Kotihoidon tietojohtaminen ja sen hyödyntäminen omavalvonnan seurannan tukena
Kotihoidon lähijohdon avuksi suunnitellaan tietojohtamisen toimintamalli ja työpöytä, joka sisältää omavalvontaa tukevia mittareita.
Toimintamalli on suunniteltu Lapin hyvinvointialueen kotona asumisen tuen johtamista ja hallintaa helpottamaan. Tämän vuoksi toimintamalliin vaikuttavat monet poliittiset, alueelliset ja kansalliset säädökset.
•Hyvinvointialueen toiminta on vasta muotoutumassa, ja samalla muotoutuvat sen toimintatavat sekä taloudelliset raamit
•Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa koskevat säädökset
•Kansalliset tietosuojaa ja tietoturvaa koskevat säädökset
•Omavalvontaa koskevat säädökset
•Valtioneuvoston julkaisu tietojohtamiseen liittyvästä tutkimustiedosta sekä suosituksia ja arviointimalleja
•Muita toimintamallin toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä ovat mm.:
•Saatavilla olevat työntekijät
•Ikärakenteen kehittyminen
•Saamenkielisten palveluiden tarve
Hyvinvointialueen toimintaa määrittävä lainsäädäntö
•Sote-järjestämislaki 40 §
Hyvinvointialueen on varmistettava omavalvonnalla tehtäviensä lainmukainen hoitaminen. Omavalvontaohjelma on uusi strateginen asiakirja, jonka tehtävänä on varmistaa, että lain tarkoittama järjestämis- ja tuottamistehtävä toteutuu.
•miten varmistetaan tehtävien lainmukainen hoitaminen
•miten varmistetaan palvelujen saatavuus, jatkuvuus, turvallisuus, laatu ja asiakkaiden yhdenvertaisuus
•miten em. asioiden toteutumista seurataan
•miten havaitut poikkeamat korjataan
•miten seurantaan perustuvat havainnot ja niiden perusteella tehtävät toimenpiteet julkaistaan
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa koskevat säädökset
•Sosiaalihuoltolaki 47-48§
”Toimintayksikön tulee laatia omavalvontasuunnitelma palvelujen laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamiseksi. Kotihoito, johon sisältyy kotisairaanhoidon palvelut tulee suunnitelmaan liittää potilasturvallisuusasetuksen mukaiset toiminnat (laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden suunnitelma). Henkilöstön tulee toteuttaa asiakkaalle annettavat palvelut laadukkaasti. Työntekijän ilmoitusvelvollisuus havaitsemastaan epäkohdasta tai sen uhasta asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamisesta.”
•Laki yksityisistä sosiaalipalveluista 6§
”Palveluntuottajan tulee laatia omavalvontasuunnitelma palvelujen laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamiseksi.”
•Terveydenhuoltolaki 8§
”Toiminnan täytyy perustua näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin. Sen tulee olla laadukasta, asianmukaisesti toteutettua ja turvallista. Toimintayksikön on laadittava suunnitelma laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta. Suunnitelmassa on huomioitava potilasturvallisuuden edistäminen yhteistyössä sosiaalihuollon palvelujen kanssa.”
•Laki yksityisestä terveydenhuollosta 6§
”Palveluntuottajan toimiessa useassa toimipaikassa, on palveluista vastaavan johtajan laadittava omavalvontasuunnitelma.”
Kansalliset tietosuojaa ja tietoturvaa koskevat säädökset
•Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä
•Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä
•Laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä
Omavalvontaa koskevat säädökset
•Palvelunjärjestäjän omavalvonta 23 §
"Palvelunjärjestäjän on varmistettava omavalvonnalla sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviensä lainmukainen hoitaminen. Palvelunjärjestäjän on valvottava toimintaansa siten, että sosiaali- ja terveydenhuolto on sisällöltään, laajuudeltaan ja laadultaan sellaista kuin asiakkaiden ja potilaiden tarve ja turvallisuus edellyttävät. Palvelunjärjestäjän on otettava toiminnassaan huomioon, että sosiaalihuollon asiakkaiden ja potilaiden palvelut toteutetaan yhdenvertaisesti.”
•Omavalvontaohjelma 26 §
”Omavalvontaohjelman toteutumista on seurattava palveluja saavilta asiakkailta ja potilailta, heidän omaisiltaan ja läheisiltään sekä palveluyksikön henkilöstöltä säännöllisesti kerättävän palautteen perusteella. Omavalvontaohjelma sekä omavalvontaohjelman toteutumisen seurantaan perustuvat havainnot ja niiden perusteella tehtävät toimenpiteet on julkaistava neljän kuukauden välein julkisessa tietoverkossa tai muilla niiden julkisuutta edistävillä tavoilla. Palveluja on kehitettävä omavalvontaohjelman toteutumisen seurannassa tehtyjen havaintojen perusteella sekä asiakastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seurannan sekä 3 momentissa tarkoitetun palautteen perusteella.”
Valtioneuvoston julkaisu tietojohtamiseen liittyvästä tutkimustiedosta sekä suosituksia ja arviointimalleja:
Tämän toimintamallin kohderyhmänä on kotihoidon lähijohtajat. Tietojohtamisen tavoitteena on helpottaa lähijohtajien työtä ja vapauttaa heidän aikaansa tiedon keräämisestä ja analysoinnista tärkeämpään työhön.
•Lähijohtajilla ei kaikilla alueilla ole aiemmin ollut käytössään systemaattisesti kerättyä ja analysoitua tietoa johtamisen ja omavalvonnan tueksi ja tietojohtaminen on käsitteenä uusi.
•Lähijohtajien kanssa on pidetty työpajoja, joissa on käyty läpi, mitä tietojohtaminen tarkoittaa ja mitä työkaluja se tuo heidän käyttöönsä. Ymmärryksen lisääminen on olennainen osa otettaessa uutta toimintamallia käyttöön.
•Samalla on kartoitettu heidän olennaisimmat tietotarpeensa ja asetettu ne tärkeysjärjestykseen.
•Muita sidosryhmiä toimintamallille ovat mm. asiantuntijaverkostot, kehitystyössä mukana olevat palvelupäälliköt, sekä vastuuyksikköjohtajat.