Kotihoidon toimintayksikön pelisäännöt, Kirkkonummen kotihoito

Toimintayksiköllä ei ollut omia, toimintaa ohjaavia pelisääntöjä. Pelisääntöjen tarpeellisuutta tarkasteltiin ja ne luotiin yhdessä koko työyhteisön kesken. ​

Toimintaympäristö

Kotihoidon toimintayksikön henkilöstö on melko iso n. 80hlö ja hyvin moninainen ja monikulttuurinen. Henkilöstö toi esille tarpeen yhteisten, sisäisten pelisääntöjen luomiselle ja olemassaololle. ​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistoiminnan kohderyhmänä on ollut koko kotihoidon yksikön henkilöstö. Henkilöstö osallistui itse pelisääntöjen luomiseen osana TYHY-päivän kehittämisosiota. Yhteisten pelisääntöjen olemassa olo yhtenäistää toimintaa ja sitouttaa koko henkilöstöä. Yhteinen kehittämistoiminta luo osallisuuden kokemuksen. ​

Ratkaisun perusidea

Työyhteisön yhteiset pelisäännöt.

Kehittämistyöryhmä: Janette Räisänen, Kristiina Sauren, Liisa Algi, Merja Todaro, Janica Juvonen ja Niklas Grönberg

Lisätietoja toimintamallista: Janette Räisänen, aluevastaava

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto vaatii osallistamista, sitouttamista sekä tärkeiden perusasioiden esillä- ja ylläpitoa.​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa eri toimintayksiköihin. Pelisääntöjen luomisessa kannattaa välttää liian yksityiskohtaisia tai henkilöihin kohdentuvia sääntöjä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhteisten pelisääntöjen työstäminen käänsi huomion perusasioiden tärkeyteen ja toi henkilöstöä yhteisten asioiden äärelle. Työyhteisössä on kiinnitetty huomiota hyviin toimintatapoihin, jotka lisäävät työssä viihtymistä, jaksamista ja työhyvinvointia. Hyvien käytäntöjen ja pelisääntöjen noudattaminen työyhteisössä lisää yksikön veto- ja pitovoimaa henkilöstön suhteen. ​