Kotiin vietävien teknologioiden tietojohtamisen kehittämisen toimintamalli ikääntyneiden palveluissa, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1, TP5)

Pirkanmaan Kestävän Kasvun hankkeen aikana kehitettiin kotiin vietävästä teknologiasta tehtävää raportointia, tiedon esittämistapoja ja tiedolla johtamista.

Toimintaympäristö

Toimintamallin toimintaympäristönä on hyvinvointialueen kotona asumista tukevat palvelut.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Raportointia oli tarve kehittää tiedolla johtamisen tarpeisiin, eli kohderyhmänä oli kotona asumista tukevien palveluiden johto sekä tietohallinto.

Ratkaisun perusidea

Pirkanmaan hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa tunnistettiin tarve kotiin vietävän teknologian hyvinvointialuetasoiseen raportointiin. Vuosina 2022-2023 PirKOTI -hankkeen aikana oli jo todettu, että teknologiakehittämisen näkökulmasta on tärkeää määritellä tavoitetasot ja mittarit, joita seurataan säännöllisesti. Teknologiakehityksen mittareiksi suunniteltiin muun muassa etähoivaa hyödyntävien asiakkaiden prosentuaalista osuutta kaikista säännöllisen kotihoidon asiakkaista sekä etäkäyntien määrän prosentuaalista osuutta kaikista säännöllisen kotihoidon käynneistä.

Pirkanmaalla käytettävien järjestelmien kirjo on laaja. Käytössä on useita erilaisia potilastieto-, asiakastieto- ja toiminnanohjausjärjestelmiä. Järjestelmien hajanaisuuden vuoksi laite- ja asiakasmäärätietoja kerättiin 

  • Kysymällä yksiköistä ja esihenkilöiltä
  • Sotkanetin raporteista
  • Tableausta (Pegasos-tieto)
  • ICMT -toimittajan raporteista
  • Laitetoimittajien raporteista 

Saatavilla oli kuitenkin vain suuntaa antavia lukuja.

Raportointia lähdettiin kehittämään hallitusti koostamalla kuukausittainen yhteenveto, ns. teknologiakatsaus. Asiakasmäärätietoa ylläpidettiin excel-tiedostossa kotona asumista tukevien palveluiden esihenkilöiden toimesta. Yhdistämällä tähän tietoon teknologiatoimittajien kuukausiraporteista saatava tieto, päästiin vastuuyksikkö- ja hyvinvointialuetasolla tarkastelemaan muun muassa

  • laitemääriä (käytössä/vapaana)
  • teknologiapeittävyyttä (%) ja sen kehitystä
  • laitteiden käyttöastetta (%)
  • etäkäyntien, omaissoittojen ja lääkeannostelujen määriä
  • tietoja hälytyksistä, poikkeamista ja tiketeistä
  • tietoja etäkäyntien jakautumisesta tunneittain, alueittain, viikonpäivittäin jne.

Kuukausiraportointi on lisännyt tietoisuutta ja tiedolla johtamisen mahdollisuuksia, mutta on edellyttänyt myös runsaasti manuaalista laskentaa ja laskelmien työstämistä excel-tiedostoissa kaavioiksi.

Joulukuussa 2024 alkoi kotiin vietävien teknologioiden osalta Tableau -raporttipohjien työstäminen. Tableau on raportointityökalu, jonne hyödynnettävä data kootaan erilaisista tietolähteistä, tässä tapauksessa useammasta excel-tiedostosta. Tableau -raportointi mahdollistaa ajantasaisen tiedon ja laajemman pääsyn tiedon äärelle. Raportti otettiin käyttöön helmikuussa 2025 ja sen käytöstä pidettiin koulutukset palvelulinjalle. Käyttöä on seurattu teknologiakatsausten yhteydessä on kysytty osallistujilta raportin käytöstä ja käytettävyydestä. Raportin käyttömääriä on mahdollista seurata myös Tableausta.

Jatkokehittämisen aihioina ja tulevaisuuden visiona on kehittää tiedon näyttämisen mahdollisuuksia edelleen siten, että tietojen liikkuminen on automatisoitua. Tämän mahdollistaa rajapinnat ja integraatiot tietojärjestelmien välillä. Tiedon automatisointi lisää myös tiedon luotettavuutta, kun inhimillisen virheen mahdollisuus pienenee.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Raportoinnin kehittämistä edistetään edelleen Pirkanmaan hyvinvointialueen digikehittämisen tiimin ja tietohallinnon toimesta. Raportoinnin kehittämistä edistetään säännöllisillä yhteisillä tapaamisilla joissa on edustus digikehittämisen tiimistä, tietohallinnosta, palvelulinjalta ja laitetoimittajilta.  Tapaamisten tarkoituksena on selvittää raportoinnin nykytilaa ja tulevaisuuden tavoitteita, jotta raportti saadaan vastaamaan tietotarpeita. Raportoinnin vastuista tulee sopia vuoden 2025 aikana, jotta se juurtuu osaksi jatkuvaa toimintaa ja tiedolla johtamista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa muillekin hyvinvointialueille, joiden yhdenmukaista toimintaa haastaa tietojärjestelmien moninainen kirjo ennen aikanaan tapahtuvia järjestelmien yhtenäistämiseen tähtääviä käyttöönottoja.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Raportointi on kehittynyt hankkeen aikana erittäin paljon, tiedon hyödyntäminen on järjestelmällisempää ja säännöllistä. Jatkokehittäminen tullee vähentämään edelleen manuaalista työtä.