Kotihoidon opiskelija- ja oppilaitosyhteistyön malli
Oma Hämeen kotihoidon opiskelija- ja oppilaitosyhteistyömallin tavoitteena on parantaa henkilöstön saatavuutta vahvistamalla yhteistyötä oppilaitosten ja kotihoidon yksiköiden välillä. Toimintamalli on vertaisarvioitu.
Sovitaan ja kutsutaan koolle opiskelija-ja oppilaitosyhteistyön kehittämisryhmä, joka kokoontuu kaksi kertaa vuodessa. Kehittämisryhmässä voi olla edustusta useista eri oppilaitoksista, ja se on suositeltavaakin. Kotihoidon henkilöstöstä mukana on vähintään yksi, mutta mieluiten useampi nimetty edustaja (esim. mahdollisten poissaolojen vuoksi).
Kehittämisryhmässä on hyvä valita joku henkilö, joka vastaa tapaamiskutsujen lähettämisestä ja muistioiden kirjaamisesta. Tapaamisissa voidaan hyödyntää mallissa kehitettyä Kotihoidon opiskelija- ja oppilaitosyhteistyön tsekkauslistaa.
Toimintaympäristöä voidaan laajentaa lisäämällä oppilaitoksia, kotihoidon yksiköitä tai hyödyntämällä esimerkiksi hankkeiden asiantuntijoita ja suunnittelijoita.
Mallin avulla tuetaan riittävän ja sitoutuneen henkilöstön saatavuus ikäihmisten palveluissa. Lisäksi kehitetään innovatiivisia viestintä- ja rekrytointimenetelmiä sekä parannetaan ikäihmisten palveluiden imagoa.
Mallin kohdeyhmänä ovat opiskelijat, oppilaitokset ja niiden henkilökunta sekä kotihoidon henkilöstö.
Mallin avulla pyritään lisäämään opiskelijoiden, oppilaitosten ja kotihoidon yhteistyötä jo opiskelijoiden opiskeluaikana. Yhteistyö alkaa heti 1. vuosikurssin opiskelijoiden kanssa. Kehittämisryhmässä voidaan sopia uusista pilotoinneista (esim. materiaalin tuotto, kummitoiminta, rekrytointitapahtumat, tietoiskut) ja tarkentaa jo aiemmin hyväksihavaittuja toimintatapoja (esim. projektiyhteistyö).
Opiskelijanäkökulmaa pyrittiin saamaan kutsumalla opiskelijaedustusta mukaan kotihoidon oppilaitosyhteistyöryhmään. Oppilaitosten ja kotihoidon tarpeet olivat melko yhteneväisiä; toiveena aiempaa tiiviimpi yhteistyö, ja sen avulla toivottiin apua kotihoidon henkilöstöpulaan. Yhteistyöltä toivottiin paljon samoja asioita, joita mallissakin on kuvattu. Tarpeita kartoitettiin ryhmän yhteisissä tapaamisissa keskustellen ja Jamboard-alustaa hyödyntäen.