asiakkaiden apuna uusien teknologisten ja digitaalisten palveluiden käyttöön otossa.
Digitaalisen osaamisen vahvistaminen kotihoidon työntekijöille ja esihenkilöille: -Asiakaslähtöisempi työ, kun eri sovellusten hallinta ja käyttö mobiilissa mahdollistuu ja työtä voidaan tehdä enemmän asiakkaan luona/kanssa.